G Gsoul skrev:
Det var en fast offert och vi har absolut accepterat offerten på 100 + 5 totalt antal timmar 64 (oavsett hur många arbetare). Nu blev det ca 30% mindre grus än offererat och med den tiden vi sett att de är på plats så innebär det att de har lagt 30 timmar restid på 4 dagar (10 tim/pers).
Det känns mer som att man behåller offererade priset och gör en avsevärt större vinst när man insåg att det gick att göra jobbet fortare än tänkt.
Det som jag tycker är synd är att vi har
G Gsoul skrev:
fler saker att göra på tomten och jag hade gärna tagit in de igen men inte när det blir såhär.
Begär leverans av överskjutande grusmängd eller sänkt pris. Offereras mängd gäller!
 
  • Gilla
Gsoul
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har läst alla inlägg, men jag har missat det där det står "Jag satt hemma hela tiden och tittade på arbetet, men till min chef skrev jag att jag jobbat 8 timmar varje dag, vilket givetvis inte var sant."

I vilket inlägg läste du det?
Nä, men det var ju så han tänkte att han jobbade hemma för att kolla så firman inte fuska och då drog jag paralellen varför inte hans chef kolla så han själv jobba
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är helt obegripligt varför någon vill riskera att bli missförstådd då det är en så tydlig förlust för båda parter.
Om jag hade varit en medvetet bedräglig hantverkare (eller annat yrke som lämnar offert på timmar) hade jag kunnat se en fördel i att lämna en sådan offert som TS fått.

Det finns ett (medvetet högt) pris jag kan hävda att jag ska fakturera även om jag blir klar snabbare, och det finns ett timpris jag kan fakturera timmar mot även om de blir fler än i offerten. Självklart måste jag då hävda att det tagit mer än 64 timmar.

Att "fylla upp" ursprunglig offert eller hitta övertimmar verkar inte bli svårt då det enligt forumet kan tillkomma enorma mängder restid, hämtningstid, lämningstid osv. Och det blir mååånga timmar betald restid per person om de som i TS fall är där ca 12 timmar på 4 dagar.

Detta förutsätter att offert/avtal är luddigt, dvs att det inte är uttalat fastpris och inte heller uttalat rörligt pris. Vi vet fortfarande inte vad som avtalades mellan TS och firman. Vill också se övriga sidor av offerten.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Vart på offerten står det att det är fast pris?
Läs inlägg 1
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Nä, men det var ju så han tänkte att han jobbade hemma för att kolla så firman inte fuska och då drog jag paralellen varför inte hans chef kolla så han själv jobba
Jaha, fast så står det inte. Det står att det artade sig så att han jobbade hemma, inte att han gjorde det för att kolla om de fuskade eller inte.

Själv försöker jag också jobba hemma när hantverkare (eller sotare etc) kommer på besök. Inte för att jag är orolig för fusk eller stöld (skulle jag vara orolig för det skulle jag inte anlitat dem i första läget). Jag försöker jobba hemma för att kunna svara på frågor, hjälpa till om det behövs och se till att det finns kaffe etc.

En vän är lite besviken att hen inte jobbade hemma när elektrikern var på besök. Hade hen varit hemma hade (kanske) elektrikern frågat var uttaget skulle placeras istället för att sätta det 50 cm över golvet.

Att jag jobbar hemma innebär inte att jag fuskar med min tidrapportering heller.
P Putte 9497 skrev:
Läs inlägg 1
Är det inte bättre att hänvisa till inlägg #71, när offerten är inkluderad?
 
  • Gilla
Gsoul och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Även om det är fast pris så kan man inte ta betalt för saker man avtalat att man ska göra om man sedan inte gör dom.

Jag skrev i ett annat inlägg att det är skillnad på om man avtalat "fixa uppfarten" eller "lägg så mycket makadam, lägg markduk, gör detta"....
Därför de drog av på pris för grus och att lägga duk.

Men jag hade nog inte heller varit jättenöjd med att fakturan ändå var så pass hög...jag hade frågat, morrat lite och sen betalat. Jag hade ju åtminstone fått vad jag ville ha (fixad uppfart) för det pris jag var beredd att betala.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte bättre att hänvisa till inlägg #71, när offerten är inkluderad?
Eller inlägg #3 där TS säger att det var en offert till fast pris. Eller det säger han inte, men jag vet inte hur annars man ska tolka vad han menar med:
Det var en fast offert
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
O Offroad skrev:
Därför de drog av på pris för grus och att lägga duk.

Men jag hade nog inte heller varit jättenöjd med att fakturan ändå var så pass hög...jag hade frågat, morrat lite och sen betalat. Jag hade ju åtminstone fått vad jag ville ha (fixad uppfart) för det pris jag var beredd att betala.
På ett sätt ja på ett annat sätt hade jag fått frågan "markduken behövs inte men du kan betala 800 spänn så får du markduk ändå för säkerhets skull" så hade jag nog betalt det på en faktura som är på cirka 100 000 kr.
Det är väl rätt uppenbart att de har dragit av alldeles för lite?
Om markduk inte ingick från början, tror du verkligen att de hade sagt att TS kan få det för 800 spänn? 🤔🤔
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Läs inlägg 1
Det är väl uppenbart vid det här laget att TS inte förstår skillnaden på fast/löpande räkning, och inte heller var en offert eller uppskattat pris har för betydelse för de två avtalsformerna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I entreprenadavtal mellan två juridiska personer finns det "avgående" och "tillkommande" även när det är fast pris. Beroende av vad entreprenören yrkesmannanässigt borde ha antagit utifrån det han kunde känna till när han lämnade offerten (eller uttryckligen angav att det ingick).

Blir arbetets omfattning mindre än vad som offererats så är det avgående, dock har entreprenören rätt till den vinst han skulle ha haft på det avgående.

Blir det mer så är det tillkommande.

Att offererade arbetet gick snabbare att utföra har väl egentligen inte ändrat omfattningen på arbetena, däremot om det beror på att arbetena omfattning minskat (mindre schaktning som i det här fallet) så är det ju avgående. Hade det varit mer schakt än vad man yrkesmannanässigt borde kunnat anta (eller angivit i offerten) så hade det varit tillkommande.

Sen kan avtalet i sig visa sig vara oskäligt rent juridiskt och därför inte vara giltigt.

Något liknande borde väl gälla även mot privatperson.

Minns en arborist som jag hade här som kommenterade angående att det blev ganska bra timpeng att hade det varit någon av hans mindre erfarna anställda så hade det tagit längre tid och när han la offerten kunde han inte veta vem som skulle göra arbetet. Fair enough, och vi har anlitat dom fler gånger efter det.

Trots allt är det ett slutresultat man betalar för inte att någon avverkar ett visst antal timmar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
🤔 Tänk att åt det ena hållet så är arbetet ”stort och dyrt” och sedan när man kommer på att vissa moment inte behöver göras, då är värdet av detta arbete ingenting i princip.
🤔 Jag vill också ha en firma som lägger 50 kvm på 30 minuter. Hade det varit jag, när firman konstaterade att de inte behövde lägga någon markduk, då skulle jag frågat om de drar av för att detta jobb inte behöver utföras - OCH HUR MYCKET de drar av. Skulle de då sagt att det drar de bara av 30 minuter på - ja, då skulle jag sagt att DÅ VILL JAG NOG ATT DE LÄGGER MARKDUK IALLAFALL.
🤔 Det som stör mest i denna tråd är att entreprenören inte kunnat räkna bättre än att diffen på uppskattade timmar och levererade timmar är så stor. Det känns som man blir blåst, när det blir så. Sedan allt surr om restider och hämtning av verktyg, maskiner och material - det är som vanligt i trådarna här. Alla hantverkare åker långt och många mil, hela tiden.
🤔 Är denna offert verkligen att se som ett FAST PRIS? Varför har entreprenören då skrivit antal timmar, inte bara vilket arbete han skulle utföra och därmed var det klart? Entreprenören här har gjort fel som angav antal beräknade timmar och detta har lätt kunnat vilseleda kunden. Kunden trodde att han skulle få arbete som var ca 60 timmar. Hade det stått 35 timmar istället kanske kunden inte nappat på offerten. Så tror jag att det gått till. Så hade jag uppfattat denna offert.
För 50kvm fiberduk är väl rimligt med en halvtimmes avdrag. Hur snabbt rullar du ut en matta på golvet? Typ samma sak.
 
  • Gilla
Offroad
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, fast så står det inte. Det står att det artade sig så att han jobbade hemma, inte att han gjorde det för att kolla om de fuskade eller inte.

Själv försöker jag också jobba hemma när hantverkare (eller sotare etc) kommer på besök. Inte för att jag är orolig för fusk eller stöld (skulle jag vara orolig för det skulle jag inte anlitat dem i första läget). Jag försöker jobba hemma för att kunna svara på frågor, hjälpa till om det behövs och se till att det finns kaffe etc.

En vän är lite besviken att hen inte jobbade hemma när elektrikern var på besök. Hade hen varit hemma hade (kanske) elektrikern frågat var uttaget skulle placeras istället för att sätta det 50 cm över golvet.

Att jag jobbar hemma innebär inte att jag fuskar med min tidrapportering heller.

Är det inte bättre att hänvisa till inlägg #71, när offerten är inkluderad?
Nja, jobbar du hemma jobbar du inte effektivt
 
O oddan skrev:
Det är väl uppenbart vid det här laget att TS inte förstår skillnaden på fast/löpande räkning, och inte heller var en offert eller uppskattat pris har för betydelse för de två avtalsformerna.
Men då kanske TS ska ta reda på det innan han godtar priset?
 
P Putte 9497 skrev:
Nja, jobbar du hemma jobbar du inte effektivt
Haha, vilket tomteprat! Du har verkligen ingen aning.

Har hybridjobbat i 15 år och det har alltid varit ett jädra gnäll på kontorsnissarna ända tills de var tvungna att prova själva under pandemin när de inte fick åka till kontoret för att såsa vid kaffeautomaten och stå å skvallra vid skrivborden.

De tyckte undantagslöst att det var så jobbigt att jobba hemifrån eftersom ”man bara jobbade hela tiden” och ”inga pauser blev det heller” osv osv.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Nja, jobbar du hemma jobbar du inte effektivt
Vad vet du om det?
Du kanske inte gör det, andra kanske gör det.
Givetvis så jobbar jag inte den tid jag pratar med hantverkaren, men i gengäld jobbar jag tiden jag annars skulle rest till arbetsplatsen och det är rätt vanligt att jag sitter sena kvällar, så det kanske kvittar om jag jobbar 8 timmar på kontoret eller 10 timmar hemma? För att vara tydlig då så skriver jag inte 10 timmar i sådana lägen, utan 8.

Sen är det en sak mellan mig och min arbetsgivare, liksom i TS fall mellan TS och hens arbetsgivare.

Du hittade alltså bara på allt om att TS fuskade not sin arbetsgivare
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.