N niklasbrandin skrev:
Vi har ett mellanting mellan öppen planlösning och separat kök som jag gillar. Köket är ett paralellkök. Mellan vardagsrum och kök går en trappa upp så det är vägg bakom alla skåp. Men till vänster om köksskåpen dör trappen kommer ner är det en stor öppning med limträbalk i taket. Så vid köksbordet sitter man nästan lika mycket i vardagsrummet som i köket men lagar man mat är man i köket. Väggen hindrar effektivt os att gå ut i vardagsrummet men man hör ändå allt som händer där. Är typ som en köksö med vägg upp till tak och trappa😀
Paralellkök har vi haft tidigare. Är jättebra och praktiskt. Bortglömt idag tror jag. Vitsen är att det finns ingen plats att sitta där och det sparar plats i huset. Det går snabbare att fixa och laga i köket än vanligt kök. Saknar det. Men det blir nu istället ett mindre kök i vinkel.


Så här blir köket. Vad tycks?

Det är lite fel på ritningen. Ej parkettgolv, saknas kylskåpsgaller, det skall vara altandörr - ej fönster, en stor kyl till vänster och en stor frys i hörnet till höger - ej dubbla. Skivan är av något nytt som kommit - pulverporslin som är pressat - tål allt! tål bättre än granit.

Imte meningen att man skall sitta och äta i köket. Men man kan ha ett minibord och två stolar om man vill, men troligtvis inte.

Mer utrymme för köksgrejer som man sällan använder kan man förvara i ett rätt rymligt förråd under trappan intill.
 
  • Illustration av ett kök i vinkel med vita skåp, diskho, ugn, mikrovågsugn, kylskåp och grått golv. Notera att ritningen har fel, enligt inläggsförfattaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av kök i vinkel med trägolv, kylskåp, överskåp, fönster till vänster och dörr till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L L Jan skrev:
Har ingen erfarenhet av tvätt på toan,
Inte jag heller
L L Jan skrev:
men tycker det verkar omständligt och trångt
Onekligen!
L L Jan skrev:
att sköta en hel familjs tvätt i badrummet.
Ja, I badrummet fungerar det utmärkt. Naturligtvis har man endast tvättmaskin i badrummet om det finns plats nog. Precis som man har tvättstuga i ett rum med plats nog.
L L Jan skrev:
Dessutom om någon "mår dåligt" där så är det väl sådär att att ens skjortor hänger där på tork och strykbord.
Man behöver skilja på var tvättmaskin och ev torktumlare är placerad och var man torkar och stryker sina skjortor. Det går att ha en tvättmaskin och ev torktumlare i ett rum utan att ha en strykbräda i rummet!
L L Jan skrev:
Får inte ihop hur det tänkt att ha tvätt på toan-badrum? Är det lagligt ens, ur hygienisk aspekt?
😮Vad är problemet? Naturligtvis får man ha det så. Eller har ni inte handfat och handdukar heller på era WC?🤔 Av hygienisk aspekt?🤣
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O O skrev:
Inte jag heller

Onekligen!

Ja, I badrummet fungerar det utmärkt. Naturligtvis har man endast tvättmaskin i badrummet om det finns plats nog. Precis som man har tvättstuga i ett rum med plats nog.

Man behöver skilja på var tvättmaskin och ev torktumlare är placerad och var man torkar och stryker sina skjortor. Det går att ha en tvättmaskin och ev torktumlare i ett rum utan att ha en strykbräda i rummet!

😮Vad är problemet? Naturligtvis får man ha det så. Eller har ni inte handfat och handdukar heller på era WC?🤔 Av hygienisk aspekt?🤣
Själv är man lite ironisk här om lagligheten 😉 men med en viss grad av allvarlighet alldeles säkert. På en kemtvätt skulle det nog inte vara tillåtet. Handdukarna är lätta att byta ut, med är det fullt av tvätt så vill inte jag sätta på mig den skjortan där innifrån om någon varit inne där i timmar och mått dåligt.
 
R roli skrev:
Hoppas att det är söndag som tilltänkt besöksdag till Husknuten (öppet 12-15) för på lördag har de stängt....
Tack! Visste det. Vi kommer om någon minut fram till Lisebergs tågstation. Smidigt med tåg till Centralen och tåg därifrån till Liseberg. I Gbg kan man lokaltrafik. Billigt hotellpaket mittemot Liseberg.

Skall bli spännande imorgon att få se Husknuten.
 
L L Jan skrev:
Handdukarna är lätta att byta ut,
Men görs det verkligen i de situationer du tar upp? Och hur vet man om det behövs om man inte har koll på exakt vad som händer inne i badrummet precis alltid.
L L Jan skrev:
med är det fullt av tvätt
Det finns väl ingen som helst anledning att förvara ren tvätt i badrummet? När den färdigtvättad kan man hänga sina skjortor precs var man vill. Vill man inte hänga tvätten i badrummet kan man hänga den i torkrummet, utomhus, eller i vilket rum man vill.
L L Jan skrev:
så vill inte jag sätta på mig den skjortan där innifrån om någon varit inne där i timmar och mått dåligt.
Men hur tänker du om att torka sig med en handduk, eller ta i dörrhandtaget eller toa-sitsen eller spolknappen. Är det OK?

Hur ofta skulle man kunna räkna med att detta problem inträffar? Jag antar att lösningen skulle vara att köra tvätten i maskinen en gång till, eller?

Jag ser det inte som något problem alls egentligen även om tvätten torkades i badrummet oavsett hur illa någon mått där inne. Så jag har därför heller aldrig sett behov av någon lösning. Kanske är jag då inte så lämpad att komma med råd. Eller så är det just det jag är. Men det känns schysst att vara öppen med det.

Jag har ännu inte fått någon förklaring vad problemet skulle kunna vara med att "sätta på sig den skjortan".
 
L L Jan skrev:
Tack! Visste det. Vi kommer om någon minut fram till Lisebergs tågstation. Smidigt med tåg till Centralen och tåg därifrån till Liseberg. I Gbg kan man lokaltrafik. Billigt hotellpaket mittemot Liseberg.
Fast sen skall ni till Husknuten. Är det lika smidigt?
L L Jan skrev:
Skall bli spännande imorgon att få se Husknuten.
Ja det är ett väldigt bra ställe för att hitta inspiration. Lycka till!
 
O O skrev:
Fast sen skall ni till Husknuten. Är det lika smidigt?

Ja det är ett väldigt bra ställe för att hitta inspiration. Lycka till!
Inte smidigt??
Utanför hotellet.Spårvagn 5 två hållplatser och buss X3, 34 min. Hållplats 200 meter från Husknuten. Helt otroligt i Gbg. Smidigare och fortare än bilen från P-hus krånglet.

Alla hus nästan såg likadana ut inuti. Bara olika fabrikat. Ok var det där. Mkt fokus på om man ville ha olika design på kök osv.
Lite bjäfsigt. Dålig fokus på det praktiska.
Ett kök hade inga knoppar. Man skulle trycka och kladda ned dörren med handen när man öppnar. Va??
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Det är inte praktiskt som säljer, det gör däremot snyggt.
 
L L Jan skrev:
Skall bygga ett hus strax. Vi ville helst ha ett huspaket för det är smidigare. Men det blir av lösvirke istället eftersom vi inte hittat någon modell som passar. Vi bor på landet och behöver grovingång, grovkök, stor entré osv. och sådant finns knappt längre. Kostnaden för lösvirkeshus är ungefär densamma.

Vi har nu hittar en modell som redan finns färdigritad för andra tidigare som är bra. Det går att göra inuti på två sätt. Antingen öppen planlösning med kök i änden av vardagsrummet och annat öppet eller mer traditionell planlösning med väggar.
Vi är inne på traditionell planlösning, tex att det blir separat kök utan att matos sprider sig i huset och att man kan stänga till. Det blir fler rum också och mindre lyhört och tystare.

Men alla som vi pratat med säger öppen planlösning. Även byggföretaget. Luftigare, härligare, efterfrågan, osv.

Finns andra synpunkter som vi inte tänkt på?

Vi har själva ingen erfarehet av öppen planlösning. Vi har knappt varit i ett sådant hus, mer än enstaka gång och kort
Jag bor med öppen planlösning, önskar mig ett hus som ni beskriver just för att här går allt i ett, lagar någon mat och den andra vill ta det lugnt och se på tv så är det omöjligt pga. ljud som stör etc. Man kan inte undgå köksstöket och stänga till. Jag förstår att man vill ha en stor yta att umgås på men nästa hus blir definitivt i ”äldre” tappning med fler rum och framförallt förvaringslösningar vilket jag ofta tycker saknas i de planlösningar som presenteras idag.

Hur som helst, kör på det ni vill ha, inte det en säljare rekommenderar utefter deras efterfrågan. Ta en tur till Husknuten eller Nybygget där kan man gå runt i olika hustillverkares modeller och känna efter vad man är ute efter.

Faluhus har precis släppt den här modellen, helt olik alla andra moderna villor jag har sett och jag helt såld!

https://www.faluhus.se/vara-hus/2-planshus/ekudden/

Lycka till med husbygget!
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
B Boppelin skrev:
Jag bor med öppen planlösning, önskar mig ett hus som ni beskriver just för att här går allt i ett, lagar någon mat och den andra vill ta det lugnt och se på tv så är det omöjligt pga. ljud som stör etc. Man kan inte undgå köksstöket och stänga till. Jag förstår att man vill ha en stor yta att umgås på men nästa hus blir definitivt i ”äldre” tappning med fler rum och framförallt förvaringslösningar vilket jag ofta tycker saknas i de planlösningar som presenteras idag.

Hur som helst, kör på det ni vill ha, inte det en säljare rekommenderar utefter deras efterfrågan. Ta en tur till Husknuten eller Nybygget där kan man gå runt i olika hustillverkares modeller och känna efter vad man är ute efter.

Faluhus har precis släppt den här modellen, helt olik alla andra moderna villor jag har sett och jag helt såld!

[länk]

Lycka till med husbygget!
Tänk så olika man kan se på en planlösning, jag tycker att bottenplan mest består av hall och svårmöblerade genomgångsrum 😳
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte praktiskt som säljer, det gör däremot snyggt.
Ja tjena! Hallå eller? Som man säger i Gbg
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B Boppelin skrev:
Jag bor med öppen planlösning, önskar mig ett hus som ni beskriver just för att här går allt i ett, lagar någon mat och den andra vill ta det lugnt och se på tv så är det omöjligt pga. ljud som stör etc. Man kan inte undgå köksstöket och stänga till. Jag förstår att man vill ha en stor yta att umgås på men nästa hus blir definitivt i ”äldre” tappning med fler rum och framförallt förvaringslösningar vilket jag ofta tycker saknas i de planlösningar som presenteras idag.

Hur som helst, kör på det ni vill ha, inte det en säljare rekommenderar utefter deras efterfrågan. Ta en tur till Husknuten eller Nybygget där kan man gå runt i olika hustillverkares modeller och känna efter vad man är ute efter.

Faluhus har precis släppt den här modellen, helt olik alla andra moderna villor jag har sett och jag helt såld!

[länk]

Lycka till med husbygget!
Ekudden fint! Men inget för oss. För mkt vinklar och vrår utvändigt. Ångesttankar när det blir dags att måla om. Nej nej tack.
Men snyggt.

Nej, vi är övertygade nu. Ingen öppen, kass för oss, för vår familj och för få rum då. Men passar kanske bättre andra? De som gillar typ amerikanskt hemmafru/pappa med folk som kommer och går. Som i TV serierna.

Var på Husknuten idag, typ allt samma fast olika fabrikat, nja.

Nu på Gbg operan och för första gången i livet opera. Så får man testat det också, man kanske blir biten?
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänk så olika man kan se på en planlösning, jag tycker att bottenplan mest består av hall och svårmöblerade genomgångsrum 😳
men det är det som är så fint att man kan gilla olika 😊 jag ser det som jag saknar idag 😊
 
Öppen planlösning? Det är väl mest för stekare som aldrig lagar mat, och beställer hem istället?
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
TV i sovrum används endast kortare tid på dygnet. Men är helt nödvändig för oss om man skall kunna hålla sig à jour med saker och ting. Överallt annars blir man störd. Eller avbruten.
Behövs rätt stor distans. För små skärmar är ansträngand för ögonen.
L L Jan skrev:
Vi bor på landet som sagt och det funkar oftast inte så där att man har ofta stora sällskap speciellt ofta. Det är en stadsgrej mer.

Det blir mest födelsedagar, jul och liknande. Kanske några gånger om året bara. Resten av dagarna har man ingen nytta av det.
Att det är så sällan används på tänkt sätt påminner lite om parallellen "finrum" som nästan alla hade förr. Rummet var jättefint, ej uppvärmt jämt och ingen fick gå in där knappt. Jag frågade varför de hade det någon gång? Om Kungen skulle komma på besök, sa de.
Jag tycker om att du inte ritar ditt hus för gäster! Det blir ett hem för din familj. Gäster får finna sej i det som finns, tycker jag. Jag tycker inte om att äta måltider i köket heller. Är man en husägare så behöver inte äta i köket som tjänstefolk gjorde förr i tiden. En kopp kaffe på morgonen är ok men familjemåltider är mycket trevligare i en matsal. Slipper på det sätt att se röran och lyssna på köksmaskiner :).
Argument att det är bra med öppet för man kan laga mat och umgås med resten av familj eller gäster biter inte på mej. Jag vill hellre förberedda maten till den grad att det återstår bara lite kvar + servering. Sen sitter jag vid matbordet och umgås som folk med folk och känner mej inte som inhyrd personal. I sista huset hade vi en svängdörr som stängdes automatisk efter en när man passerat. Den svängde åt båda håll så det var smidigt att gå genom med båda händer upptagna.
Nu på gamla dar bor jag i en lägenhet med en öppen planlösning och tycker inte om den så värst mycket.... men bor centralt som var viktigare vid valet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.