M mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.


[länk]
Förslag än så länge
 
M
G GoGetLost skrev:
Förslag än så länge
Lär gå igenom då regeringen har majoritet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dodgen66 och 7 till
  • Laddar…
Någon typ av annan reglering blir det nog för 60öringen då det är tänkt för momskvittning för privatperson. Men vi får väl se🤷‍♂️

Att sänka eller t.o.m. ta bort skatteavdraget tycker jag är helt korrekt, saker som skattesubventioneras på detta sätt har en tendens att skapa företag som söker lycka men utan egentlig gagn för den enskilde konsumenten, förutom för dom som är absolut först ut.
 
  • Gilla
SRXKTM och 22 till
  • Laddar…
Excel
Moms och enerigiskatt adderar ungefär upp till 60 öringen.

Men trist för de som räknat med detta, för de flesta så torde det röra sig om runt 5000kr per år. Dvs inte helt livsavgörande. Den största besparingen är ju höst/vår

Hoppas något företag tar fram smart teknik som möjliggör försäljning till grannar.

Eller så kanske man kan erbjuda grannar att ladda elbilen billigt på somrarna. Blir ju momsfritt, helt utan energiskatt och överföringsavgifter.
 
  • Gilla
SRXKTM och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Lär gå igenom då regeringen har majoritet.
Jo de ifs men det är fortfarande ett förslag
 
  • Gilla
Folin och 1 till
  • Laddar…
Excel
G GoGetLost skrev:
Jo de ifs men det är fortfarande ett förslag
Lär gå igenom då regeringen har majoritet.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Lär gå igenom då regeringen har majoritet.
Fortfarande ett förslag
 
  • Gilla
Folin och 1 till
  • Laddar…
De flesta solcellsägare säljer inte mer än ca 5000 - 6000 kWh el per år.
Så det innebär 3000 - 4000 kr lägre ersättning för såld solel.

Återbetalningstiden för investeringen kommer att öka med 4-5 år.

Det är väl mycket psykologi, denna sommaren har elpriset dagtid legat på ca 10 - 30 öre.
Säljer man 800 kWh i juli får man utan skattereduktion i bästa fall ett par hundralappar.

Det här kommer att ”döda” solcellsmarknaden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ove Pettersson3 och 9 till
  • Laddar…
M
Det lär åtminstone göra det helt meningslöst att mata ut effekt på nätet när det är negativt elpris. Vilket väl egentligen är anledningen till att det tas bort.
Avdraget på batterier verkar få vara kvar, än så länge.
 
  • Gilla
KajsaM och 3 till
  • Laddar…
B
Jag hade nog förväntat mig en gradvis utfasning.

Tycker nästan lite synd om mina grannar som lånade pengar för att installera solceller, precis innan räntan gick upp och elpriset sommartid gick ner...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Christer g Carlsson och 6 till
  • Laddar…
Excel
Nu blir kalkylen med batterier helt plötsligt bättre. Kommer batteriförsäljare ploppa upp på samma sätt som solcellsnasare?
 
  • Gilla
Christer g Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Batterinasare dyker upp var och varannan vecka, några vettiga kalkyker baserat på aktuella data lyser fortsatt med sin frånvaro.

Senaste var att jag skulle betala 100 kkr efter "grönt avdrag", sedan presenterades en löjeväckande kalkyl baserat på att man skulle hyra ut batterierna - grundat på data från de senaste 24 månaderna.

Inte en suck att detta kan gå ihop baserat på aktuella data från senaste året och det vet dom mycket väl. Bondfångeri.
 
  • Gilla
KjellGu och 10 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Nu blir kalkylen med batterier helt plötsligt bättre. Kommer batteriförsäljare ploppa upp på samma sätt som solcellsnasare?
Nej, den blir inte bättre för det. Solceller generellt sett blir mindre attraktivt och batteri eller annat sätt att dumpa extra el på blir ett krav.

Men för de som tidigare räknat på det och valt bort batterier när de installerade solceller för de inte lönar sig kanske tvingas installera nu. Så kanske det kommer försöka säljas en del till tidigare kunder. Men det är inte för det är en särskilt bra investering utan för regeringen subventionerar batterier med 50% och att de tagit bort möjligheten att sälja el till vettigt pris.

Tur att jag räknade på solceller och valde bort dem tidigare så jag slipper sitta i skiten nu.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Maalox
Tuff smäll för redan ansträngda solcellsbolag och dess investerare. Även om det bara är ett förslag än så länge så blir det ju redan nu svårare att sälja in.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.