H hhallen skrev:
Öppen planlösning ger mindre mängd innerväggar. Om man tycker om konst och vill ha mycket tavlor på väggarna, eller om man gillar böcker och vill ha stora bokhyllor, så är inte öppen planlösning så bra. Det blir helt enkelt för lite plats att hänga konst/ställa bokhyllor på.
👍
Om man vill ha väggskåp i köket måste man ha väggar. Dagens öppna kök har rent generellt alldeles för lite förvaringsutrymmen vet jag många som tycker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om man bygger/renoverar för att sälja är högt värde bra. Om man vill betala högre fastighetsskatt (avgift) är högt värde oxo bra.

Men om man bygger/renoverar för att bo har det ekonomiska värdet ingen som helst betydelse.

Nej. Det är rent struntprat. Värdet vid försäljning beror på vad spekulanterna och speciellt då köparen vill betala. Det är helt enkelt omöjligt att veta vilken planlösning som köparen föredrar. De 3 viktigaste sakerna för värdet är laget, läget och läget.
Om du bygger nytt hus så har värdet ingen betydelse.
Du betalar ingen fastighetsskatt dom första 15 åren.
Efter det så har du ett maxtak oavsett värde på huset så värdet på huset är utan betydelse skattemässigt.
 
Jag är övertygad om att inom tio, femton år kommer det här forumet ha ett flertal trådar om "Hur bygger vi en innervägg där vi nu har öppen planlösning?" eller "Hur bygger vi en övervåning där vi nu har öppet upp till nock?"

Har erfarenhet av att bo i båda sorters planlösningar och den traditionella med kök för sig, vardagsrum för sig och väggar däremellan är det bästa.

Och skulle jag bygga helt nytt skulle jag absolut se till att ha väggar mellan rummen i huset.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Några synpunkter som kanske inte är så självklara:
  • Öppen planlösning ger mindre mängd innerväggar. Om man tycker om konst och vill ha mycket tavlor på väggarna, eller om man gillar böcker och vill ha stora bokhyllor, så är inte öppen planlösning så bra. Det blir helt enkelt för lite plats att hänga konst/ställa bokhyllor på.
  • Med öppen planlösning blir det svårare att välja olika golvmaterial till olika delar av bostaden. Jag anser t.ex. att det är vansinnigt med trägolv i köket, medan det är det naturliga i vardagsrummet. Visst, man kan även i en öppen planlösning ha olika golvmaterial i olika delar av ett rum, men det kan se lite knasigt ut och kräva någon form av övergång (list) där materialen möts.
Blir trägolv i rummen,
Linoleum i kök.
Klinkers i entré
Tjockare plastmatta i badrum, tvätt, groventré

Skall vara bästa valet enl. experten som vi har frågat
 
W wug skrev:
Kolla på terihus, en finsk hustillverkare. Vi byggde ett sådant. Vi bor lantligt och tycker det känns mer hemtrevligt med rum. Så frågan är om man vill bygga ett hus eller ett hem.
Tack! Fina. Men för mkt vrår och vinklar utvändigt för vår smak. Ommålning? Dessutom vill vi inte ha fåglar under takfot på utbygge. Haft det problemet.
Vill ha renare huslinjer. Det har de också men utan takfot, vilket är dåligt för huset, fuktbelastning. Skall vara min 50-60 cm takfot. Förstår inte vitsen med fjällpanel gjord av brädor.

Vi skall mer bygga åt hållet hus än hem. Smart fråga från dig, har inte tänkt så. Vi gillar att ha det praktiskt och smidigt och snyggt så klart. Pluttinuttiga hem à la Ernst med massa dekorationer och svindyra ömtåliga kök m.m. är sådant som är trevligt och kul att se hos andra, men vi vill leva i något expo. Ofta opraktiskt och tar tid.
 
Redigerat:
L L Jan skrev:
Blir trägolv i rummen,
Linoleum i kök.
Klinkers i entré
Tjockare plastmatta i badrum, tvätt, groventré

Skall vara bästa valet enl. experten som vi har frågat
Riktigt trägolv eller parkett? Parkett blir lätt tråkigt då det inte behövs mycket vatten för att det ska svälla och bli ojämnt. Ingenting man vågar ha roboten att moppa.
 
S sjoelund skrev:
Riktigt trägolv eller parkett? Parkett blir lätt tråkigt då det inte behövs mycket vatten för att det ska svälla och bli ojämnt. Ingenting man vågar ha roboten att moppa.
Det finns parkett vattentålig att köpa som inte sväller. Vet förr att jag gjorde misstaget med billig parkett i ett rum. Tålde inte svabben.
 
Vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Det var två separata rum när vi flyttade in, men p.g.a. att köket var så litet och vardagsrummet stort så öppnade vi mellan för att kunna ha matplatsen i vardagsrumsdelen. För oss var det en no brainer, det blev otroligt ljust, luftigt och härligt i båda rummen. Men då är köket s.a.s. i vinkel från vardagsrummet, så man ser det inte (och inte heller disken) från tv-hörnan. Med allt detta sagt hade jag aldrig velat ha öppen planlösning om det hade funnits en annan lösning, för minsta stök i köket stör den som t.ex. försöker se film.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Blir resa till helgen, till Liseberg.
I Västra Frölunda finns Husknuten som vi skall kika på.
Det skall vara som en utställning av nya hus från olika leverantörer. Blir sista spiken i kistan
 
L L Jan skrev:
Det finns parkett vattentålig att köpa som inte sväller. Vet förr att jag gjorde misstaget med billig parkett i ett rum. Tålde inte svabben.
Jo, men priserna på de vattentåliga parkettgolven kostar ju som massiv ek ändå. Så då är det mer smaksak om man vill lägga klickgolv för enkelhetens skull. Men bra att du tänkt på det.
 
O O skrev:
Om man bygger/renoverar för att sälja är högt värde bra. Om man vill betala högre fastighetsskatt (avgift) är högt värde oxo bra.
Fastighetsskatt finns inte utan det är fastighetsavgift som gäller och bygger man nytt lär väl knappast fastighetsavgiften vara något som påverkar utformningen då det blir max per automatik.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Blir resa till helgen, till Liseberg.
I Västra Frölunda finns Husknuten som vi skall kika på.
Det skall vara som en utställning av nya hus från olika leverantörer. Blir sista spiken i kistan
Hoppas att det är söndag som tilltänkt besöksdag till Husknuten (öppet 12-15) för på lördag har de stängt....
 
Ts - lägg gärna in planlösningen sen när ni bestämt er. Gillar att kika på planlösningar på hus med funktioner jag värdesätter såsom riktigt grovingång etc.
 
L L Jan skrev:
Tack! Fina. Men för mkt vrår och vinklar utvändigt för vår smak. Ommålning? Dessutom vill vi inte ha fåglar under takfot på utbygge. Haft det problemet.
Vill ha renare huslinjer. Det har de också men utan takfot, vilket är dåligt för huset, fuktbelastning. Skall vara min 50-60 cm takfot. Förstår inte vitsen med fjällpanel gjord av brädor.

Vi skall mer bygga åt hållet hus än hem. Smart fråga från dig, har inte tänkt så. Vi gillar att ha det praktiskt och smidigt och snyggt så klart. Pluttinuttiga hem à la Ernst med massa dekorationer och svindyra ömtåliga kök m.m. är sådant som är trevligt och kul att se hos andra, men vi vill leva i något expo. Ofta opraktiskt och tar tid.
Nej, vi är praktiska men samtidigt bor vi ju lantligt. Vi upplevde att terihus var väldigt tillmötesgående med alla ändringar vi gjorde. Billigare än svenska husleverantörer men de levererar endast stomrest och vädersäkrat till Sverige. Valutarisken kan bli en faktor förvisso. Vi byggde -21 så det var lite annars då.
Jobbar med golvvård och min erfarenhet är att folk skurar med alldeles för mycket vatten. Trägolv skall endast torkas av med en platt mopp som är lika torr som en väl urvriden trasa. Absolut inte använda varmt vatten vid skurning. Angående linoleum, som betraktas som ett naturmaterial, enkelt uttryckt gjort av gräs, så är det mycket känsligt för vatten. Själv skulle jag aldrig välja linoleum pga av underhåll och att det är så känsligt. Inte praktiskt med andra ord. Hoppas ni blir nöjda med alla era val och lycka till med bygget!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R roli skrev:
Fastighetsskatt finns inte utan det är fastighetsavgift som gäller och bygger man nytt lär väl knappast fastighetsavgiften vara något som påverkar utformningen då det blir max per automatik.
Fastighetsavgiften slipper man dom första 15 åren om man bygger nytt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.