pipewelder skrev:
Nej, inte vad jag har sett i alla fall och anledningen är troligen p.g.a att flis har en grov, ojämn, granularitet i jämförelse med exempelvis säd eller pellets. Generellt behövs kraftigare utrustning till fliseldning så som skruvar, växlar, motorer etc.

Frågan är tvärtom klart befogad. Jag vet själv hur mycket tankeverksamhet det går åt för att få till en rationell hantering med fliseldning, speciellt i befintliga byggnader. Har funderat på min i minst fem år nu och har fortfarande inte någon optimal lösning.

Men du...är det mycket jobb/dyrt att flytta displayen? Du kanske ska överväga det så du slipper kliva över en skruv varje gång...
Tack för svar! Ja pannan är inte monterad ännu så jag får ta mig en funderare och kanske samråda med försäljaren.
 
finns det ingen som säljer fjäder omrörare och skruv löst utan att det är monterat i ett förråd?

/jonas
 
davvethepirate skrev:
finns det ingen som säljer fjäder omrörare och skruv löst utan att det är monterat i ett förråd?

/jonas
Javisst! Förklara bara vilka komponenter du är ute efter så tror jag att de flesta nedan kan hjälpa dig. En del säljer helt lösa detaljer medan andra säljer inklusive en s.k "förrådsbotten" där man själv får bygga överdelen efter behov. Lycka till !

www.energiteknik.net direktlänk:http://www.energiteknik.net/system/visa.asp?HID=259&FID=315&HSID=3066&ActMenu=6042
www.passat.dk direktlänk:http://113099.buildyourownpublisher.com/00018/00043/ (svensk återförsäljare finns)
www.mekano.nu direktlänk:http://www.mekano.nu/forrad.htm (iofs inte fjäderomrörare men, enligt min uppfattning, en ännu bättre lösning: hydrauliska bottenskrapor)

det finns ännu fler leverantörer men detta är vad jag kunde skaka fram ur min rockärm för tillfället...
 
Snurre m fl

Det behövs rejäla dimensioner i en kärnlös skruv för att den ska klara av att transportera flis eftersom variationerna i materialet är stora. Torr lövflis går mycket trögt och utsätter utrustningen för stora krafter och moment. Resultatet kan bli att skruvspiralens diameter dras ihop och att spiralen förlängs.

Det finns en anledning till att flisskruvar i väl fungerande anläggningar är grovt dimensionerade vad avser axelns diameter, spiralens tjocklek och diameter, mm. Man måste kunna lita på att grejorna håller och fungerar.

Det är viktigt att noga gå igenom fliseldningens uppbyggnad från början så att alla funktioner hamnar där de ska och att man sen vet "priset" i form av t ex merabete för de kompromisser man tvingas göra.

Sture Castor
 
Hej sture.

Kan du inte förklara lite mer om dina tankar om flis eldning? jag skall eventuellt satsa på flis och vill planera så mycket som möjligt i förväg så att hanteringen och driften blir så bra som möjligt.

mvh
Jonas
 
davvethepirate skrev:
Hej sture.

Kan du inte förklara lite mer om dina tankar om flis eldning? jag skall eventuellt satsa på flis och vill planera så mycket som möjligt i förväg så att hanteringen och driften blir så bra som möjligt.

mvh
Jonas
Finns fler som är intresserade, kan ni inte starta en ny tråd om detta.
 
Finns det inte fler flisbrännare som är uppbyggda som en pelletsbrännare? de jag har hittat är Gotfire och Hållstorps Overdahl Flex brännare. Gotfiren har inte lambda men är verkligen det så viktigt?


/jonas
 
Jo dawethepirate! Min panna/brännare Twinheat M20i-CS hanterar både flis, pellets, spannmål, m.m.
Jag har efter samråd med generalagenten skippat flisen, åtminstone tills vidare. Detta beror på dels investeringskostnader för förråd/ficka och skruvar samt att jag ej har tillgång till egen flis som det är nu. Vad jag har är 10 hektar egen åkermark där jag kan antingen odla min egen spannmål eller sälja den och köpa pellets eller något annat brännbart. Kanske i framtiden odlar jag upp en bit skog för flisning eller ved, men det får framtiden utvisa.
Har nu tänkt om och skaffar mig förmodligen en silo runt 15-20 kubik som jag placerar direkt utanför pannrummet och skruvar in till pannan med en flexskruv. Sedan en askbehållare på ca 1 kubik med fästen för en lastare där askutmatningsskruven mynnar ut.
 
Har du fått ordning på pannan??

Jo, så långsamt börjar pannan klarar av flisen som den ska. En problem som jag ibland har, är när jag fyller tanken bakom pannan riktig full. Men eftersom flisen är lite fuktig klibbar den ihop och rasar in ner fast jag har omrörare. Det är över dem flisen stannar.

Annars är jag skitnöjd att det gör så bra.
 
Dawethepirate!

Om du vill ge oss lite mer information om dina planeringsförutsättningar - hur det ser ut hos dig, vad som ska värmas, mm - så kan jag nog hjälpa dig på traven ifråga om vad du behöver tänka på vid planering av en fliseldningsanläggning.

Hälsningar Sture Castor
 
Hej Sture.

Det skall byggas ett nytt pannrum nere i ladan. Ifrån detta pannrum kommer jag att värma huset genom kulvert och delar av ladugården, Total uppvärmningsyta ca 300 kvm. Huset är en timmer kåk som är hyffsat dåligt isolerad. Jag har tillgång till egen skog så valet står emellan en vedanläggning modell stor eller en flisanlägging. Just nu lutar det åt flisen eftersom jag uppfattar den som smidigare för mig som pendlar till jobbet och inte vill springa till pannrummet så fort jag kommer hem samt slippa vedhanteringen varje helg från vedbod ned till panrummet.

har du frågor så fråga på !
mvh
Jonas
 
davvethepirate skrev:
Finns det inte fler flisbrännare som är uppbyggda som en pelletsbrännare? de jag har hittat är Gotfire och Hållstorps Overdahl Flex brännare. Gotfiren har inte lambda men är verkligen det så viktigt?


/jonas
Enligt Gotfire själva så håller dom på och utvecklar det, och alla deras tillbehör skall vara bakåtkompatibla, dvs att man kan montera nya tillbehör på en gammal brännare.
Dock så finns det en annan liten miss med deras, det finns för få utgångar på deras inbyggda styrning för att man tex skall kunna bygga på en matning som backkör vid stopp m.m.
 
_ap_
Lennardo skrev:
Jo, så långsamt börjar pannan klarar av flisen som den ska. En problem som jag ibland har, är när jag fyller tanken bakom pannan riktig full. Men eftersom flisen är lite fuktig klibbar den ihop och rasar in ner fast jag har omrörare. Det är över dem flisen stannar.

Annars är jag skitnöjd att det gör så bra.
du kan ju prova att köra med reversering, det får jag göra annars rör det inte om nog mycke i förrådet med valvbildning som följd.
har du 2 tallrikar som omrörare eller en stor?
 
Tydligen så flisar danskarna mycket finare flis än vad vi gör här hemma, kan det vara för att kunna använda samma skruv som till pellets och spannmål? Rent instinktivt så borde det fortfarande inte funka med en pelletsskruv eller vad tror ni?


/jonas
 
_ap_
tror aldrig det skulle funka med en pellets skruv om den nu inte är ruskigt rejält byggd.
Varför ska du ha en pellets skruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.