Jag har ett kallgarage + varmförråd med i orginal platt tak men som nu fått ett lutande tak ovanpå sig. På varmförrådet sitter dock det gamla platta taket kvar och det vill jag avlägsna. Men hur göra det utan att paja alla verktygen på det där asfaltstjäran som smälter när man sågar i den? Taket är 1 cm tjocka plyfaskivor med 1-2 cm asfaltstjära ovanpå
På kallgarage-”delen av garaget använde jag en stor bensindriven motorkap som var vattenkyld men det går inte här på grund av att varmförrådet då lär bli fuktskadat.

Så hur göra??
 
Varför ta bort. kan vara kvar som det är om ett sluttande tak tak byggs över. Går även att isolera direkt på det plana taket.
 
J jonaserik skrev:
Varför ta bort. kan vara kvar som det är om ett sluttande tak tak byggs över. Går även att isolera direkt på det plana taket.
Isoleringen ska ligga under det gamla platta taket. Detta är sedan innan mögelskadat. Möglet är besprutat så förhoppningsvis är möglet dödat men jag vill ändå ha bort taket. Dessutom lättar det på belastningen på takreglarna.

Det ska nog inte bort helt och hållet men så mycket som möjligt. Kanske jag bara öppnar upp hål i det Jag vill få delvis bort det för att ventilera isoleringen.
 

Bästa svaret

tommib
Tigersåg och billiga blad.... Eller dito cirkelsåg. Därefter kofot.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
kmartinb kmartinb skrev:
Ok, så det går inte att undvika kletet på något sätt då?

Läste denna tråd men han jobbade ju utifrån. Jag kommer jobba inifrån…
[länk]
tommib tommib skrev:
Tigersåg och billiga blad.... Eller dito cirkelsåg. Därefter kofot.
Jag gjorde så delvis på det gamla taket över garagedelen vilket kostade mig en pajad vinkelslip på grund av kletet som rann ned över allt och då var det inte mycket jag tog bort ändå. Därför jag undrar…
 
Rickard.
Riva papp är ett sattyg hur man än gör och motorkap är nog det snabbaste men även dom tar stryk av det.

Lyckas du bort träet så det bara är papp som ska sågas är en kraftig fein med ett krokblad ett förvånansvärt bra vapen, särskilt om det bara är ett eller två lager takpapp.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Alltså. Varför inte lägga Isolering ovanpå pappen?
 
Intet Intet skrev:
Alltså. Varför inte lägga Isolering ovanpå pappen?
För att det inte är ett alternativ.
 
P
kmartinb kmartinb skrev:
Jag har ett kallgarage + varmförråd med i orginal platt tak men som nu fått ett lutande tak ovanpå sig. På varmförrådet sitter dock det gamla platta taket kvar och det vill jag avlägsna. Men hur göra det utan att paja alla verktygen på det där asfaltstjäran som smälter när man sågar i den? Taket är 1 cm tjocka plyfaskivor med 1-2 cm asfaltstjära ovanpå
På kallgarage-”delen av garaget använde jag en stor bensindriven motorkap som var vattenkyld men det går inte här på grund av att varmförrådet då lär bli fuktskadat.

Så hur göra??
Kan du inte ta ett hål vid takstolarna, och bräcka loss plyfaskivorna med asfalttjäran i bitar med en kofot, eller liknande ?
 
kmartinb kmartinb skrev:
För att det inte är ett alternativ.
Nähä. Ok. Du gör som du vill.
 
R
Du gör rätt i att ta bort det skadade taket innan isolering det är så många som bygger in en massa skit i byggnader..
Vi brukar försöka få väck pappen genom att skära och bända upp pappen med en byggskyffel brukar det gå bra om man bara får upp en bit så man kan skyffla och bända upp pappen..
Sedan borde inte träet vara några bekymmer att få bort😊
 
Vänta till vintern och såga då :)
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Kan du inte ta ett hål vid takstolarna, och bräcka loss plyfaskivorna med asfalttjäran i bitar med en kofot, eller liknande ?
Jo något sådant kanske det får bli
 
R Rejäl skrev:
Du gör rätt i att ta bort det skadade taket innan isolering det är så många som bygger in en massa skit i byggnader..
Vi brukar försöka få väck pappen genom att skära och bända upp pappen med en byggskyffel brukar det gå bra om man bara får upp en bit så man kan skyffla och bända upp pappen..
Sedan borde inte träet vara några bekymmer att få bort😊
Bekymret är att jag inte kommer åt att jobba ovanifrån på grund av det nya taket utan måste jobba från andra hållet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.