Hej!

Ber om ursäkt för total rookie här, men behöver några snabba svar:

1. Är taket jordat/orjordat?
2. Funkar denna lampan?
3. Funkar denna kontakten?
4. Vilket hål ska lampproppen kopplas in i? (Alltså, inte brun=L, blå=N utan vilket hål?)

Tack på förhand!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som det bara är att köra på om du valt rätt lamppropp för takuttaget. Brun till L övre hål, så den får kontakt med lampans bruna. Blå till N övre hål mot lampans blå. Gulgrön jord till lampans gulgrön.
 
  • Gilla
Pigi163
  • Laddar…
Såg nu att jag inte fått med bilden:

IMG_5964.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Det ser du på takkontakten. Sitter där ett uttag med en utstickande "jordpinne" så är uttaget av jordad typ.

2. Sannolikt ja.

3. Gulgrön ledare (jord) till hålet i mitten på kontaktdonet. Blå till det vänstra hålet, brun till det högra.
Det viktiga är att jordledare kopplas till jordplinten. Hur de två andra ledarna kopplas är oväsentligt för funktionen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är vägguttagen också ojordade? Då går det bra om lampan saknar jordat uttag.
 
J Josth skrev:
Är vägguttagen också ojordade? Då går det bra om lampan saknar jordat uttag
Vi tog precis in en elektriker som ska ha jordat allt men blir lite skeptisk när jag inte ser metallpinnen i taket
 
Lampan är jordad men ditt takuttag är ojordat.

Din nya stickpropp är jordad men passar i både jordat och ojordat uttag.

Är dina vägguttag jordade ska du egentligen inte koppla in den lampan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Menar du att han skall ha jordat även uttagen i det rum där denna taklampa sitter? Betala inte räkningen!

Det takuttaget är inte jordat.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du att han skall ha jordat även uttagen i det rum där denna taklampa sitter? Betala inte räkningen!

Det takuttaget är inte jordat.
Så här ser det ut på andra ställen.

Det måste alltså vara inkopplat till den där metallgrejen för att det ska vara jordat?
 
  • Tre oskyddade elektriska kablar (en grön/gul, en blå och en brun) sammankopplade med hjälp av två klämförbindelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Lampan är jordad men ditt takuttag är ojordat.

Din nya stickpropp är jordad men passar i både jordat och ojordat uttag.

Är dina vägguttag jordade ska du egentligen inte koppla in den lampan.
Så jag ska egentligen köpa ojordad lampa/stickpropp, inte denna?

Och takuttaget kan omöjligen vara jordat? Det ska vara en metallpinne för jordat?
 
Det takuttag du visade på bilden saknar jordstiftet och är ojordat. Om även vägguttagen i rummet är ojordade så får en jordad lampa utan jord användas där enligt de gamla reglerna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det takuttag du visade på bilden saknar jordstiftet och är ojordat. Om även vägguttagen i rummet är ojordade så får en jordad lampa utan jord användas där enligt de gamla reglerna.
Väggutagen är jordade, då får/bör jag inte använda denna? Mvh
 
P Pigi163 skrev:
Väggutagen är jordade, då får/bör jag inte använda denna? Mvh
Precis, om vägguttagen är jordade måste även takuttaget vara jordat om du ska sätta in en lampa som inte är dubbelisolerad (vilket den du har inte är).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nej precis. Men det är ju fel i den fasta installationen, inte på lampan. Lamputtaget ska göras om till jordat om man inte tar bort de jordade vägguttagen.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
Bra att veta. När vi köpte vårt nuv. hus anmärkte jag på att nästan alla uttag var ojordade.
Men besiktningsmannen lugnade. Han berättade att sedan 30-35 år tillbaka säljs inget jordat i princip, som inte fast installerat.

Undantagen är vissa småvitt, men i kök brukar det alltid vara jordat. Enda andra undantaget är strykjärn som man får vara obs på.

Tom datorer och skärmar brukar ha en felkjord i kontakten.


Detta stämde till min glädje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.