P
M Martin Lundmark skrev:
Jag har inte för avsikt att sätta solceller på taket (möjligen några enstaka stående dubbelsidiga solceller som komplettering av reservkraften), utan jag har satsat på att långsiktigt sänka elenergi och eleffektbehovet, för mitt hus, under hela dygnet och hela året.
Även jag har gjort energieffektiviseringear. Översyn och rengöring av ventilationssystemet, tilläggsisolering av vinden, installation av ytterligare en luft/luft-värmepump. Efter det kunde vi stänga av nästan alla elradiatorer. Tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart att installera bergvärme eftersom det behövs ett vattenburet värmesystem för det. Det skulle kräva omfattande ingrepp i huset.
Efter ovanstående installerade vi solpaneler.

Ja, just det ja. Vi köpte rejält med ved också …
 
Redigerat:
G
P pmd skrev:
Även jag har gjort energieffektiviseringear. Översyn och rengöring av ventilationssystemet, tilläggsisolering av vinden, installation av ytterligare en luft/luft-värmepump. Efter det kunde vi stänga av nästan alla elradiatorer. Tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart att installera bergvärme eftersom det behövs ett vattenburet värmesystem för det. Det skulle kräva omfattande ingrepp i huset.
Efter ovanstående installerade vi solpaneler.

Ja, just det ja. Vi köpte rejält med ved också …
Köpa ved är inte ekonomiskt försvarbart.
 
P
Vårt hus går inte att värma upp med enbart luft/luft-värmepumparna när det är rejält kallt. Alternativet till att elda med ved är då att slå på elradiatorerna.
 
R
G Grannens Häck skrev:
Köpa ved är inte ekonomiskt försvarbart.
Men håller värmen väl när strömmen är borta🤷😉
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Och där var sista spiken i kistan för solcellerna. Marknaden stendöd! 😂
Japp. Det gick mycket snabbare än vad jag ens kunde tro. Jag trodde verkligen att de skulle fasa ut det mycket mjukare.

Men att kalkylera med löpande bidrag för lönsamheten vid en investering är vådligt, det är detta ett bevis på.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vårt hus går inte att värma upp med enbart luft/luft-värmepumparna när det är rejält kallt. Alternativet till att elda med ved är då att slå på elradiatorerna.
Mitt beslut om att till hösten isolera vinden istället för att skaffa solpaneler känns just nu rätt vettigt.

Men jag fick inte ihop kalkylen på solpaneler ens med 60-öringen, så det var inget svårt beslut...
 
  • Haha
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Och där var sista spiken i kistan för solcellerna. Marknaden stendöd! 😂
Om de med skattereduktion menar den sk "60-öringen": då tar jag det via min firma istället, traditionell momsredovisning ingående vs utgående osv med all administrativ overhead detta innebär för staten. Nuvarande modell som funnits mycket länge är en pragmatisk administrationsminskande lösning som fungerat väl.
 
G
R Rejäl skrev:
Men håller värmen väl när strömmen är borta🤷😉
Helt rätt, funkar bra med kaminen som beredskapsvärmekälla
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om de med skattereduktion menar den sk "60-öringen": då tar jag det via min firma istället, traditionell momsredovisning ingående vs utgående osv med all administrativ overhead detta innebär för staten. Nuvarande modell som funnits mycket länge är en pragmatisk administrationsminskande lösning som fungerat väl.
Elskatten slipper du väl inte? Momsen kan kvittas, vilket gör att du slipper kapitalkostnaden för den delen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Elskatten slipper du väl inte? Momsen kan kvittas, vilket gör att du slipper kapitalkostnaden för den delen.
Man betalar naturligtvis ingen elskatt på uppmatad el, det vore mycket märkligt. Sedan köpt vs sålt, ingående vs utgående moms är oproblematiskt. Att betala elskatt på köpt el, ja så kan det vara.

Skulle tro att ett arrangemang utan nuvarande "60-öring" blir så dyrt administrativt att förslaget skrotas i sin linda när kompetenta analytiker får sätta tänderna i det.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Man betalar naturligtvis ingen elskatt på uppmatad el, det vore mycket märkligt. Sedan köpt vs sålt, ingående vs utgående moms är oproblematiskt. Att betala elskatt på köpt el, ja så kan det vara.

Skulle tro att ett arrangemang utan nuvarande "60-öring" blir så dyrt administrativt att förslaget skrotas i sin linda när kompetenta analytiker får sätta tänderna i det.
Jag menar att 60-öringen också innehållet en kompensation för elskatten, det är inte bara momsen den är tänkt att täcka.

Det kostar ingenting för staten att ta bort 60-öringen, så länge som folk inte kvittar momsen i ett bolag. Det blir inte särskilt många bolag...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tror du har väldigt fel där @pacman42 . Fortare än kvickt kommer det att dyka upp enkla guider för hur du enkelt registrerar en enskild firma för just detta syfte, mikroproduktion av el.

Det kostar inget att göra det såvitt jag minns, rätt enkelt pappersarbete för rätt betydande tusenlappar. Tror de flesta kommer att ordna detta eftersom man utsätts för en orättfärdig extramoms annars.

Idag är det ytterst lättadministrerat och billigt, ska det köras momsredovisningssvängen blir detta svindyrt för staten dvs vi alla medborgare som betalar skatt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tror du har väldigt fel där @pacman42 . Fortare än kvickt kommer det att dyka upp enkla guider för hur du enkelt registrerar en enskild firma för just detta syfte, mikroproduktion av el.

Det kostar inget att göra det såvitt jag minns, rätt enkelt pappersarbete för rätt betydande tusenlappar. Tror de flesta kommer att ordna detta eftersom man utsätts för en orättfärdig extramoms annars.

Idag är det ytterst lättadministrerat och billigt, ska det köras momsredovisningssvängen blir detta svindyrt för staten dvs vi alla medborgare som betalar skatt.
Hej Harald Blåtumme

Utmärkt information, är det så enkelt!

Det vore fantastiskt bra om 60 öringen kunde ersättas av en korrekt momsredovisning för de privatpersoner som har (eller tänker köpa solceller).

Jag har efterfrågar detta, men man har förklarat att 60 öringen infördes för att en korrekt momsredovisning för privatpersoner med solcellsinstallationer var komplicerad att införa.

Då ser jag fram emot att 60 öringen kan ersättas av en korrekt momsredovisning för alla de som idag har solceller.

Varför har detta inte införts tidigare?

Då hade vi rimligen sluppit att villaägare matar in eleffekt vid negativt elpris?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Utmärkt information, är det så enkelt!

Det vore fantastiskt bra om 60 öringen kunde ersättas av en korrekt momsredovisning för de privatpersoner som har (eller tänker köpa solceller).

Jag har efterfrågar detta, men man har förklarat att 60 öringen infördes för att en korrekt momsredovisning för privatpersoner med solcellsinstallationer var komplicerad att införa.

Då ser jag fram emot att 60 öringen kan ersättas av en korrekt momsredovisning för alla de som idag har solceller.

Varför har detta inte införts tidigare?

Då hade vi rimligen sluppit att villaägare matar in eleffekt vid negativt elpris?
Du säger det själv: det har ansetts för komplicerat (läs för dyrt) att införa. Därav nuvarande pragmatiska lösning. Absolut kan man fila på denna, har förekommit många förslag bla att vikta ersättningen mot varierande elpriser. Men även detta faller kanske på komplexitet och därmed kostnad att införa.

Det ska bli spännande att se hur detta förslag överlever en nykter kostnads/intäktsanalys totalt sett.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tror du har väldigt fel där @pacman42 . Fortare än kvickt kommer det att dyka upp enkla guider för hur du enkelt registrerar en enskild firma för just detta syfte, mikroproduktion av el.

Det kostar inget att göra det såvitt jag minns, rätt enkelt pappersarbete för rätt betydande tusenlappar. Tror de flesta kommer att ordna detta eftersom man utsätts för en orättfärdig extramoms annars.

Idag är det ytterst lättadministrerat och billigt, ska det köras momsredovisningssvängen blir detta svindyrt för staten dvs vi alla medborgare som betalar skatt.
Jag har enskild firma, enkelt är det inte för gemene man. Definitivt inte värt det för så pass lite pengar. Dessutom så måste man hela tiden jämka sin skatt i den enskilda företaget för att inte behöva ligga ute med pengar hela tiden. Och jag behöver ju inte ens redovisa moms i mitt företag.

Det är ju inte raketteknik, men det är ändå en del jobb med att lära sig hantera detta och redovisa momsen.

Om vi antar att du säljer 10 kWh per år för ca 1kr, då utgör momsen ca 2000kr. Men du slipper ju inte heller momsen, du får bara kvitta den.

Edit: folk tror alltså att företag slipper momsen, men det gör de inte, de kan kvitta inkommande moms mot utgående, vilket gör att man klarar sig med mindre kapital i företaget. Skattemyndigheten behöver ju inte heller titta på denna redovisning, om de inte vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.