Excel
Maalox Maalox skrev:
Tuff smäll för redan ansträngda solcellsbolag och dess investerare. Även om det bara är ett förslag än så länge så blir det ju redan nu svårare att sälja in.
Skulle snarare säga dödsstöten!
 
  • Gilla
Fågelvägen och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Skulle snarare säga dödsstöten!
Jo, så blir det tyvärr.

Nu kommer alla mina grannar med tesla och solceller på taket att själva få bära bördan av att vara klimatvänliga.

Kanske ändå inte helt fel?
 
  • Gilla
Fågelvägen och 10 till
  • Laddar…
Excel
B Boende45 skrev:
Jo, så blir det tyvärr.

Nu kommer alla mina grannar med tesla och solceller på taket att själva få bära bördan av att vara klimatvänliga.

Kanske ändå inte helt fel?
Teslan är säkert redan subventionerad. 😉
 
  • Gilla
Reqans och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Teslan är säkert redan subventionerad. 😉
Ja, den kostar 2350 kr i månaden i förmånsvärde netto. Inklusive skatt, försäkring mm.
 
  • Gilla
  • Wow
Reqans och 3 till
  • Laddar…
M
B Boende45 skrev:
Ja, den kostar 2350 kr i månaden i förmånsvärde netto. Inklusive skatt, försäkring mm.
+ allt arbetsgivaren får betala som den anställde annars kunde fått i högre lön. Det lönar sig bara om man kör väldigt mycket privat eller om man har så kass ekonomi att man inte kan köpa en ok bil själv.
 
  • Gilla
fnukis och 6 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tycker nästan lite synd om mina grannar som lånade pengar för att installera solceller, precis innan räntan gick upp och elpriset sommartid gick ner...
Jag är skadeglad att min idiot til granne som installerade solpaneler för två månader sedan nu får karma 😮
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Tokslut och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är skadeglad att min idiot til granne som installerade solpaneler för två månader sedan nu får karma 😮
Är din granne en idiot rent allmänt? Jag har själv ett antal grannar som installerat solceller senare åren och dessa ser jag inte som idioter, man agerar på de förutsättningar som finns vid varje tid. Precis som vi själva gjorde hösten -22, med de förutsättningar av volatilitet och osäkerhet som rådde.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 14 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Är din granne en idiot rent allmänt
Ja.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mattias1343 och 9 till
  • Laddar…
Excel
H Harald Blåtumme skrev:
Är din granne en idiot rent allmänt? Jag har själv ett antal grannar som installerat solceller senare åren och dessa ser jag inte som idioter, man agerar på de förutsättningar som finns vid varje tid. Precis som vi själva gjorde hösten -22, med de förutsättningar av volatilitet och osäkerhet som rådde.
Är väl ingen katastrof att 60 öringen försvinner, det torde röra sig om ca 5000kr per år i förlorad ersättning för en hyfsad stor anläggning.
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
Förslaget om slopad skattereduktion för mikroproduktion bedöms öka skatteintäkterna med 680 miljoner kronor från och med 2026.👍
 
  • Gilla
Reqans och 7 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Är väl ingen katastrof att 60 öringen försvinner, det torde röra sig om ca 5000kr per år i förlorad ersättning för en hyfsad stor anläggning.
Nej inte om man kör momsavräkning via egen firma, då handlar det "bara" om förlusten av energiskattsreduktionen för uppmatad el som återköpts. Såvitt jag kan se och begriper idag.
 
S
B BSOD skrev:
Jag hade nog förväntat mig en gradvis utfasning.

Tycker nästan lite synd om mina grannar som lånade pengar för att installera solceller, precis innan räntan gick upp och elpriset sommartid gick ner...
Tja, lika synd om dom som om de hade lånat pengar och satsat allt på gamestop aktier.
Men vad vet vi, allt kan hända i framtiden :)
 
  • Gilla
Reqans och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej inte om man kör momsavräkning via egen firma, då handlar det "bara" om förlusten av energiskattsreduktionen för uppmatad el som återköpts. Såvitt jag kan se och begriper idag.
Jag tror inte att det är värt det att starta en egen firma bara för att kvitta momsen. Men om man har en firma redan så kan man ju ta in den.

Om jag fattat saken rätt så är det minsta man måste betala 1100kr för att registrera ett företagsnamn om man väljer att starta en enskild firma.
 
Det kostar ingenting att starta enskild firma om man inte vill skydda namnet
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Är väl ingen katastrof att 60 öringen försvinner, det torde röra sig om ca 5000kr per år i förlorad ersättning för en hyfsad stor anläggning.
Det är en katastrof om man räknat på investeringen i förhand. Chansen är stor att investeringen aldrig kan löna sig med ett tapp på 5000 kr/år då man behöver räkna med alternativkostnaden som var att investera pengarna på börsen (6%) eller bankkonto (3-4%) och köpa billig el då solen skiner...

Själva elhandeln + skatt är ju omkring 100-150 öre på sommaren så på 10000 kWh/år får du väl typ 15000 kr idag och som du säger blir det kanske 10000 kr med ändringarna. Om du då investerat 200000 kr som du kunde fått 4% ränta för är det 8000 kr/år så du får kanske 2000 kr/år att betala av investeringen med (100 år; anläggningen håller inte så länge). Om det var 5000 kr mer så tar det 27 år (växelriktare håller inte så länge; solceller kanske gör det). Nu är siffrorna inte helt korrekta, men omkring de siffrorna handlar det väl om, så det var knappt lönsamt tidigare och katastrof med ändringarna...
 
  • Gilla
Harald Boye och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.