Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får kanske ge det andra en chans igen då. :)
För i viss mån har jag ju märkt av det du skriver. ;)
Jag har nu kört med "det andra" rätt mycket nu i några år nu.
Ja, det är bra.
Egentligen är de båda bra, på lite olika vis, och båda är dåliga, på lite olika vis.

Men modellen jag lade upp bild på har onekligen problemet att det lätt lämnar två svarta ränder efter sig om man klamrar i vinkel, mot lister osv.
 
E elmont skrev:
INGA klammer går att slå in i en betongvägg utan man måste borra och använda rätt typ av plugg.
Ibland kan man spika klammer i golvlist och foder. Man använder EQQR/EKKR ("kulo") för att få ett snyggt resultat och man kan även ha lite längre mellan klammerna med kulo.
Ps
Även i gipsväggar använder man normalt plugg om man inte har så tur att det sitter en regel där man ska dra sin kabel.
OBS det finns olika längd på "spiken" beroende på hur lång spik man behöver.
Lättbetong och puts fungerar, men inte vanlig betong.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Lättbetong och puts fungerar, men inte vanlig betong.
Även då behöver man "borra" och plugga för att få ett bara resultat.
Att märka är att klammer typ APK finns med två olikt grova "spikar" en passar spikplugg och den andra passar till skruvplugg
 
  • Gilla
Funkis-Matte och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland, med lite tur, funkar APK med "skruvspik" hyggligt att klamra direkt i puts, fog mellan tegelstenar och andra liknande halvhårda material.
Jag brukar börja med att testa, och funkar det dåligt får jag gå över till att borra + plugga, och det går ju utmärkt då att borra upp de misslyckade hålen för att passa en plugg.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
När jag drog ut de gamla spikklammrarna så var det inga plugg elle borrhål i väggen.
Här är en bild på väggen.
Vad kan kan det vara för typ av material på väggen?
Huset är från 1943.
 
  • Gammal elektrisk installation med keramiska säkringshållare och elkablar på en sliten, omålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Någon slags puts, på vilket underlag som helst
 
Kan vara putsad lätt/blåbetong.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.