Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som är riktigt dumt här är att vi låter vitvaruhandlare ta in skitprodukter som kräver en elfirma för anslutning. Spisar och hällar bör säljas med stickpropp i Sverige. Ställ krav på butiken när ni handlar.
felgiganten tar ju sina från Norge så det är därför de inte har råd att sätta kontakter på
 
G G.L. skrev:
Minsta fel som TS gör blir ofta dyrbart. En spishäll med all elektronik tål inte en felkoppling. Jag som varit elektriker kollade och mätte och sedan kollade och mätte igen och till sist en tredje gång för att vara stensäker på att allt blev rätt.
Det kan bli en dyr erfarenhet för TS om denne vill dumsnåla och inte anlitar yrkesman.
så gott som samtliga hällar jag har varit ute på är det en yrkesman en eliktriker kopplat fel.
tex inte kollat om det är en 230V produkt och inte kollat om nollan finns framme
mycket mycket vanligt så väl bland gamla som slynglar
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Med CEE kontakt?
Är det en yrkesman/elfirma som kopplar fel så får dom stå för följderna. Det har jag varit med om.
 
K Kane skrev:
Med CEE kontakt?
Nej med perilexkontakt precis som det stod i inlägget.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som är riktigt dumt här är att vi låter vitvaruhandlare ta in skitprodukter som kräver en elfirma för anslutning. Spisar och hällar bör säljas med stickpropp i Sverige. Ställ krav på butiken när ni handlar.
Det är knappast handlarna som styr sortimenten utan snarare kunderna. Vi vill ju inte betala för varor. Så ponera att hällarna kommer med sladdställ, ska det då vara olika modeller för 1, 2 resp 3-fas? Eller ska vi i butiken koppla in en sladd utan att veta hur det ser ut hemma hos kunden? Vem bär då ansvaret om det blir fel?
 
D DFYD123 skrev:
Det är knappast handlarna som styr sortimenten utan snarare kunderna. Vi vill ju inte betala för varor. Så ponera att hällarna kommer med sladdställ, ska det då vara olika modeller för 1, 2 resp 3-fas? Eller ska vi i butiken koppla in en sladd utan att veta hur det ser ut hemma hos kunden? Vem bär då ansvaret om det blir fel?
detta gäller felgiganten
 
D DFYD123 skrev:
Det är knappast handlarna som styr sortimenten utan snarare kunderna. Vi vill ju inte betala för varor. Så ponera att hällarna kommer med sladdställ, ska det då vara olika modeller för 1, 2 resp 3-fas? Eller ska vi i butiken koppla in en sladd utan att veta hur det ser ut hemma hos kunden? Vem bär då ansvaret om det blir fel?
Just därför uppmanade jag att vi (kunder) ställer krav på handlarna. Visst, det är orimligt att distribuera tre varianter av en spis. Men handlarna kan montera den sladd som behövs. Idag ljuger de med prislappen. Det är inga problem att friskriva sig mot att kunden väljer "fel" stickpropp eller inte har sitt uttag i ordning. För 10 år sedan fungerade detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.