tommib tommib skrev:
Det är väldigt intressant att folk verkar uppleva det så olika. Jag, och väldigt många med mig, upplever appen och firmwareuppdateringen som en katastrof. Samtidigt finns det folk som inte gör det. Det gör att jag börjar undra om det är en problematik som uppstår under vissa förutsättningar men inte andra. Samtidigt har det felsökts extensivt av folk online...

Hmmm.....
Har haft mina play 1 o play 3 i många år och funkade hur bra som helst. Flyttade till Sverige 2020 o dom har legat i en container tills för en månad sedan och startade upp systemet. Körde igång mina Boost etc och inget funkade o började googla ( som man gör…).
Blev till slut en timmes väntan på SONOS support som är bra ( när man kommer fram) och fick igång mina 3’or genom att göra vad han sa, vilket var exakt samma jag gjort 20 gånger innan ( dom har nog en liten knapp dom trycker på…). Så mina BOOST är numera icke nödvändiga då allt är på Wi-Fi. Funkar det?, givetvis inte bra, lägger till en högtalare o det funkar inte men 30 minuter senare så finns den. Är appen bra, givetvis inte men har just nu tålamod nog att vänta o jobba mig runt det. Volymkontrollen verkar ha blivit något bättre med senaste uppdateringen men det är forfarande skit. Ibland säger Donso appen att jag spelar x när jag har annat på gång ( Spotify). Har inte ännu tänk på att koppla in min NAS. Tunein funkar faktiskt bra. Koppla ihop rum funkar ok med tålamod fast inte som på gamla goda tiden. Tur att man har tålamod fast Sonos har definitivt ’F…..d up’
Hörde att dom tydligen ville få ut sina hörlurar snabbt dom behövde nya mjukvaran, synd dom inte testade allt annat innan. Lustigt nog så var jag på deras BETA grupp för många år sedan och vi gjorde feedback hela tiden, hur denna uppdateringen gick igenom förstår jag INTE.
Är SONOS högtalare bra, jovisst, bekväma o låter ok. Är deras mjukvara bra - givetvis skit just nu, låt oss hoppas på en snabb förbättring , vi förtjänar det som trogna kunder.
 
Vi har inte märkt någon skillnad med uppdateringen vad det gäller förmågan att styra högtalarna eller få dem att svara på rimlig tid. Vi har mindre än 10 enheter. Visst är en Play:3 är lite segare än de andra men det funkar tillräckligt bra. Ibörjan av stora appuppdateringen var det riktigt kasst när det inte gick att köa nästa låt etc dock har det fungerat och appen känns snabbare men kräver tillvänjning. Fler funktioner kommer tillbaka så det går åt rätt håll.

Jag har dock tucklat med nätverksinställningarna: För några år sedan tittade jag i routerinställningarna och såg att det fanns spärrade portar som var relaterade till Sonosenheterna ==> en del inställningar i router (UniFi) behövde justeras för att få det att lira. Det finns guider för hur man kan göra. Här är en:


Det finns fler guider för UniFi och Sonos. Den jag följde gjorde lite annorlunda än den ovan men det verkar finnas fler vägar till Rom.
 
S surfarn skrev:
nu kapar jag tråden lite.. jag har bara en sonos play one av äldre snitt. Den går aldrig att hitta i wifinätet för mig. Min son kan däremot hitta den. Kan det bli problem med sonos om man har både 2.4 och 5 Ghz wifi? jag har iphone och han samsung.. jag har gett upp på den och kör nu med en gammal blåtandshögtalare istället
Pröva att göra dela ut två separat wifi nät, ett för 2.4Ghz och ett för 5Ghz.
 
J jras skrev:
Tyvärr har Sonos försämrats kraftigt de senaste typ 3-4 åren.
Så till den milda grad att jag skulle tro det platsar som typexempel på "hur man på några år kör ett topp-företag i botten" på företags- / management-utbildningar. Det har gått från ett av de mest respekterade konsumentelektronik-företagen med förvisso dyra men mycket välfungerande produkter till ett av de mest hatade med (numera ännu dyrare) skräp-produkter med mycket dåligt fungerande tjänster. Vad jag förstår har många duktiga anställda flytt företaget, både utvecklare och andra viktiga funktioner (finns spaltmeter att läsa på tex reddit)

Jag har själv kört Sonos sedan 2011-2012, i början köpte jag nya sonos prylar nästan varje år för att gradvis fylla ut hela huset med ljud. De första åren var det i stort sett utan problem och en fröjd att använda. Jag rekommenderade Sonos till alla som funderade på "trådlösa" ljudsystem - men det slutade jag med för ett par år sedan (nu låter det istället typ "köp absolut inte Sonos - you have been warned").

Ett av många exempel där "blodet har kokat" på mig:
Jag har typ 10st äldre sonos produkter (play5, play1, connect, move, samt att jag hade 2st one) och kör det gamla system-1 / S1. De flesta av prylarna är så gamla att de inte kan köra det nyare S2 (eller vad det heter nuförtiden), så jag har inte uppdaterat (Men ett par av prylarna klarade tydligen både system 1 och system 2.. läs vidare)

För ett par år sedan lånade jag ut ett par av mina "sonos one" till min son som skulle ha fest. Jag tänkte inte på att han kör system2/S2 (han har nyare sonos prylar än jag). När han adderade mina Sonos one till sitt sonos system så uppdaterades firmware i dessa automatiskt till system2.

När jag fick tillbaks dem så fungerade de inte i mitt Sonos S1 system, jag försökte därför backa tillbaka firmware till S1, gick inte, flera samtal till supporten (flera timmars köande totalt sett) som inte visste riktigt men trodde att det borde gå.. Till slut fick jag tag i en mer erfaren supportperson som berättade att de nyligen tagit bort möjligheten att backa tillbaka firmware (tydligen ett "management-beslut", antar de måste ha missat avsnittet om hur man vårdar en kundrelation på sina MBA utbildningar..). Gissa om jag blev förbannad. Så nu är ett rum utan sonos ljud (aldrig i livet jag lägger en enda krona mer på det skräpet).

Ett annat exempel på "sonos relaterat blodkokande" (hos en bekant): stötte på en äldre bekant nyligen som berättade att han satsat på ett stort dyrt sonos ljud system; arc, subbas, era-nåt, nån till köket, mm (för ca 50 tusen), det gick inte att få igång, han höll att få hjärt-stopp av allt strul, han lämnade därför tillbaks alltihop och kör numera "det inbyggda ljudet i tvn" som får duga tills han får kraft och lust att köpa nåt annat.

Jag letar också efter nån ny lösning, hakar mig fram med mina gamla s1 prylar, systemet har blivit rätt segt man får ha tålamod när man grupperar om och starta om s1 appen några gånger innan alla sonos prylar syns, och det tar ibland ganska lång tid innan sonos "dyker upp" i spotify, osv (men ska väl vara glad att jag inte har det nya totalhaveriet till systemmjukvara)

Kör sonos på wifi only, har lagt mycket tid på detta och det funkar bättre än om man ansluter en eller flera sonos prylar till ethernet (då sonos systemet drar igång nåt eget Sonos-net som ligger på samma frekvenser som wifi och de kan störa varandra). Det är viktigt att ha bra wifi-täckning.

Som alternativ har jag sneglat på Audio Pro (svensk firma tror jag), som verkar prisvärda, men vet inte hur robust deras multi-rumslösning är..

Ursäkta långt inlägg / rant, ville bara skriva av mig när jag såg tråden :)
Leta upp mitt inlägg så kan du se hur du kan nedgradera S2 till S1. Du måste således ladda ned nya S2-appen där den funktionaliteten "nyligen" är tillbakalagd, backa enheterna, och sedan joina dom till ditt Sonons S1-nät mha av S1-appen. S2-appen kan du således ta bort efter nedgraderingen.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
tommib
Tack alla för de bra inspelen, nu har jag lite saker att testa.

Det är som sagt mycket intressant att det fungerar bra för vissa. Det är inte bilden jag fått när man läser på nätet eller min egen upplevelse men det är väl som vanligt att de som är nöjda inte yttrar sig lika högljutt.

Jag tycker fortfarande att Sonos totalt tappat bollen med den här "uppdateringen" och jag avskyr deras sätt att pusha sina produkter på mig via appen (meddelandefunktionen, den kan dra åt skogen) men samtidigt har de haft en väldigt tilltalande produkt. Jag själv har inget större emot att pyssla med saker men frun och barnen vill bara att saker ska fungera. Dessutom har jag begränsat med tid att få saker att "bara fungera". Det gör att Sonos erbjöd en väldigt bra väg framåt, speciellt med samarbetet med IKEA. Synd att de valde att pissa på alla sina kunder mer än vanligt.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
hajof70 hajof70 skrev:
Leta upp mitt inlägg så kan du se hur du kan nedgradera S2 till S1. Du måste således ladda ned nya S2-appen där den funktionaliteten "nyligen" är tillbakalagd, backa enheterna, och sedan joina dom till ditt Sonons S1-nät mha av S1-appen. S2-appen kan du således ta bort efter nedgraderingen.
Tack för tipset, men jag har inte dessa sonos one kvar. Men bra att de lagt tillbaks möjligheten att nedgradera.
Men har du testat att nedgradera tex Sonos one med S2 firmware till S1 och fått det att funka på riktigt alltså? (ursäkta om jag ifrågasätter, har lite förtroende-issues med sonos .. :) )
 
A Anders_Tranås skrev:
De Sonos som är ute på begagnat marknaden försvinner fort och går och säljs betydligt dyrare nu än för ett år sedan.
Låter ju bra ;) (för snart lär mina grejor komma ut på beg-marknaden)
 
J jras skrev:
Tack för tipset, men jag har inte dessa sonos one kvar. Men bra att de lagt tillbaks möjligheten att nedgradera.
Men har du testat att nedgradera tex Sonos one med S2 firmware till S1 och fått det att funka på riktigt alltså? (ursäkta om jag ifrågasätter, har lite förtroende-issues med sonos .. :) )
Köpte i våras en Move [1] på Blocket och den kom med S2. Efter en massa googlande så förstod jag att funktionaliteten hade tagits bort men också att den senare kom tillbaks i aug releasen av S2. Laddade då ner S2-appen och, efter tre försök (tror mig ha läst att flera har fått förska 2-3ggr innan de fick in S1), lyckades jag få ned den till S1. Move'n fungerar nu alldeles lysande i min S1-anläggning. Borde ju funka på en Sonos One också.

Men det gäller att enheten är S1-kompatibel, och vilka som är det framgår av min länk.

Min S1-anläggning fungerar alldeles ypperligt och har alltid gjort. Består av ett gäng trådburna Amp, Sonos P1 och P5 och nu Move. Så även min handhållna Sonos controller med pekskärm (https://www.bhphotovideo.com/c/product/880470-REG/Sonos_Control_Formerly_the_Controller.html), som slår allt vad mobiltelefoner och appar heter :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Ber om ursäkt om jag äntrar den här tråden med några dumma frågor.

Jag har läst de flesta inläggen men fattar tyvärr inte varför man blir en Sonos (miss)brukare?

Ljud till TV,n? Det finns bättre trådlösa ljudsystem än Sonos.
Spela musik i kök, gästrum och badrum?
Okej fattar men jag bor inte i ett slott tyvärr.
I köket låter det från kastruller och diverse andra hushållsmaskiner.
I gästrummet visst, där kan det vara häftigt med riktigt hifi Ljud.
Badrum kommer jag inte ens kommentera.

Min fråga är kort och gott varför investera så mycket på ett ljudsystem till olika rum som inte är anpassade till lyssnande?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
För att man vill kanske lyssna i olika rum vid olika tillfällen, och en gång i tiden fungerade systemet riktigt riktigt bra.
 
tommib
För att man vill ha musik (eller t.ex. poddar) i bakgrunden när man gör annat. Om man har en högtalare i varje rum eller åtminstone strategiskt placerade sådana kan man spela på relativt låg volym överallt. Det gör att samtal och uppfattning om omgivningen inte störs men man får ändå musik. Just argumentet att det slamras i köket är något som talar för en högtalare där, inte emot.

Om du inte bor i ett slott så ser jag inte varför du ska ha ett rum anpassat till lyssnande. Det verkar helt otroligt slösaktigt. Jag är så nöjd så med rimligt ljud, det måste inte vara perfekt.

Sonos USP var just att man fick (tillräckligt) bra ljud i många rum samtidigt, synkroniserat, och med en app som fungerade bra. En extra bonus var att man kunde köra fyra separata strömmar från Spotify med bara ett konto, så alla kunde lyssna på sin egen musik om de ville.

Det finns säkert ljudsystem som är bättre än Sonos men det finns inget som var så bra på helheten som dem.

Ljud till TVn är i stort sett ointressant för mig och inget jag använder Sonos till. Vi har ett 5.1-system med bra ljud till TVn men ingen annan än jag bryr sig ens om surroundljud. Vi tittar inte heller på TV i någon särskilt stor omfattning. Musik däremot var väldigt trevligt, tills det blev en övning i frustration att starta något. Våra barn har somnat till olika ljudböcker via Sonos och de är betingade till att fråga "ska vi städa nu" när vi kör på Rammstein :D
 
  • Gilla
  • Haha
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
För att man vill kanske lyssna i olika rum vid olika tillfällen, och en gång i tiden fungerade systemet riktigt riktigt bra.
Förstår det men då skulle det fungera med något billigare ljud från tex Marshall eller Creative?

Bara undrar ingen värdering i frågan.
Om det bara är ett ljud som ska förmedlas bättre än från din mobil i ett rum som inte är inrett som lyssnar rum så finns det många billigare lösningar.

Är det mer anpassade utrymmen för lyssnande är min personliga uppfattning att Sonos är bortkastade pengar.
 
tommib tommib skrev:
För att man vill ha musik (eller t.ex. poddar) i bakgrunden när man gör annat. Om man har en högtalare i varje rum eller åtminstone strategiskt placerade sådana kan man spela på relativt låg volym överallt. Det gör att samtal och uppfattning om omgivningen inte störs men man får ändå musik. Just argumentet att det slamras i köket är något som talar för en högtalare där, inte emot.

Om du inte bor i ett slott så ser jag inte varför du ska ha ett rum anpassat till lyssnande. Det verkar helt otroligt slösaktigt. Jag är så nöjd så med rimligt ljud, det måste inte vara perfekt.

Sonos USP var just att man fick (tillräckligt) bra ljud i många rum samtidigt, synkroniserat, och med en app som fungerade bra. En extra bonus var att man kunde köra fyra separata strömmar från Spotify med bara ett konto, så alla kunde lyssna på sin egen musik om de ville.

Det finns säkert ljudsystem som är bättre än Sonos men det finns inget som var så bra på helheten som dem.

Ljud till TVn är i stort sett ointressant för mig och inget jag använder Sonos till. Vi har ett 5.1-system med bra ljud till TVn men ingen annan än jag bryr sig ens om surroundljud. Vi tittar inte heller på TV i någon särskilt stor omfattning. Musik däremot var väldigt trevligt, tills det blev en övning i frustration att starta något. Våra barn har somnat till olika ljudböcker via Sonos och de är betingade till att fråga "ska vi städa nu" när vi kör på Rammstein :D
En sak som fick mig att avvakta och aldrig dyka ner i Sonosträsket var att jag tyckte det verkade fattigt med enbart mono efter år 2000.
Jag har fortfarande inte fattat ifall det finns stereo Sonos men jag har kanske missförstått alltihop..
 
tommib
D Danne824 skrev:
Förstår det men då skulle det fungera med något billigare ljud från tex Marshall eller Creative?

Bara undrar ingen värdering i frågan.
Om det bara är ett ljud som ska förmedlas bättre än från din mobil i ett rum som inte är inrett som lyssnar rum så finns det många billigare lösningar.

Är det mer anpassade utrymmen för lyssnande är min personliga uppfattning att Sonos är bortkastade pengar.
Nej, det är just det som är grejen att det inte gör det. Om jag vill kunna växla mellan att spela samma ljud i hela huset och olika ljud i de olika rummen fanns ingen lösning som inte var Sonos (eller Bluesound några år senare). Squeezeplayer, sedemera uppköpt av Logitech, gjorde ett tappert försök men var inte alls lika polerat som Sonos.

Marshall eller egentligen valfri annan bluetoothhögtalare är inte alls samma sak.

Jag fattar att det kan vara svårt att förstå vad vitsen är men för mig (och min teknikointresserade fru) har det varit extremt bra, fram till i våras när Sonos bestämde sig för att pissa oss i ansiktet. Nu har högtalarna just samma eller sämre funktionalitet som enskilda bluetoothhögtalare. Det är otroligt störande att företaget kan förstöra en fungerande produkt som jag har betalat bra med pengar för på detta sätt. De hävdar att det var nödvändigt och att det var en uppgradering men det upplevs verkligen inte så.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
En sak som fick mig att avvakta och aldrig dyka ner i Sonosträsket var att jag tyckte det verkade fattigt med enbart mono efter år 2000.
Jag har fortfarande inte fattat ifall det finns stereo Sonos men jag har kanske missförstått alltihop..
Du skulle bli förvånad över hur mycket ljud på konserter som körs som mono i FOH. Jag har pratat med flera olika ljudtekniker som bekräftar detta. Man pumpar helt enkelt ut samma ljud i både höger och vänster kanal för att det är betydligt lättare att mixa instrumenten då och för att det inte ska bli konstiga effekter när artister struttar runt på scen. Visst kan man mixa till stereo om man vill men större delen av publiken bryr sig inte ett skvatt.

För bakgrundslyssning, vilket är ändamålet för mig, bryr sig ingen så länge ljudet är tillräckligt bra.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.