tommib tommib skrev:
Nej, det är just det som är grejen att det inte gör det. Om jag vill kunna växla mellan att spela samma ljud i hela huset och olika ljud i de olika rummen fanns ingen lösning som inte var Sonos (eller Bluesound några år senare). Squeezeplayer, sedemera uppköpt av Logitech, gjorde ett tappert försök men var inte alls lika polerat som Sonos.

Marshall eller egentligen valfri annan bluetoothhögtalare är inte alls samma sak.

Jag fattar att det kan vara svårt att förstå vad vitsen är men för mig (och min teknikointresserade fru) har det varit extremt bra, fram till i våras när Sonos bestämde sig för att pissa oss i ansiktet. Nu har högtalarna just samma eller sämre funktionalitet som enskilda bluetoothhögtalare. Det är otroligt störande att företaget kan förstöra en fungerande produkt som jag har betalat bra med pengar för på detta sätt. De hävdar att det var nödvändigt och att det var en uppgradering men det upplevs verkligen inte så.
👎
 
D Danne824 skrev:
Ber om ursäkt om jag äntrar den här tråden med några dumma frågor.

Jag har läst de flesta inläggen men fattar tyvärr inte varför man blir en Sonos (miss)brukare?

Ljud till TV,n? Det finns bättre trådlösa ljudsystem än Sonos.
Spela musik i kök, gästrum och badrum?
Okej fattar men jag bor inte i ett slott tyvärr.
I köket låter det från kastruller och diverse andra hushållsmaskiner.
I gästrummet visst, där kan det vara häftigt med riktigt hifi Ljud.
Badrum kommer jag inte ens kommentera.

Min fråga är kort och gott varför investera så mycket på ett ljudsystem till olika rum som inte är anpassade till lyssnande?
Bra fråga! i mitt fall är det att jag är/blev "musikberoende", gillar helt enkelt att ha bra musik med mig vart jag än rör mig i huset (har inget dedicerat musikrum), som spelar i synk i alla rummen. Samma med frugan.
Vi började faktiskt med en enda sonos högtalare (en play5) och upptäckte att den var mycket bättre än vår relativt nya fina bluetooth högtalare (där musiken stängdes av när man gick för långt ifrån högtalaren eftersom man hade mobilen i fickan, irriterande att behöva starta om musiken stup i kvarten..). Därefter köpte vi en till play5 och sen blev det bara fler, play1:surprised:r, connect:surprised:r, mm, köpte typ en ny sonos inför varje sommar de första åren (kök, vardagsrum, arbetsrum, uterum, och ja faktiskt i badrummen (2st) också :) ).
Riktigt gött att komma hem från jobb en solig fredag, öppna en kall öl, ta upp mobilen och på 2 sekunder få igång bra musik som spelade i synk i hela huset, för mig är det livsnjutning :) (ja förstås ända tills för några år sedan då sonos började sin "utförsbacke", då blev det inte så mycket njutning längre :) )
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Moosys och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att man vill ha musik (eller t.ex. poddar) i bakgrunden när man gör annat. Om man har en högtalare i varje rum eller åtminstone strategiskt placerade sådana kan man spela på relativt låg volym överallt. Det gör att samtal och uppfattning om omgivningen inte störs men man får ändå musik. Just argumentet att det slamras i köket är något som talar för en högtalare där, inte emot.

Om du inte bor i ett slott så ser jag inte varför du ska ha ett rum anpassat till lyssnande. Det verkar helt otroligt slösaktigt. Jag är så nöjd så med rimligt ljud, det måste inte vara perfekt.

Sonos USP var just att man fick (tillräckligt) bra ljud i många rum samtidigt, synkroniserat, och med en app som fungerade bra. En extra bonus var att man kunde köra fyra separata strömmar från Spotify med bara ett konto, så alla kunde lyssna på sin egen musik om de ville.

Det finns säkert ljudsystem som är bättre än Sonos men det finns inget som var så bra på helheten som dem.

Ljud till TVn är i stort sett ointressant för mig och inget jag använder Sonos till. Vi har ett 5.1-system med bra ljud till TVn men ingen annan än jag bryr sig ens om surroundljud. Vi tittar inte heller på TV i någon särskilt stor omfattning. Musik däremot var väldigt trevligt, tills det blev en övning i frustration att starta något. Våra barn har somnat till olika ljudböcker via Sonos och de är betingade till att fråga "ska vi städa nu" när vi kör på Rammstein :D
😅 nä jag bor inte i ett slott, men har ett speciellt rum för ljud och bild.
Dammar i plånboken 😔 men är min lilla kostsamma hobby.

Jag som du förstår har sjäv inte Sonos, snygg design på produkterna och tittade flera gånger på Ikeas utbud då det lanserades.

Var bara nyfiken på varför man investerar på ett Sonos utbud som för mig är i överkant prismässigt i förhållande till ljudet där det används.

Jag har fått mina svar och fattar bättre nu.
 
  • Gilla
jras och 2 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
En sak som fick mig att avvakta och aldrig dyka ner i Sonosträsket var att jag tyckte det verkade fattigt med enbart mono efter år 2000.
Jag har fortfarande inte fattat ifall det finns stereo Sonos men jag har kanske missförstått alltihop..
Flera av deras högtalare går att "para" ihop som stereopar. Då dyker två stycken upp som en högtalare.

Sedan är förstås deras AMP stereo. Och deras soundbar gissar jag också är det.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du skulle bli förvånad över hur mycket ljud på konserter som körs som mono i FOH. Jag har pratat med flera olika ljudtekniker som bekräftar detta. Man pumpar helt enkelt ut samma ljud i både höger och vänster kanal för att det är betydligt lättare att mixa instrumenten då och för att det inte ska bli konstiga effekter när artister struttar runt på scen. Visst kan man mixa till stereo om man vill men större delen av publiken bryr sig inte ett skvatt.

För bakgrundslyssning, vilket är ändamålet för mig, bryr sig ingen så länge ljudet är tillräckligt bra.
Visst, men om det nu är en ström från Spotify eller radio eller eget album, så inte sätter man det på mono på "stereon" i vardagsrummet eller i hörlurarna. Man behöver ju inte vara audiofil för att uppskatta riktig stereo...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag köpte en google home högtalare när vi var i USA har jag för mig vintern 2017. Sen följde ett gäng till, med skärm och minis. Funkar drägligt, även om jag tror nån grupper/multiroom drogs tillbaka då sonos tror jag hade patentet på det... Kör youtube premium, för hela familjen. Tycker den är rätt dålig på att variera musiken, men röststyrning, volym, att det automatiskt dyker upp på mobilens skärm (om man har android) vad som spelas på olika högtalare osv gör att jag i stort tycker det fyller funktionen. Så ni som gett upp sonos, kan få en lite mer budgetversion, både i ljudkvalitet, design och funktion genom att gå över till googles system... Fyller behovet att spela bakgrundsmusik i köket och ibland i resten av huset... Och kan spela samma musik på flera högtalare...

Eftersom jag ogillar Daniel Eks fasoner kör jag inte Spotify, sen om Google egentligen är bättre vet jag inte... Dont be evil... men så jäkla snälla är de väl heller inte... tycker ändå hittills Google, Apple och Microsoft i stort verkar skött sig... Medan många andra, facebook, uber, spotify, X/twitter, tesla mfl har ganska osunda ledare och gjort en del rätt anmärkningsvärda övertramp.

Jag misstänker att om man kör iPhone och apple-ecosystemet så har Sonos funkat bättre - för mig är det krångligare att försöka styra nåt från min iPhone än från android. Men det är väl för jag är inne i android/googles ecosystem.
Jag har en (1) apple TV, annars har vi chromecast eller inbyggd android i TVn.

Med det sagt, de som kört apple TV, köpt sin musik via apple och har premiumabonemang på spotify samt väl utbyggda sonossystem verkar ha haft en "elegantare" lösning, fram tills för nåt år sen...
 
R RoAd skrev:
Flera av deras högtalare går att "para" ihop som stereopar. Då dyker två stycken upp som en högtalare.

Sedan är förstås deras AMP stereo. Och deras soundbar gissar jag också är det.
Ok. Något som kom efter några år kanske när jag slutat titta åt det hållet..
 
tommib
D Danne824 skrev:
😅 nä jag bor inte i ett slott, men har ett speciellt rum för ljud och bild.
Dammar i plånboken 😔 men är min lilla kostsamma hobby.

Jag som du förstår har sjäv inte Sonos, snygg design på produkterna och tittade flera gånger på Ikeas utbud då det lanserades.

Var bara nyfiken på varför man investerar på ett Sonos utbud som för mig är i överkant prismässigt i förhållande till ljudet där det används.

Jag har fått mina svar och fattar bättre nu.
Folk har olika behov. Sonos är uppenbart inte produkten för dig. Grejen är som sagt inte ljudkvaliteten, den är "good enough", utan hela upplevelsen där du kan styra ljudet till alla rum där du har en högtalare eller bara vissa. Det finns fortfarande inte några andra företag som erbjuder en lika elegant upplevelse som Sonos gjorde. Som jag skrev är en stort vinst med en högtalare i varje rum att man kan spela på låg volym och ändå höra musiken överallt. Det är kontraintuitivt men när man upplevt det så förstår man, speciellt om man vistas flera personer i utrymmet samtidigt och ibland också pratar med varandra.

Apropå bluetoothhögtalare så är det också ett skit att det är kopplat till en specifik mobil. Precis som jras beskriver så dör musiken om man går utom räckhåll, eller om man får ett telefonsamtal, eller om någon annan app gör något. Det är värdelöst i jämförelse. Sonos fortsätter att spela även om jag går hemifrån och min fru är kvar. Ja, man kan konfigurera så att bara musiken går ut via BT men det är ändå ett pill jämfört med vad Sonos var.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Visst, men om det nu är en ström från Spotify eller radio eller eget album, så inte sätter man det på mono på "stereon" i vardagsrummet eller i hörlurarna. Man behöver ju inte vara audiofil för att uppskatta riktig stereo...
För att få stereoeffekten så måste du sitta still i förhållande till högtalarna och du måste ha vettiga avstånd mellan dem. Går du runt i utrymmet så låter mono oftast bättre då du inte får konstiga effekter av att byta lyssningsposition hela tiden. Det är därför exakt alla PA-anläggningar i butiker osv spelar mono. Prova själv i ett blindtest så får du se.

Som sagt, folk har olika behov och för applikationen som jag och många andra har använt det till var Sonos helt överlägset. Det är därför extra tråkigt när de aktivt förstör sin produkt och alienerar sin kundkrets.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Folk har olika behov. Sonos är uppenbart inte produkten för dig. Grejen är som sagt inte ljudkvaliteten, den är "good enough", utan hela upplevelsen där du kan styra ljudet till alla rum där du har en högtalare eller bara vissa. Det finns fortfarande inte några andra företag som erbjuder en lika elegant upplevelse som Sonos gjorde. Som jag skrev är en stort vinst med en högtalare i varje rum att man kan spela på låg volym och ändå höra musiken överallt. Det är kontraintuitivt men när man upplevt det så förstår man, speciellt om man vistas flera personer i utrymmet samtidigt och ibland också pratar med varandra.

Apropå bluetoothhögtalare så är det också ett skit att det är kopplat till en specifik mobil. Precis som jras beskriver så dör musiken om man går utom räckhåll, eller om man får ett telefonsamtal, eller om någon annan app gör något. Det är värdelöst i jämförelse. Sonos fortsätter att spela även om jag går hemifrån och min fru är kvar. Ja, man kan konfigurera så att bara musiken går ut via BT men det är ändå ett pill jämfört med vad Sonos var.
Ofattbart att inga konkurrenter än idag lyckats skapa något i samma klass.
Tips till dem är att be good och använda öppen mjukvara och se för guds skull till att göra dem i stereo från början. Det är 2024 nu.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
tommib
J JohanLun skrev:
tycker ändå hittills Google, Apple och Microsoft i stort verkar skött sig
Det kan man nog ha delade meningar om. Speciellt Microsoft. Enda anledningen till att de håller sig någorlunda på mattan idag är att de inte är lika dominanta längre.

J JohanLun skrev:
Jag misstänker att om man kör iPhone och apple-ecosystemet så har Sonos funkat bättre
Jag kör Android på telefonen och plattan, ogillar starkt apple. Datorn (och de multipla servrarna) kör olika versioner av Linux. Min frus dator kör visserligen Windows men det är en jobbdator så den får vara. Samma med min jobbdator.

För ajfånanvändare så finns faktiskt en alternativ app som nämnts i tråden, SonoPhone. Jag önskar att jag hade ett alternativ.

Googles produkter är inte ett alternativ eftersom de kontinuerligt ligger och lyssnar. Tack men nej tack. Samma anledning till att jag inte vill ha Sonos One m.fl. De ligger också kontinuerligt och lyssnar.

Man kan tycka vad man vill om Daniel Ek och Spotify. Faktum kvarstår att de byggt en extremt framgångsrik produkt och förändrat marknaden radikalt för musik. Om det är till det bättre eller sämre beror nog på varifrån man tittar men jag kan inte påstå att jag tycker det var toppen med stora skivbolag som dikterade exakt vilken musik som fick publiceras. Självklart skriks det från branschen när en stor grupp relativt välavlönade människor riskerar att bli utan försörjning.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Ofattbart att inga konkurrenter än idag lyckats skapa något i samma klass.
Tips till dem är att be good och använda öppen mjukvara och se för guds skull till att göra dem i stereo från början. Det är 2024 nu.
Ja, det håller jag med om. Det är verkligen anmärkningsvärt att ingen lyckats komma med något i samma klass.

Jag tror att det delvis har att göra med att musiksynkroniseringen faktiskt är lite svårare än man tror och att även små skillnader i tid gör att det låter eländigt. Människor är väldigt känsliga för disharmoni på det sättet. Open source är förstås trevligt och jag är en stor fan av det men det har nackdelen att det är svårt att få slutna företag som just Spotify att leverera innehåll till plattformen.

Tro mig, jag har letat halvt ihjäl mig för ekvivalenta alternativ baserade på OS-mjukvara och Raspberry Pi eller motsvarande men jag hittar inget.

Ang stereo, se ovan :D
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ofattbart att inga konkurrenter än idag lyckats skapa något i samma klass.
Tips till dem är att be good och använda öppen mjukvara och se för guds skull till att göra dem i stereo från början. Det är 2024 nu.
Skulle tro det finns ett gäng alternativ idag som är lika bra som "gamla sonos" (Audio pro, denon, yamaha, apple, ja "open source" hade varit ännu bättre men vet inte om nåt sånt finns), men man måste undersöka noga först (tex att det är robust med typ 10st högtalare) innan man slår till, har hittills inte haft tid/ork att göra det .. (plus att det kostar en rejäl slant förstås)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Ofattbart att inga konkurrenter än idag lyckats skapa något i samma klass.
Tips till dem är att be good och använda öppen mjukvara och se för guds skull till att göra dem i stereo från början. Det är 2024 nu.
Sonos stödde stereo redan för ca 20 år sedan. Men i många (de flesta) installationer som Sonos används i ser jag inte någon större mening med stereo över mono.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
tommib
Exakt så. Problemet är tid, inte pengar. Just detta problem slänger jag gladeligen pengar på så att jag får tid över till annat.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.