Tre val:
* Direkt konfigurerad IP i datorns konfigurationsfiler.
* DHCP med fast IP.
* DHCP med dynamisk IP.

Och om datorn med DHCP server går ner har man ett antal maskiner som inte vet vad de heter.. ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då är vi oense! Dynamisk tilldelning via DHCP betyder för mig att adressen en enhet får kan variera.

Det du beskriver med att i DHCP-servern/routern konfigurera ett statiskt IP för respektive enhet/MAC-adress är för mig fast tilldelning via DHCP. Fast tilldelning betyder i dessa fall inte att klienten konfigureras på något sätt.

Jag tycker att Telenor och Bredband2 håller med mig:

[bild]
[bild]
Om jag ska förbättra mitt språkbruk något så skulle det bli så här.

1. Fast tilldelning
2. Tilldelning av IP via DHCP, i det fall vi diskuterar här, Statiskt tilldelning av IP via DHCP.
3. Dynamiskt tilldelning av IP via DHCP, inte det vi pratar om här.

Det är olämpligt att kalla det dynamiskt tilldelning eftersom den inte är det, och det är DHCP som är det centrala. På samma sätt är det förvirrande att prata om fast tilldelning via DHCP eftersom det blandas ihop med #1.

"Oense" tycker jag är ett starkt ord här....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
På samma sätt är det förvirrande att prata om fast tilldelning via DHCP eftersom det blandas ihop med #1.
Ja det kan kanske vara en risk men får en enhet alltid samma IP är det i alla fall för mig en fast tilldelning, alldeles oavsett hur det sköts tekniskt. Fast och statiskt är för mig synonyma här.
MathiasS MathiasS skrev:
"Oense" tycker jag är ett starkt ord här....:)
Ja kanske. Fast jag håller faktiskt inte alls med om att en fast/statisk tilldelning via DHCP är en dynamisk tilldelning. Jag ser dessa som varandras motsatser.
 
Alfredo Alfredo skrev:
men får en enhet alltid samma IP är det i alla fall för mig en fast tilldelning,
Det är snarare oftast fast tilldelning. Rätt som det är blir det en annan IP adress vilket kan strula till det om någon annan dator förväntar sig att den finns på en specifik IP adress.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Rätt som det är blir det en annan IP adress
Nej det blir det inte om man i routern/DHCP-servern mappat vilken MAC-adress/enhet som ska få vilket IP-nummer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Och om datorn med DHCP server går ner har man ett antal maskiner som inte vet vad de heter..
Min router har en leasetime på 14 dagar så det problemet uppstår sällan, klienterna vet vad dom heter ändå.

Lease Obtained. . . . . . . . . . : Wednesday, 28 August 2024 18:06:36
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, 11 September 2024 15:06:30

utan routern (DHCP-servern) igång så hjälper det föga att kameran vet vad den heter, det går inte att komma åt den ändå om man inte sitter på samma kabel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det blir det inte om man i routern/DHCP-servern mappat vilken MAC-adress/enhet som ska få vilket IP-nummer.
Det jag avsåg var när IP adressen är dynamisk men oftast samma. Det kan upplevas som fast IP men är det inte.

D Dilato skrev:
Min router har en leasetime på 14 dagar
Tar det inte 14 dagar då också för att dessa maskiner skall byta IP om du ändrar i DHCP servern? förutsatt att de alla är igång 24/7 utan omstarter.
 
Är du säker på att kameran har fått en dhcp adress. Prokameror kommer ofta med en fast adress, så man behöver surfa in i och ställa om till dhcp, eller sätta statisk ip. Har kamera tillverkaren någon ip utility. Kan vara hopplöst att initiera vissa kameror utan. Axis, hikvision med flera har sina egna ip utility toold. Vad är det för fabrikat?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag håller faktiskt inte alls med om att en fast/statisk tilldelning via DHCP är en dynamisk tilldelning.
Och därför uppdaterade jag mitt ordval till att vara Statisk tilldelning via DHCP. Det är högst relevant att det sker via DHCP och om man vill vara noga så är det "en statiskt mappning mellan ip och mac, med tilldelning via DHCP. "Fast" är i huvudsak olämpligt för att det blandas ihop med en helt annan metod för tilldelning.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det jag avsåg var när IP adressen är dynamisk men oftast samma. Det kan upplevas som fast IP men är det inte.
OK. Då är jag med.
 
Hej,

Tack för engagemanget! Det har gett mig mer info om hur DHCP fungerar! Jag har gjort lite som ni skrivit, öppnade upp till full range på routern. 2-254. Men kunde inte hittade kameran.

Jag gjorde som så att jag laddade hem en IP skanner-app. Skannade lokala nätverket och då säger programmet att alla 2-254 adresser är levande. Så det var något riktigt konstigt med nätverket.

Jag kopplade bort det virtuella nätverket och körde nätverkskabel från PC in till Switch och från Switch till DHCP router. kamera till switchen. Så körde jag internet över WiFIet istället. Sänkte leasetiden till 2 minuter.

Körde ny skanning. Nu visas bara PC och Kamerans IP adresser som levande.

Så nu funkar det!!! Tack så mycket för hjälpen!
 
Kjellstrand Kjellstrand skrev:
Sänkte leasetiden till 2 minuter
Ändra tillbaka till ett vettigt värde annars kommer du att få en massa onödig dhcp renew trafik.
24 timmar är ett bra värde för mobila enheter och privata nät.
 
D Dilato skrev:
få en massa onödig dhcp renew trafik.
Gör det något egentligen?

Iofs tycker jag att 2 minuter är rätt kort, men 1 timme borde duga så att man blir av med spökenheter.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Gör det något egentligen?

Iofs tycker jag att 2 minuter är rätt kort, men 1 timme borde duga så att man blir av med spökenheter.
Nya, visst funkar det, men det blir en massa onödigt tjatter.

Alla klienter måste börja fråga efter ny/samma ip efter halva leasetiden.

Kort leasetid har man i publika nät där nya klienter kommer ofta och gamla klienter som inte längre finns behöver rensas så att deras addresser kan återanvändas eftersom det finns begränsat med adresser.

I ett hemmanät är det begränsat med nya klienter och befintliga prylar har den adress dom fått och behöver inte förnya.
 
D Dilato skrev:
I ett hemmanät är det begränsat med nya klienter och befintliga prylar har den adress dom fått och behöver inte förnya.
Problemet uppstår väl om man behöver byta IP adress på någon enhet. Då tar det tid innan det händer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.