Vilken lösning föredrar du?

  • Antal röster
    252
Mitt ends tips här är, vasken framför ett fönster. Om man ändå ska diska kan man lika gärna göra det med utsikt. Diskmaskin, jag vet. Men lik förbaskat står man vid vasken och gör tråkiga saker. Att stirra in i en skåpslucka gör det inte bättre.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Mitt ends tips här är, vasken framför ett fönster. Om man ändå ska diska kan man lika gärna göra det med utsikt. Diskmaskin, jag vet. Men lik förbaskat står man vid vasken och gör tråkiga saker. Att stirra in i en skåpslucka gör det inte bättre.
Jag gillar tanken men har svårt att få till det. Inspel tas gärna :)
Sätter man vasken där rakt av blir det för tight till spisen.
Flyttar man spisen till vaskens nuvarande position blir det ändå för tight i hörnet känns det som.
Det skulle väl vara att flytta spisen till ön, men då måste man vända sig 180 grader och snubbla på duplobitar och barn när man ska hälla av pastavattnet. Och spisen är i ön.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag funderar på varför det ser ut som det är så lite plats. Mitt kök är 16 m² utan köksö och jag har väl runt 10 överskåp mot 4 och 7 under mot 5 (om man räknar köksö som 3 och tar bort en för diskmaskin). Och så har jag skåp ovanför kyl/frys...

Antar det är stora utrymmen kring bordet som kostar. Och kyl/frys fristående utan någonting omkring dem
 
H Hans G2 skrev:
Tack för input!

@Avemo oavsett lösning så är tanken bara att ha ett hörnskåp, går köksön ända in så tänkte vi ställa innersta skåpet med öppningen mot matplatsen. Visst, det blir lite bängligt att komma åt, men då kan man trycka in vaser, termosar och lite annat som sällananvänds och slippa ett hörnskåp.
Gällande diskmaskin så hamnar den i mitten av ön på alt 1 och på alt 2 blir det nog i skåpet bredvid spisen som ser ut att ha tre lådor, alternativt att vi slänger om spis och diskho.

@Chokladmonster Håller med, vitrinskåpet slängde jag bara in från en färdigmodell som jag hittade för att symbolisera att något skåp kommer stå där, modell okänd.

Jag ser att flera gillar spis i ön. Vi har funderat kring det man varit skeptiska då vår ö kanske bara blir 150-180x90 och med en häll i det blir det inte så mycket yta kvar för häng, servering osv. Och framförallt inte när man steker. Vad är er erfarenhet, hur stor ö behövs för att spis ska kännas rimligt att få in? @Vedhuggarrn eke_Varg @vedh
Vet inte riktigt hur stor som behövs men jag tycker absolut inte mindre än den jag har. Häll och vask i ena änden, takfläkt och jätteyta för samkväm, mat, förberedelser eller som i vardagen att barnen sitter där och ritar när man lagar mat i andra änden och mittemot hällen.
Bakom ryggen har jag kyl/frys och 2 ugnar.

Nu är ju det du väldigt socialt rum med matplats, liten sittyta och utgång till stor altan så vi är där mer eller mindre all vaken tid vi inte är ute eller iväg. Därav att rummet i sig är 75m2..
 
J
Efter att ha haft både u-kök och parallell-kök så undvek vi det när vi gjorde om och satsade på l-kök när vi gjorde om för ett år år sedan. En tanke från mig är att ha underskåp och bänk längs hela väggen där du satt vasken, flytta den till fönstret. Sätt spisen där vasken är på dina skisser och kyl/frys där spisen är. Försök få in diskmaskinen både nära vasken och där ni förvarar glas/bestick/porslin.
Vi har sådant i lådor i ett underskåp närmast matbordet på ena sidan, diskmaskinen på andra och vasken på andra sidan diskmaskinen. 90% av det som ska ur diskmaskinen ska vara i lådorna bredvid!
 
  • Gilla
Jimstr
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker spis i köksön är en riktigt dålig idé. Jag står och pillar vid spisen ganska kort tid och mer tid är på förberedelse, sallad och så. Sen används köksök som uppställningsyta/buffebänk så jag tycker det är trevligare med en ren, tom yta. Och slippa köksfläkten i mitten av rummet
Det är därför man får ha en så stor köksö så man får plats med allt det och även kunna sitta där och äta.
Men det handlar nog mycket om intresse oxå, jag spenderar ganska mycket tid vid spisen..
 
H Hans G2 skrev:
Jag gillar tanken men har svårt att få till det. Inspel tas gärna :)
Sätter man vasken där rakt av blir det för tight till spisen.
Flyttar man spisen till vaskens nuvarande position blir det ändå för tight i hörnet känns det som.
Det skulle väl vara att flytta spisen till ön, men då måste man vända sig 180 grader och snubbla på duplobitar och barn när man ska hälla av pastavattnet. Och spisen är i ön.
Om man har spis i köksö så är det väl numera krav på att det finns vask där oxå? Just pga pastavattenfunderingen.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 5 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Om man har spis i köksö så är det väl numera krav på att det finns vask där oxå? Just pga pastavattenfunderingen.
Japp! Även krav på avställningsyta precis bredvid ugn. I alla fall i vår kommun
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Spenderas mycket tid för matlagning och bjudningar så tycker jag ni ska fundera på att ha en spisen i köksön. Jag som tycker det är väldigt socialt att laga mat när man har gäster gillar inte att behöva stå med ryggen åt gästerna. Det är väldigt väldigt ofta man nästan står runt köksön och äter rakt ur pannan mer eller mindre. Nu har jag kansle lite mer plats, min ö är 320x120 cm, men man umgås väldigt mycket runt den..
Hade någon av mina gäster gjort något liknande så skulle jag hiva en hel kastrull med kokande frityrolja rakt i ansiktet på människan och sedan sparka skiten ut ur huset samtidigt som jag skrikande förklarar varför man INTE är med sina äckliga fingrar i den mat som alla andra ska äta. Har man inget hyfs så får man slå in det i skallen på dom.
 
  • Haha
7ender och 2 till
  • Laddar…
När vi designade vårt kök så var tillverkaren väldigt noggrann med att vi skulle ha arbetstriangeln i åtanke.
De är avstånden och rörelsemönstret mellan kyl/frys till spis samt diskho.

Söker ni på arbetstriangel kök så får ni massa info.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Det är därför man får ha en så stor köksö så man får plats med allt det och även kunna sitta där och äta.
Men det handlar nog mycket om intresse oxå, jag spenderar ganska mycket tid vid spisen..
Min är 120x180cm och skulle väl va 50% bredare med en spis i 😜
 
Man ska inte ha garderober eller andra skåp framför ingången till ett rum, det ger ett amatörmässigt intryck. Så om det står mellan dessa säger jag alt 2.

Tycker inte att ni behöver krångla till det med häll i ön. Den lilla tid man faktiskt aktivt tillbringar vid spisen, jämfört med den tid som man kör mise en place, är liten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Om jag inte kan stå stilla framför diskmaskinen och plocka ur fat, tallrikar, bestick och glas direkt in i skåp/lådor stör jag mig otroligt. Det är så enkelt att få till men ändå missar man det ofta.

Jag ser ingen mikrovågsugn. Det stör mig att jag inte hittar den. Var är den placerad?

Kyl/frys separat långt från arbetsytor är inte bra.

Det är alldeles för få skåp för att få plats med allt som behövs.

Visserligen var ni inte nöjda med L-köket. Men det skulle vara intressant att se hur det var planerat. Det skulle inte förvåna mig man kan få till en väl så bra lösning med ett L-kök. Det blir betydligt öppnare om man klarar sig utan köksö. Speciellt som många som kommenterat, varken vill ha DM spis eller häll där. Jag har ganska svårt att se meningen med köksön i alt 2 annat än om man "vill" ha en eller tror det ser modernt ut. Det känns mest som något som är i vägen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte måtten hos er men vi har hällen i ön och en liten vask bredvid. Det är absolut bästa vi har gjort någonsin. Jag kan laga mat och min fru kan sitta och jobba eller göra läxor med barnen eller dylikt. Barnen kan sitta och leka osv. Den som lagar mat får kontakt med rummet på ett helt annat sätt.

Jag skulle inte vara utan detta. Förstår inte vad folk menar som klagar på elektroniken.

Vår ö 200x125 med instick för 4 barstolar.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Hade någon av mina gäster gjort något liknande så skulle jag hiva en hel kastrull med kokande frityrolja rakt i ansiktet på människan och sedan sparka skiten ut ur huset samtidigt som jag skrikande förklarar varför man INTE är med sina äckliga fingrar i den mat som alla andra ska äta. Har man inget hyfs så får man slå in det i skallen på dom.
Jag gillar hur du tolkar det som att folk står och snor mat ut pannan😂😂
Man kan absolut tills det så men det jag menar är att om man står och tillagar lite tilltugg, typ, kammuslor, i goda vänners lag så händer det att jag stjälper ut dom på tallrikar direkt vid ön så står gästerna där och äter direkt när man fortsätter samtalet och fler tillagas!
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.