A Axel Svensson skrev:
Vi håller på att renovera köket och har köpt ett ikea kök.
Är blandarna sämre på Ikea jämfört med K-Rauta etc?
Förstår att det är skillnad mot Mora etc..

Ikea lämnar ändå 10-års garanti på blandaren.
En blandare, som konstruktion betraktad vid installation, är inte rocket science. Du kan nog känna dig lugn oavsett val. Har bytt blandare som pajat (av andra märken) mot märkesblandare från Bauhaus. Kan nämna att jag jobbar för en omnämnd möbeltillverkare… hade jag tänkt på att blandare säljs där hade jag nog köpt dem och kommer göra vid nästa tillfälle.

Min erfarenhet är ändå att slitaget oftast uppstår i slutstycket, och det får man nog räkna med att åtgärda tids nog oavsett märke.
 
P
A Axel Svensson skrev:
Vi håller på att renovera köket och har köpt ett ikea kök.
Är blandarna sämre på Ikea jämfört med K-Rauta etc?
Förstår att det är skillnad mot Mora etc..

Ikea lämnar ändå 10-års garanti på blandaren.
För ganska många år sedan var Ikeas blandare tillverkade av det finska företaget Oras, då var det kvalitet, nu vet jag inte...
Fördelen med FMM och Mora är väl att tillgången på reservdelar brukar vara länge, betydligt längre än 10 år.
 
Jag blev varnad av min mamma när jag installerade Ikea blandare i köket och badrummet, jag var faktiskt nöjd, och satte även in en blandare i grovköket och toaletten på andra våning.

Det dröjde dock inte längre än ca 1 år så fick jag byta ut blandaren i köket. Den började krångla, läckte. Sen började blandaren i badrummet glappa/krångla.

Det sitter numera Gustavsberg och Mora där istället. Funkar galant, även efter 2-3 år nu.
Har dock inte bytt blandaren på toaletten eller i grovköket än, de används mer sällan.
Kommer inte köpa Ikea blandare igen. Lägger hellre det dubbla och slipper byta en extra gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har Ikeas blandare i 2 tvättställ. Fungerar perfekt. En är 12 år och den andra 7 år. Duschblandaren i samma badrum (7 år) från FMM började tappa kromet efter 4 år. Köksbladaren från Gustavsberg (7 år) har jag bytt insats i en gång men har börjat gå trögt igen. Knappen för att växla mellan stråle och dusch fungerar knappt längre. Bedöm själv...
 
Min erfarenhet är att billigare blandare ibland har ett susande ljud när dem används. Ibland kan man höra det ganska tydligt genom väggar och dylikt. Flödesoptimering är troligen inte lika viktig på billigare blandare jämte dom stora drakarna.

Även om jag lätt byter blandare själv köper jag dyrare för jag tycker det är roligare att lägga tiden på annat. Det sitter i detaljerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G glomde skrev:
Jag installeade min Ikeablandare för 625kr igår.
Inga problem med känslan i vredet eller att ställa flödet.

Bly tvivlar jag starkt att IKEA använder.
Vilka ventiler skulle rosta?
Oavsett hur många IKEA blandare har haft eftersom du verkar veta kavliten på dessa väldigt bra?


Påstår inte att Ikea blandare har högre kvalitet än FMM men argumetet att det finns reservdelar om 10-15år är rätt värdelöst när FMM kostar 2-3ggr så mycket och dessutom i mitt fall inte ens går att demontera. Ikea har 10års garanti och tar max en timme att byta.

Duschblandaren som är FMM gick utmärkt däremot och de har ju varit i samma miljö.

För mig var Ikea värt en chansnig. Rätt sur att lagt flera timmar på att försöka få isär fmm och 3 rundor till bauhaus för reservdelar.
Inte ens med specialnyckel inköpt för 80kr gick FMM och få isär.
Samma erfarenhet. Hopplöst att laga FMM. Går inte att plocka isär.. rörmokare kunde inte heller
 
  • Gilla
glomde
  • Laddar…
MultiMan
Jag kände en fastighetsskötare som renoverade toaletter och FMM-blandare hela tiden. Han var inte ens rörmokare men det gick bra ändå. Låter väldigt märkligt att det skulle vara "hopplöst att laga FMM" när det görs hela tiden.

Jag ärvde för övrigt en hel del prylar av honom och i stort sett alla delar till olika FMM fanns/finns som reservdel. Inklusive den nyckel man normalt sett behöver för att byta insatsen.

Som kontrast använder den snåle lokala hyresvärden här IKEA-blandare om ingen protesterar. Senaste badrumsblandaren han satte in hos en bekant började läcka efter mindre än ett år och det fanns inga reservdelar, så det blev att köpa en FMM istället. Förvisso anekdotisk bevisföring men min egen erfarenhet av Mora och FMM är utmärkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Insatsen i en 20år gammal FMM-blandare bytte jag på 15minuter, men det gäller att skaffa en nyckel som är avsedd för ändamålet. Inget för en Polygripnisse.
Gud fader måste ha haft en dålig dag när han inte stoppade designer från att göra blandare med "pinne" och på ännu sämre humör nar han uppfann "vattenfall" tvättställsblandare.
Fram för en traditionell engreppsblandare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
För ganska många år sedan var Ikeas blandare tillverkade av det finska företaget Oras, då var det kvalitet, nu vet jag inte...
Fördelen med FMM och Mora är väl att tillgången på reservdelar brukar vara länge, betydligt längre än 10 år.
När det gäller tvättställsblandare så är det rätt standard och man kan lätt byta ut blandaren. Så man kan ju alltid köpa en ny blandare när den går sönder istället.

Att betala
G G.L. skrev:
Insatsen i en 20år gammal FMM-blandare bytte jag på 15minuter, men det gäller att skaffa en nyckel som är avsedd för ändamålet. Inget för en Polygripnisse.
Gud fader måste ha haft en dålig dag när han inte stoppade designer från att göra blandare med "pinne" och på ännu sämre humör nar han uppfann "vattenfall" tvättställsblandare.
Fram för en traditionell engreppsblandare.
Jag köpte nyckel avsedd för ändamålet och vi var två som försökte.
Var extremt mycket lättare att byta blandaren och var rätt enkelt val att välja Ikea med
10års garanti när det är så lätt att byta en blandare.
Men jag har nu en för mig värdelös specialnyckel för 80kr.

Du kan få min gamla FMM blandare gratis med nyckel, den har som sagt även tappat krom på handtaget, men finns säkert reservdel som du kan köpa dyrt från FMM ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.