B Boppelin skrev:
lagar någon mat och den andra vill ta det lugnt och se på tv så är det omöjligt pga. ljud som stör etc
Omöjligt? Låter verkligen er matlagning så högt?
 
G gaia skrev:
Jag tycker om att du inte ritar ditt hus för gäster! Det blir ett hem för din familj. Gäster får finna sej i det som finns, tycker jag. Jag tycker inte om att äta måltider i köket heller. Är man en husägare så behöver inte äta i köket som tjänstefolk gjorde förr i tiden. En kopp kaffe på morgonen är ok men familjemåltider är mycket trevligare i en matsal. Slipper på det sätt att se röran och lyssna på köksmaskiner :).
Argument att det är bra med öppet för man kan laga mat och umgås med resten av familj eller gäster biter inte på mej. Jag vill hellre förberedda maten till den grad att det återstår bara lite kvar + servering. Sen sitter jag vid matbordet och umgås som folk med folk och känner mej inte som inhyrd personal. I sista huset hade vi en svängdörr som stängdes automatisk efter en när man passerat. Den svängde åt båda håll så det var smidigt att gå genom med båda händer upptagna.
Nu på gamla dar bor jag i en lägenhet med en öppen planlösning och tycker inte om den så värst mycket.... men bor centralt som var viktigare vid valet :)
Tack! Japp tjänstefolk och små barn. Av praktiska själ.

Du har rätt. Inte står man och lagar mat när gäster kommer? Den har man förberett innan så gott det går.

En äldre svåger till min morfar hade ett säteri. Det var inte tal om att äta i köket där. Man åt intill i ett matrum i lugn och ro, utan att se köket, fast de sa salongen. I köket fanns köksbord och stolar men de användes bara snabbt till morgonkaffet kl 5:45 och när man matade små barn som fortfarande kladdar. Ibland fick de som hjälpte till på gården, hantverkare och de som skötte djuren middag. Då satt man i köket av praktiska själ själ, jobbkläderna var ju på.
Middag, alltså ordet för lunch. Ordet lunch fanns inte och finns inte där ens idag. Tror ordet lunch är något storstadspåhitt? där jag bor säger de flesta inte lunch oftast.
Man drack morgonkaffe kl 5:45, frukost kl 8:45, middag 12:30 och 30 min vila, snabbt em kaffe vid 15 (ibland satt man i köket då om man var våt av regn tex) och kvällsmat lite efter 18. Så är det där än idag. Hans barnbarn driver det nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Tror ordet lunch är något storstadspåhitt? där jag bor säger de flesta inte lunch oftast.
Och där jag bott, lite stort som mindre här och där i Sverige, säger alla lunch om måltiden runt 12:00.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Omöjligt? Låter verkligen er matlagning så högt?
För en introvert person så är alla oönskade ljud höga.
Svårt att förklara för den som in't begrip (som Stenmark sa)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och där jag bott, lite stort som mindre här och där i Sverige, säger alla lunch om måltiden runt 12:00.
Förr i tiden åt man det stora målet mitt på dagen, dvs middag.
Sen när vi industrialiserades så började vi äta det stora målet efter arbetsdagen och namnet på måltiden följde med.

https://sverigesradio.se/artikel/3226095
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Ett argument för att barnfamiljer vill ha öppet är för att ha översyn över barnen. Jag har själv en tvååring och går jag ut från vardagsrummet till köket och sen tillbaka 20 sekunder senare så kan han göra allt från att stå på tv-bänken till att skicka iväg olika leksaker möte fönsterna.
Vi hade öppet i förra huset och det var bra med en tvååring precis som du säger. Nu när barnen är några år till är det väldigt skönt att ha ett hus med många rum. Perioden när man har barn som klättrar på allt som går (och inte går) att klättra på är tacksamt nog ganska kort.

Sen visst, jag märker att barnen gärna är i närheten av där vi är. Lagar man mat är det alltid ett eller två barn i köket eller i ett rum direkt bredvid. Men när jag varit hos andra som har öppen planlösning inser jag hur man stör varandra och vilken jobbig miljö det lätt blir.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Många bra infallsvinklar i denna tråd!

De som har öppen planlösning, har man klätt väggarna med ljudabsorbenter eller är det hårt eko i hela härligheten?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förr i tiden åt man det stora målet mitt på dagen, dvs middag.
Sen när vi industrialiserades så började vi äta det stora målet efter arbetsdagen och namnet på måltiden följde med.

[länk]
Inte förr i tiden. Nu.
Vardagar: fortfarande heter det middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen där jag bor och stora områden intill. Tom vårt matställe skriver det. Alla jag vet äter största målet mitt på dagen hemma, jobbet eller på (lunch) restaurang.
På kvällen äter man ofta lättare.
Omvänt någon dag på helgen.

Vissa jag känner i stan säger lunch om middag. Det flesta i städer gör så kanske?

Off topic. Eller inte?
 
  • Meny för middag för två med örtkryddad fläskytterfilé, bruschettapotatis, tomatkräm, grönsallad och vitlöksbröd. Förbokning krävs och kärl finns från klockan 12 på fredag.
Redigerat:
Du kommer aldrig lyckas omvända de som inte tycker som du. Själv kämpar jag mot sambons släkt som säger som du men det har inget med området att göra utan är bara just den släkten som envisas. 😀

Jag äter lunch runt tolv och då äter jag inte det största målet, det är oftast uppvärmd mat från gårdagen. Middagen äts någon gång 18-19 beroende på omständigheterna. Det är det största målet för min del.

Det är din tråd, du bestämmer vad som är on/offtopic.
 
BirgitS
Varierar över landet verkar det som. Var bor du, @L Jan ?
 
Jag förstår inte riktigt argumentet att det blir hög ljudnivå och att man stör varandra vid öppen planlösning. Vi har öppen planlösning, min fru lagar gärna mat länge och två mindre barn som gärna tar med sig kompisarna hem. Har ändå under 10 år aldrig upplevt att ljudnivån skulle vara något problem trots att vi har öppen planlösning mellan kök, matplats och vardagsrum.

/Krille
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
BirgitS
K Krille4 skrev:
Jag förstår inte riktigt argumentet att det blir hög ljudnivå och att man stör varandra vid öppen planlösning. Vi har öppen planlösning, min fru lagar gärna mat länge och två mindre barn som gärna tar med sig kompisarna hem. Har ändå under 10 år aldrig upplevt att ljudnivån skulle vara något problem trots att vi har öppen planlösning mellan kök, matplats och vardagsrum.

/Krille
Folk är olika ljudkänsliga. Kör man en mixer så går det ju knappt att höra något annat än den.

Själv tyckte jag att det var väldigt skönt att kunna stänga köksdörren när samma låt skulle spelas gång på gång i en halvtimme.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folk är olika ljudkänsliga. Kör man en mixer så går det ju knappt att höra något annat än den.

Själv tyckte jag att det var väldigt skönt att kunna stänga köksdörren när samma låt skulle spelas gång på gång i en halvtimme.
Det har jag full förståelse för. Vi kör dock t ex inte mixern så ofta och länge att någon upplever det ljudet som ett stort problem.

Vill barnen spela samma låt gång på gång får de lära sig visa hänsyn genom att sänka volymen eller gå till allrummet eller sitt eget rum.

Men jag förstår absolut att vi alla är olika känsliga för ljud.

/Krille
 
L L Jan skrev:
På en mindre yta borde det som jag ser det inte alls vara öppen planlösning. Det blir fler rum och mer användbart utan öppen planlösning. Om man inte är bara en person förstås, eller två.
Japp
 
K Krille4 skrev:
Jag förstår inte riktigt argumentet att det blir hög ljudnivå och att man stör varandra vid öppen planlösning. Vi har öppen planlösning, min fru lagar gärna mat länge och två mindre barn som gärna tar med sig kompisarna hem. Har ändå under 10 år aldrig upplevt att ljudnivån skulle vara något problem trots att vi har öppen planlösning mellan kök, matplats och vardagsrum.

/Krille
Vänta tills de blir tonåringar! Inga fler kommentarer 😉
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.