Jag är i dagsläget inte intresserad av att byta elbolag och/eller laddbox för att få den perfekta automatiska optimeringen. Min situation är dessutom lite mer komplicerad då jag även har solceller och husbatteri som säkert kommer spöka till det med optimeringen.
Jag tänker vänta med ändringar tills effekttaxa införs hos mig. Jag gissar att nuvarande lösningar kommer behöva justeras då.

Det jag är intresserad av är någon slags tumregel när ungefär det blir i genomsnitt billigare på natten, än genomsnittet på dagen. Då kan jag själv ställa om husbatteri och billaddning från sommarinställningar till vinterinställningar.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jämfört med övrig el… Det blir liksom billigare att ladda på natten. I stället för kl 18 när du har störst övrig förbrukning. Det är inte samma sak som att de ger 50% rabatt.
Detta är ersatt av grid rewards men dealen var att när månaden var slut så tog Tibber ett snittpris på din förbrukning minus billaddningen och 50% av detta blev då maxpris på bilelen, under förutsättning att det laddades med smartfunktionen (detta hade de aldrig koll på i verkligheten förstod jag).

I realiteten var det ganska sällan mekanismen slog till iaf.
 
Ja, det var en form av garanti som nästan aldrig slog in. Men många solkade det som en kraftig rabatt. De hade motsvarande funktion som ”grid rewards” även då. Men de inkomsterna tog de själva, utan att just några kunder viste om det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Personligen spenderar jag hellre de pengarna på något annat, som att köpa elektroniken som behövs och sedan bygga logiken som tjänar in dem... 😎
Tack till de som svarade, och jo, jag är inte alls själv främmande för att sätta motsvarande onödigheter på nöjeskontot! :) Men dels så har jag redan Teslas laddare (som då blev överflödig), och jag har litet intresse att lägga tid och energi på just det här.

Skall jag vara ärlig så är nog tom pengarna jag lade på en extra elmätare för att kunna se precis hur mycket som går till elbilen redan det pengar i sjön.

Så om vi bortser från Tibber Grid Rewards (sp?) som jag inte visste om innan den här tråden; tack för tipset, det skall jag kolla närmare, så verkar det landa på summa motsvarande ett dumt onödigt hobbyprojekt om året.

Då vete fanken om jag orkar. (Skulle t ex då spara betydligt mer på att ändra min dyra och komplicerade arbetssituation, långpendling, men det tänker jag inte göra heller... ;))


Så då instämmer jag med vad som skrev lite tidigare här till TS. Fundera noga på om du verkligen har alla de här kraven, och vad de kommer att kosta i tid, energi och pengar. Det är inte alls otroligt att det blir mycket enklare om man lättar bara lite på dem.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
en dels så har jag redan Teslas laddare (som då blev överflödig), och jag har litet intresse att lägga tid och energi på just det här.
Varför är den överflödig?
Är den bara gjord till Tesla och du har ett annat märke av bil nu?

Att äga en elbil är inte alls krångligt om man inte gör det krångligt och inte kan ändra sina vanor.
 
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tack till de som svarade, och jo, jag är inte alls själv främmande för att sätta motsvarande onödigheter på nöjeskontot! :) Men dels så har jag redan Teslas laddare (som då blev överflödig), och jag har litet intresse att lägga tid och energi på just det här.

Skall jag vara ärlig så är nog tom pengarna jag lade på en extra elmätare för att kunna se precis hur mycket som går till elbilen redan det pengar i sjön.

Så om vi bortser från Tibber Grid Rewards (sp?) som jag inte visste om innan den här tråden; tack för tipset, det skall jag kolla närmare, så verkar det landa på summa motsvarande ett dumt onödigt hobbyprojekt om året.

Då vete fanken om jag orkar. (Skulle t ex då spara betydligt mer på att ändra min dyra och komplicerade arbetssituation, långpendling, men det tänker jag inte göra heller... ;))


Så då instämmer jag med vad som skrev lite tidigare här till TS. Fundera noga på om du verkligen har alla de här kraven, och vad de kommer att kosta i tid, energi och pengar. Det är inte alls otroligt att det blir mycket enklare om man lättar bara lite på dem.
Fullt rimligt resonerat men bortser från att många har en sårbarhet här, har man tex redan fallit för hemautomation så tillhör man definitivt riskgruppen att falla även för att optimera sin elbilsladdning och allt annat elektriskt...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Fullt rimligt resonerat men bortser från att många har en sårbarhet här, har man tex redan fallit för hemautomation så tillhör man definitivt riskgruppen att falla även för att optimera sin elbilsladdning och allt annat elektriskt...
Så är det nog, vissa tycker det är smidigt med molnlösningar, streaming mm.

Kommer ihåg nu sist när jag köpte ny mobil. Säljaren ville sälja mig en lur med lite lagring.
"musik, video det streamar du väl? Det video och foto du själv tar sätter du väl i molnet?..."
Eh nä så gör inte jag.

Blev en annan affär och en mobil med 256GB intern lagring hos en säljare som förstod mina behov bättre. Tyvärr fanns det ingen som klarade även dualsim och sdminne samtidigt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varför är den överflödig?
Om jag gör som "packman42" och bygger mig en egen... Jag har bara en elbil, så jag behöver bara en laddare ;)
kisumisu kisumisu skrev:
Är den bara gjord till Tesla och du har ett annat märke av bil nu?
Just nu är det värre än så. Den är ställd att bara ladda min Tesla och ingen annans, eller annan elbil öht. ;)

Lite kul fö att man kan ställa den i tre lägen; Bara min bil, alla Teslor, eller alla bilar. Men vem trodde Musk om något annat? :)
kisumisu kisumisu skrev:
Att äga en elbil är inte alls krångligt om man inte gör det krångligt och inte kan ändra sina vanor.
Nej. Det har jag väl aldrig sagt. Jag tycker det är plättlätt.

Men så krånglar jag inte med att optimera elpris, effekter, och allt annat. Eller bygger mina egna laddare. Om man inte krånglar till det så är det lätt! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Nu tycker iofs jag inte att det är så svårt att bygga en egen laddare heller...
...eller styra utifrån elpris, maxeffekt och tariffer...

...men jag är väl medveten om att jag inte är som de flesta andra...

Just nu bygger jag en badtunna som skall ha varmvattnet lagrat i en isolerad tank i garaget mellan baden, allt för att bättre ta tillvara energin. Jag hämtade tanken på vägen hem från jobbet idag...
...och som av en händelse så fick jag under dagen ett SMS om att jag skulle hämta ett paket på postombudet också. Det paketet innehöll mina motorstyrda ventiler som skall användas för att tömma badtunnan, respektive styra vart cirkulationspumpen skickar vattnet (badtunnan eller tanken).

Som sagt, jag är inte som de flesta andra...
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om jag gör som "packman42" och bygger mig en egen... Jag har bara en elbil, så jag behöver bara en laddare ;)

Just nu är det värre än så. Den är ställd att bara ladda min Tesla och ingen annans, eller annan elbil öht. ;)

Lite kul fö att man kan ställa den i tre lägen; Bara min bil, alla Teslor, eller alla bilar. Men vem trodde Musk om något annat? :)

Nej. Det har jag väl aldrig sagt. Jag tycker det är plättlätt.

Men så krånglar jag inte med att optimera elpris, effekter, och allt annat. Eller bygger mina egna laddare. Om man inte krånglar till det så är det lätt! ;)
Kan ju vara bra med en reserv? Blir kanske fler elbilar som behöver ladda samtidigt 😉

Jag håller med dig att ett öppet nät och laddning vid behov är det enklaste.
Elbilar som har ett större batteri och inte körs helt slut är ändå lätta.

Även pluginhybrid är inte inte så svårt egentligen ladda. Jag tycker det är nästan svårare köa till bensinmackens pump och stressa där bland massa folk 😂

Ja intressant box har inte så stor koll på just Tesla men försökte en gång ladda min hybrid från en sådan box och resultatet var ju att laddlampan tändes men ingen laddning startade 😂 antar det hotellet hade att man skulle få betala med sin bil för laddning 🤔 men det var ju tur att dom råkade ha ett 230v uttag också i närheten wom inte var kodat 😂
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.