Mitt fönsterglas har spruckit och jag behöver byta rutan. Går det att måttbeställa glas?

Sprucken fönsterruta i vit träram ligger på en yta täckt med genomskinlig plast och röda stänk, en sten syns i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrJay
Självklart går det att måttbeställa glas och det är ganska vanligt
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Ja bara att gå till glasmästaren. Ska du byta själv så putsa ren bågen först och ta med den till glasmästaren så mäter och skär dom till en passlig bit.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Mitt fönsterglas har spruckit och jag behöver byta rutan. Går det att måttbeställa glas?

[bild]
Ser ju ut som du redan har börjat plocka bort kittet i bågen?
Fortsätt så, och kitta i en ny ruta med rätt mått.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Självklart går det att måttbeställa glas och det är ganska vanlig
N Niq skrev:
Ja bara att gå till glasmästaren. Ska du byta själv så putsa ren bågen först och ta med den till glasmästaren så mäter och skär dom till en passlig bit.
vill helst beställa på nätet o byta själv, slippa krångel med att täcka fönstret i mellantiden
 
Jag åkte till glasmästaren med hela bågen.
1000 kronor monterat och klart.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag åkte till glasmästaren med hela bågen.
1000 kronor monterat och klart.
Det låter som helt ok pris. Mitt problem är att det är i fritidshuset, vilket betyder att jag helst byter själv på plats på helgen och slipper täta för fönstret så länge. Frågan är vart jag beställer en ruta...? var in o kollade på en leverantör. 3 mm ruta kostade 66 SEK och frakten över 2 000 SEK. och jag fattar varför...men behöver hitta en närmare leverantör. Tips i Malmö Lund Helsingborg området?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ser ju ut som du redan har börjat plocka bort kittet i bågen?
Fortsätt så, och kitta i en ny ruta med rätt mått.
Ja, det är inga problem att rensa bågen. Men inte helt enkelt att hitta ett fönsterglas i Skåne...jag vill inte köpa ett nytt fönster, vilket verkar enklare...
 
S sepani skrev:
Ja, det är inga problem att rensa bågen. Men inte helt enkelt att hitta ett fönsterglas i Skåne...jag vill inte köpa ett nytt fönster, vilket verkar enklare...
Finns väl många?

Dessa använde jag för 10 år sedan eller något.
Måttbeställde speglar.
https://jpg.nu/
 
S sepani skrev:
Ja, det är inga problem att rensa bågen. Men inte helt enkelt att hitta ett fönsterglas i Skåne...jag vill inte köpa ett nytt fönster, vilket verkar enklare...
Så man ringer inte bara till en glasmästare? Så som tex https://www.hellgesglas.se/
 
Sök på "glasmästare i xxxx" eller "glasmästeri i xxxx" där du bor så är det bara att åka dit och få det tillskuret, räkna med ca 500kr.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Så man ringer inte bara till en glasmästare? Så som tex [länk]
Jo det kan ju såklart göra, men då måste man hitta någon lokalt och sannolikt även möta upp vid huset och det har jag svårt då jag arbetar på arbetsplatsen under veckorna. Alternativt avtala om att lägga ut nyckel, men det känns lite klyddigare.
 
Men du kan väl svänga förbi ett glasmästeri på hemvägen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men du kan väl svänga förbi ett glasmästeri på hemvägen?
Absolut, så får det bli, jag har hittat lämpligt. Trodde det var smidigt att beställa på nätet, men det faller såklart på fraktproblemet...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jo det kan ju såklart göra, men då måste man hitta någon lokalt och sannolikt även möta upp vid huset och det har jag svårt då jag arbetar på arbetsplatsen under veckorna. Alternativt avtala om att lägga ut nyckel, men det känns lite klyddigare.
Världsrekord i komplicerat tänkande!!

Mät - ring - hämta - montera - klart!
Var är det svåra?
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.