R
Spännande!
 
Potentiella risker:
(0) Repetitiv arkitektur som bara skiljer sig i färg.
(1) Mark som bör vara odlingsmark osv blir bebyggd.
(2) Folk som har tummen mitt i handen och vill ringa vaktmästaren kan snedvrida marknaden.
(3) Stökigt klienten flyttar in i stor mängd för att tröskeln blivit lägre.

Debattartikel:
expressen.se: Vårt Sverigehus blir snart verklighet (2024-09-10)
"höga byggkostnader och inflation har lett till ett lägre bostadsbyggande trots stora bostadsbehov."
"rödgröna partier fortsatt ensidigt driver hyresrättspolitik och propagerar för återinförande av investeringsstödet för hyresrätter, agerar vi med konkreta lösningar för att få i gång bostadsbyggandet i linje med efterfrågan.
Sverigedemokraternas föreslagna bygglovsbefriade nationellt typgodkända husmodeller, Sverigehus, ska bli verklighet."
"Ungefär 40 procent av bostadsbeståndet består av småhus, men sedan 1990 har småhus utgjort endast cirka 25 procent av nyproducerade bostäder."
"tre av fyra tillfrågade personer helst skulle vilja bo i egen villa. Samtidigt har rödgröna partier i stället verkat för att gynna produktion av hyresrätter."
"Sverigehuset kan underlätta byggande både genom att förkorta handläggningstider och byggprocesser, men också bidra till en enhetlig tillämpning av byggreglerna"
"undersöka förutsättningar för att, med vissa begränsningar, bygglovsbefria uppförandet av dessa småhus."
"bör kombineras med åtgärder för att förstagångsköpare av bostad ska kunna bekosta egen villa, att frigöra mark, reformera strandskyddet och underlätta byggande i riksintresseområden."
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
@Mikael Eskilandersson kanske själv kan berätta lite mer nu när det bara är ett par år till nästa riksdagsval?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Potentiella risker:
* Repetitiv arkitektur som bara skiljer i färg.
* Folk som har tummen mitt i handen och vill ringa vaktmästaren snedvrider marknaden.
* Mark som bör vara odlingsmark osv blir bebyggd.
* Som det ser ut i många bostadsområden i dag, alltså? Där skiljer inte ens alltid färgen husen åt

* Det argumentet förstår jag inte. Utveckla gärna.

* Du menar att det inte är fallet idag?

Som jag förstår det är detta ett förslag som, om du väljer att bygga ett, inom ramarna för "Sverigehuset" godkänt hus, skall du kunna göra det utan en massa krångel, med en förenklad administrativ process, ungefär som fallet idag är med Attefallare. Jag utgår också ifrån att marken som skall bebyggas är godkänd för bostadsbyggnation i vederbörlig ordning

Jag anser att allt som förenklar och minskar administration är av godo.
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag anser att allt som förenklar och minskar administration är av godo.
Jag är inte så säker på att det blir mindre administration med detta (sd) förslag, det är troligare att det kommer att vara minst lika mycket byråkrati som med dagens bygglov även om det byter namn till bygganmälan "Sverigehus"

Jag tänker att "Sverigehus", Attefallshus eller Bolundare borde vara tillåtet att uppföra på samma sätt som en Friggebod helt utan lov och anmälan för att vara riktigt meningsfullt (men så fria i tanken som Birgit Friggebo och Folkpartiet en gång var tror jag inte att @Mikael Eskilandersson parti nånsin kommer att bli)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
* Som det ser ut i många bostadsområden i dag, alltså? Där skiljer inte ens alltid färgen husen åt
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
* Du menar att det inte är fallet idag?
Alla problem kan givetvis förvärras.

UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
* Det argumentet förstår jag inte. Utveckla gärna.
Snedvridning kan uppstå i vad som erbjuds i form av hus från hustillverkare. Vad byggmarknader erbjuder, t.ex "enklare" produkter som passar en nu stor köpgrupp och som inte kan anpassas för manualen måste vara enkel osv.
Det kan också ske med olika former av offentlig service som skall serva dessa gruppers hus.

Idén som helhet verkar bra, men det finns som sagt potentiella risker.
 
Är väl ett steg i rätt riktning, att vi får en gångs skulle gör saker enklare, och med de förhoppningsvis billigare.

Väldigt intressant vad detta skulle innebära i praktiken, och på vilket sätt det kan skilja sig från attefallshus.
 
  • Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Väldigt intressant vad detta skulle innebära i praktiken, och på vilket sätt det kan skilja sig från attefallshus.
Känns som att det blir som Attefallshus, fast större och att kravet på bostadshus tas bort.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Känns som att det blir som Attefallshus, fast större och att kravet på bostadshus tas bort.
Om det blir som med Attefallarna har vi ju likafullt kvar problemet med kommunaltjänstemännen och deras bedömningar samt all den tidsspillan och alla kostnader en bygganmälan trots allt medför. Ska man göra en "frihetsreform" är det fegt att sikta lägre än Friggebodsreglerna anser jag.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Känns som att det blir som Attefallshus, fast större och att kravet på bostadshus tas bort.
Off topic men jäklar spikplanka du har varit medlem i 34 dagar och redan 800+ inlägg? 🤪
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det blir som med Attefallarna har vi ju likafullt kvar problemet med kommunaltjänstemännen och deras bedömningar samt all den tidsspillan och alla kostnader en bygganmälan trots allt medför. Ska man göra en "frihetsreform" är det fegt att sikta lägre än Friggebodsreglerna anser jag.
Jo fast det innebär ändå en förenkling och att det blir billigare, och kan vi få bygga större hus med likvärdiga regler som attefall så är det ju en win. Skulle vi få bygga större och till ännu mer förenklade processer då jäklar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Skulle vi få bygga större och till ännu mer förenklade processer då jäklar.
Dagens politiker är inte lika modiga som gårdagens, Friggebodsreglerna var en riktig förbättring för en halv mansålder sedan.

Sverigehuset riskerar att bli ett luftslott som dessutom knappast gynnar oss byggahusare som gillar att bygga själva och inte köpa färdiga tråkiga fabrikstillverkade kåkar.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Snedvridning kan uppstå i vad som erbjuds i form av hus från hustillverkare. Vad byggmarknader erbjuder, t.ex "enklare" produkter som passar en nu stor köpgrupp och som inte kan anpassas för manualen måste vara enkel osv.
Det kan också ske med olika former av offentlig service som skall serva dessa gruppers hus.
Förstår fortfarande inte vad du vill ha sagt.
 
F fribygg skrev:
Dagens politiker är inte lika modiga som gårdagens, Friggebodsreglerna var en riktig förbättring för en halv mansålder sedan.

Sverigehuset riskerar att bli ett luftslott som dessutom knappast gynnar oss byggahusare som gillar att bygga själva och inte köpa färdiga tråkiga fabrikstillverkade kåkar.
Är det säkert att det kommer att bli "fabrikstillverkade kåkar"?
Det är väl fullt möjligt att det kommer att bli fritt att bygga själv, men med de begränsningar som ett "Sverigehus" kommer att ha?

Såväl Friggebod som Attefallshus får du ju bygga själv, eller om du hellre vill, köpa färdigt från fabrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.