61 324 läst · 283 svar
61k läst
283 svar
Orimligt med arbetstimmar
Därför att ett forum handlar om att ställa frågor och ta del av andras erfarenheter och kunskaper. Varför är du själv med här?P Putte 9497 skrev:
Därför att TS uppenbarligen tycker det finns frågetecken kring offert/faktura och vill höra andras synpunkter, antar jag.P Putte 9497 skrev:
Men har man frågor/synpunkter så frågar man väll de som vet istället för att mobben med okunniga ska tycka å tänkaAlfredo skrev:
Hur lång tid tycker du att det skall ta att lägga 50kvm markduk? Jag hade lätt klarat det på en halvtimme, troligen på halva den tiden.G Gsoul skrev:
Klagar du för mycket så lägger han väl ut markduken…G Gsoul skrev:
Du får nog acceptera hur forum fungerar…G Gsoul skrev:
Därför vi aldrig tar offerter.. de få gånger vi tagit offerter - så har vi aldrig betalat de offererade priset iaf! (både de har ändrat och jag har sett till att det ändrats..)
Åktider ska vara minimala, oavsett om de arbetar på offert eller ej.. (klart de ska ha betalt om de åker och hämtar material och körtiden från jobbet till mig.. men arbetsdagen ska vara planerad och inget "happande"). Och om de tar "bra" betalt för servicebil.. då är jag benhård på det där med att servicebilen ska innehålla allt denne behöver till dagens arbete..
Har två team som brukar få jobba här på gården.. de som jobbat mest här kommer på morgonen och åker på eftermiddagen.. de åker inte och handlar något mitt på dagen - de har med sig allt material på morgonen när de kommer (därför byggföretagen oftast öppnar tidigare än vanliga affärer så hantverkarna kan handla innan de får börja ute hos kunden..). De planerar, köper in.. åker och jobbar. Saknas det något, köper/hämtar de det inför NÄSTA dags arbete..
Skulle de behöva åka iväg och hämta något viktigt, så är det klart de får/ska göra det! .. och det är helt okej, så länge jag vet att de planerar och sköter sitt arbete i övrigt (vilket de gjort under alla år).
De vet också att jag har väldigt mycket de får låna om det behövs (maskiner/verktyg/byggställningar osv)... och material de kan "ta" om det krisar (jag är hemma oftast och det gör att de bara behöver fråga om det är nått).
Ett arbete ska dock alltid planeras för minimalt med åktider.. (för allas skull) så om hälften av tiden gick åt i åktider... skulle jag vara väldigt misstänksam och vilja ha riktigt bra förklaringar - och om jag trodde de ljög om en sak.. så skulle jag börja undra över allt annat.. och det är inte bra! (varken för dem eller mig).
MEN oavsett.. beroende på hur de utformat offerten, vad ni skrivit / kommit överrens om osv.. så kan det mycket väl vara som så att "ni får bita i det sura äpplet"..
Den gången jag hjälpte dem att korrigera sin offert...dvs jag ville inte betala 10 000 kr för en container/tömning.. så stod det specificerat i offerten att det skulle stå en container utanför i en vecka och den skulle tömas (med specificerade siffror).. när de sedan aldrig tog dit en container så sa jag bara att jag inte sett någon och tänkte inte betala för någon (däremot betalade jag gladeligen arbetstid, skäpvagnskostnad, åktid och avgifter på soptippen för de två lass de körde typ).
Åktider ska vara minimala, oavsett om de arbetar på offert eller ej.. (klart de ska ha betalt om de åker och hämtar material och körtiden från jobbet till mig.. men arbetsdagen ska vara planerad och inget "happande"). Och om de tar "bra" betalt för servicebil.. då är jag benhård på det där med att servicebilen ska innehålla allt denne behöver till dagens arbete..
Har två team som brukar få jobba här på gården.. de som jobbat mest här kommer på morgonen och åker på eftermiddagen.. de åker inte och handlar något mitt på dagen - de har med sig allt material på morgonen när de kommer (därför byggföretagen oftast öppnar tidigare än vanliga affärer så hantverkarna kan handla innan de får börja ute hos kunden..). De planerar, köper in.. åker och jobbar. Saknas det något, köper/hämtar de det inför NÄSTA dags arbete..
Skulle de behöva åka iväg och hämta något viktigt, så är det klart de får/ska göra det! .. och det är helt okej, så länge jag vet att de planerar och sköter sitt arbete i övrigt (vilket de gjort under alla år).
De vet också att jag har väldigt mycket de får låna om det behövs (maskiner/verktyg/byggställningar osv)... och material de kan "ta" om det krisar (jag är hemma oftast och det gör att de bara behöver fråga om det är nått).
Ett arbete ska dock alltid planeras för minimalt med åktider.. (för allas skull) så om hälften av tiden gick åt i åktider... skulle jag vara väldigt misstänksam och vilja ha riktigt bra förklaringar - och om jag trodde de ljög om en sak.. så skulle jag börja undra över allt annat.. och det är inte bra! (varken för dem eller mig).
MEN oavsett.. beroende på hur de utformat offerten, vad ni skrivit / kommit överrens om osv.. så kan det mycket väl vara som så att "ni får bita i det sura äpplet"..
Den gången jag hjälpte dem att korrigera sin offert...dvs jag ville inte betala 10 000 kr för en container/tömning.. så stod det specificerat i offerten att det skulle stå en container utanför i en vecka och den skulle tömas (med specificerade siffror).. när de sedan aldrig tog dit en container så sa jag bara att jag inte sett någon och tänkte inte betala för någon (däremot betalade jag gladeligen arbetstid, skäpvagnskostnad, åktid och avgifter på soptippen för de två lass de körde typ).
Sakligt och sansat!Snigla skrev:Därför vi aldrig tar offerter.. de få gånger vi tagit offerter - så har vi aldrig betalat de offererade priset iaf! (både de har ändrat och jag har sett till att det ändrats..)
Åktider ska vara minimala, oavsett om de arbetar på offert eller ej.. (klart de ska ha betalt om de åker och hämtar material och körtiden från jobbet till mig.. men arbetsdagen ska vara planerad och inget "happande"). Och om de tar "bra" betalt för servicebil.. då är jag benhård på det där med att servicebilen ska innehålla allt denne behöver till dagens arbete..
Har två team som brukar få jobba här på gården.. de som jobbat mest här kommer på morgonen och åker på eftermiddagen.. de åker inte och handlar något mitt på dagen - de har med sig allt material på morgonen när de kommer (därför byggföretagen oftast öppnar tidigare än vanliga affärer så hantverkarna kan handla innan de får börja ute hos kunden..). De planerar, köper in.. åker och jobbar. Saknas det något, köper/hämtar de det inför NÄSTA dags arbete..
Skulle de behöva åka iväg och hämta något viktigt, så är det klart de får/ska göra det! .. och det är helt okej, så länge jag vet att de planerar och sköter sitt arbete i övrigt (vilket de gjort under alla år).
De vet också att jag har väldigt mycket de får låna om det behövs (maskiner/verktyg/byggställningar osv)... och material de kan "ta" om det krisar (jag är hemma oftast och det gör att de bara behöver fråga om det är nått).
Ett arbete ska dock alltid planeras för minimalt med åktider.. (för allas skull) så om hälften av tiden gick åt i åktider... skulle jag vara väldigt misstänksam och vilja ha riktigt bra förklaringar - och om jag trodde de ljög om en sak.. så skulle jag börja undra över allt annat.. och det är inte bra! (varken för dem eller mig).
MEN oavsett.. beroende på hur de utformat offerten, vad ni skrivit / kommit överrens om osv.. så kan det mycket väl vara som så att "ni får bita i det sura äpplet"..
Den gången jag hjälpte dem att korrigera sin offert...dvs jag ville inte betala 10 000 kr för en container/tömning.. så stod det specificerat i offerten att det skulle stå en container utanför i en vecka och den skulle tömas (med specificerade siffror).. när de sedan aldrig tog dit en container så sa jag bara att jag inte sett någon och tänkte inte betala för någon (däremot betalade jag gladeligen arbetstid, skäpvagnskostnad, åktid och avgifter på soptippen för de två lass de körde typ).
Uppriktigt tack
Du kan ju säga att markduken var så billig så du köper materialet av dem. Jag vet inte vad markduk kostar. Det kanske inte är så billigt. Beror kanske på vilken markduk det är..G Gsoul skrev:MIn enda invändning är att anläggaren har frångått ursprungliga avtalet genom att minska mängd grus och tagit bort momentet med markduk. Det borde väl påverka arbetstiden kan jag tycka men det har det inte gjort nämnvärt (avdrag med 30 min för att lägga 50 kvm markduk).
Om han då tar bort moment när han väl har börjat gräva, kan man fortfarande hävda att det är fast pris och att ingånget avtal gäller? Han har ju förändrat avtalets innehåll?
Och ni som bara är ute efter att jag är snål, bespara mig er facebook-mentalitet. Jag betalar alltid för ett jobb, men jag har heller inga problem att ifrågasätta när jag anser att något är lite oklart.