D Daniel 109 skrev:
De tar ut så mycket de får enligt EIs intäktsram.
Det vet alla. Men om man kan synliggöra det mer siffror så blir det enklare för gemene man å greppa. Å vad jag sett hittills har INGEN klarat av å presentera en primitiv resultaträkning på NÄTDELEN isolerat

Intäkter
Kostnader
Profit
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
taxationistheft taxationistheft skrev:
Råkar bo i en liten inklämd EON-kil, omgiven av andra nätägare. Nej, jag önskar inte flytta. Det är bara knappt dubbelt så dyrt med EON som med andra nätägare i området. Ingår i elområde SE3, men EON hanterar vårt område som nätområde SYD, motsvarande elområde SE4.

Visade denna bild för EI men de stängde tråden då de ansåg att EON höll sig inom intäktsramarna och att EI gjort konsekvensanalys. När jag läste dokumentet jag blev hänvisad till så hade de använt ordet konsekvensanalys, dvs konsekvenserna för EON var att det var ok att höja sina priser/hantera prissättningen på det sätt de gjort. Konsekvenserna för drabbade nät"kunder" var irrelevanta för EI om jag förstod det rätt.
Elprisområden har inget med elnätsavgiften att göra. Vilket elprisområde du tillhör påverkar energipriser du betalar till din elhandelsleverantör som du själv kan välja.
 
D Daniel 109 skrev:
[länk]
Och var i det du länkade ser man specifikt hur mycket de suger ut av svenska konsumenter…??
 
Ja, det är det dotterbolag som har det Svenska elnätet.
 
P
Z Zodde skrev:
Nu snackade vi specifikt om EON
Ja, E.ON Energidistribution AB är ett elnätbolag.
 
”Vinner” vi? 😂😂😱😢
Faktura som visar kostnader för elnätsabonnemang, elöverföring, energiskatt och moms från E.ON Energidistribution AB, totalt belopp att betala 858 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser inte ut som att det går nån nöd på E.on Energidistribution AB direkt.

Ett diagram som visar E.on Energidistribution AB:s finansiella nyckeltal från 2022 och innevarande år: vinstmarginal, kassalikviditet, soliditet och bruttovinstmarginal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet var typ 4 miljarder på en omsättning av 12.
https://www.allabolag.se/5560706060/eon-energidistribution-aktiebolag

Men! ”Vi ska också komma ihåg att de kostnadsökningarna som drabbar resten av samhället, även slår hårt mot oss elnätsföretag”
https://www.eon.se/nyheter/monopol--prishoejningar-och-stora-vinster

🫶
!

Hade varit fint om man likt Eon hade haft någon att föra vidare kostnadsökningarna till. Eller ja, det har man ju för man har ju alltid barnen.

”Nej, tyvärr ungar, tomten hade inte råd med några julklappar i år för Eon har höjt tomtens fasta elnätsavgift med 17 % sedan årsskiftet, för inte tala om den rörliga avgiften som utsuga… förlåt, tyskarna… har höjt med drygt 122 % [sic!] under samma period, trots alla utrop i media om att inflationskriget är vunnet och att alla KPIF-siffror utom en kommit in väl under tre procent i år… jag förstår att ni är besvikna och att det känns jobbigt men jag tycker att vi alla tänder ett ljus och skickar en tanke till Eons styrelse som inte heller har det lätt, som även de har slagits hårt av kostnadsökningarna. ’We shall overcome!’ Förresten barn, så har jag och mamma gått igenom räkningshögen och kommit fram till att ni kommer att behöva betala hyra från och med årsskiftet. Vi förstår att det väcker en del frågor hos fem- och sjuåringar, men ni får dra det från veckopengarna och slantarna ni fått från tandfen… vi kan åtminstone glädja oss åt att vi har ett välunderhållet och framtidssäkrat elnät 😂😂 förlåt, pappa har ju lovat att inte skoja i sådana här situationer men jag kunde inte hålla mig 🥲”
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi har de politiker som delar av den samlade valmansåren förtjänar. Jag tycker inte att jag förtjänar de politiker som andra har röstat fram åt mig.
Gör nåt åt det då gnällspik. Engagera dig. I Sverige är det relativt lindrigt; du slipper ha livet som insats om du vill göra samhället bättre.
 
P
F Franco Franco skrev:
Gör nåt åt det då gnällspik. Engagera dig.
Varför tror du att jag skriver i detta forum?
F Franco Franco skrev:
I Sverige är det relativt lindrigt; du slipper ha livet som insats om du vill göra samhället bättre.
Oftast, ja, men lokalt kan det vara livsfarligt. När det gäller just elnät är det dock ganska enkelt att undvika livsfara.
 
  • Gilla
Franco Franco
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I juli betalade jag 158kr i el för 558kwh 0,283 kr per kwh
Men till EON betalde jag 673kr 1,20 kr per kwh.
Skatt 299kr 0,535 kr per kw.
Helt sjukt hur länge får EON ha monopol på min el överföring och bara tok höja hela tiden.
Någon måste sätta stopp för detta monopol. Och enda styrningen är hur mycket EON har höjt priset på 4år.
Så EON brukar sänka priset sista halvåret på 4 års perioden för att slippa böter.
Men inom 4 års perioden kan dom höja fritt.
Vem kan sätta stopp för detta?
I augusti betalade jag 84kr för elen 13,5 öre per kwh
Eon 752,9kr 1,18kr per kwh
Skatt 341,86kr 53,5 öre per kwh
Något är helt fel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L Lassse skrev:
I augusti betalade jag 84kr för elen 13,5 öre per kwh
Eon 752,9kr 1,18kr per kwh
Skatt 341,86kr 53,5 öre per kwh
Något är helt fel.
800 kWh
Elhandel 42 kr (5 öre/kWh)
Tekniska verken 342 kr (43 öre/kWh)
Skatt 588 kr (74 öre/kWh inkl. moms)

Det var ju snarlika siffror om man jämför relativt vår elhandel och nätavgift (8.6~8.7x). Men så låg min elhandel väldigt lågt för månaden... Verkar helt orimligt högt pris hos Eon :(
 
EON är inte ensam om att ta betalt tillsammans med staten och ELEVIO har även här höjt.
I mitt fall är det 10 X extra för el utanför själva EL-priset.

688 kW/h Öresundskraft inkl allt 184 kr

Elevio fast 450 kr/mån
Elnät 0.30 + moms + skatt 656 kr ( inkl skatt på 0.53,50 kr )

--------------------------------------------
Att betala 1024 kr inkl moms

Revidering nu direkt

ELEVIO 688 kW/h 0,30 kr + fast 450kr exkl moms 390 kr
Så det blir till ELEVIO 525 kr exkl. moms skatt
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sluta blanda in elskatten och momsen på elinköpet, det blir bara förvirrande.

Fast avgift och överföringsavgift och moms på dessa är relevant, inget annat.
 
Jag gissar att du menar nätavgiften, inte elinköpet?

Hur kommer det sig att Jonaserik fortfarande inte lyckas få enheten för energi rätt en enda gång?
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du menar nätavgiften, inte elinköpet?

Hur kommer det sig att Jonaserik fortfarande inte lyckas få enheten för energi rätt en end gång?
Jadu, kW/h eller kWh..🙃
I övrigt är det just förvirringen i redovisningen av skatter/moms på elförsäljning och överföring (och fasta avgifter) som gör det svårt att se vad nätavgifterna egentligen är.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.