TRJBerg
M MrDizzy skrev:
Mjo men lite relevant blir det ändå tycker jag iaf.
Detta då poängen är att du kan inte säga att borrdjupen inte kommer att öka igen så pass att det du borrar för idag kommer att räcka för BVPs om 15 el 30 år. Och då får du samma problem som de som installerade för 15år sen .... du måste ha ett nytt hål och de kostnader som de medför.
Så det är en chansning att ditt borrhål kommer att räcka till.
Visst det är klart att man kan "framtidssäkra" borrhålet och ta till 40-60m extra och då kommer de troligen att räcka till. Men då kanske det är nått annat som gör att det inte fungerar .
Man "måste" inte ha ett nytt hål bara för att ett nytt potentiellt behov uppstår. Det är bara att undvika att installera en ny bergvp som kräver djupare/fler borrhål. Dvs välja en med mindre effekt.
Vidare med dagens verklighet installerar man inte med såpass korta borrhål att det blir problem i framtiden.
 
Köp bergvärme om du överhuvud taget har råd. När det är minus 20 ute har du fortfarande full effekt och kan ha det varmt inomhus. Ingen frusen dränering eller fläkt ljud.

LVVP är något man har när det inte går att borra.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Sätter man in en inverter bv pump så behöver man inte i första läget borra mer då den anpassar effekten efter hur mycket borrhålet har att ge. Ser man sen att det blir för många eltillsatstimmar får man väl ta ett beslut om borrning. Fördelen om det nu är en fördel är att man portionerna ut utgifterna så allt inte kommer på en gång. Vi byter många pumpar o det händer inte så ofta att borrning är nödvändig. Men sen har jag mina teorier om varför det är så....
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Köp bergvärme om du överhuvud taget har råd. När det är minus 20 ute har du fortfarande full effekt och kan ha det varmt inomhus. Ingen frusen dränering eller fläkt ljud.

LVVP är något man har när det inte går att bo
Hmm så även då om -20 inträffar en gång vart tredje år bör man ha bergvärme? Den dagen tänder jag en brasa istället så är det inte mer med det.

Vår VP ska fungera ner till 25 minus men jag har inte testat de. Givetvis blir COP lägre då.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Sedan skulle jag rekommendera om man har råd och ska bo kvar länge/livet ut att överdimensionera borrhålen med 50%. Det är en klar risk att kWh-kostnaden under den kallaste perioden, typ -20 eller kallare, kan bli extrem i framtiden. För inte så länge sedan (vintras) var den uppe i motsvarande 10 kronor i Finland.
Om man då kan undvika elpatron och dessutom köra bergvp effektivare så blir det mycket pengar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Inte alltför långt från TS ligger Tullinge Väderstation, där det alltid är lite kallare än omgivningen.
De senaste 20 åren har det varit -20 eller kallare vid 90 tillfällen (under kallaste delen på dagen), eller ungefär 4-5 ggr/år. Med en rejäl bergvärmepump och ett rejält hål kommer man kunna värma sin bostad billigare än med en luft/vatten-värmepump de dagarna, mycket billigare till och med, men kanske blir totalen inte ett dugg lägre utan snarare högre?

Nog finns fördelar med bergvärme, men just för att täcka upp de få dagarna är det kanske inte helt nödvändigt? Kanske kan man tänka sig lite tjockare kläder inomhus då, om man ser det helt ekonomiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ni som inte vill lägga 70 tusen extra för bergvärme, vad kostade tillvalen till senaste Teslan? Eller den senaste all-inclusive resan?

OK, har man inte råd så har man inte råd men det är skönt att kunna fläska på mitt i vintern utan att utomhusenhetens fläkt vrålar som en JAS 39 vid start medans isflagorna far omkring.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Ni som inte vill lägga 70 tusen extra för bergvärme, vad kostade tillvalen till senaste Teslan?
Noll kronor. Jag har ingen Tesla. Det är ju en bil som inte duger om man ska ta höjd för alla tänkbara situationer...
A Anders_Nilsson skrev:
Eller den senaste all-inclusive resan?
Minns inte, det var väl 13 åt sen eller något i den stilen.
A Anders_Nilsson skrev:
OK, har man inte råd så har man inte råd men det är skönt att kunna fläska på mitt i vintern utan att utomhusenhetens fläkt vrålar som en JAS 39 vid start medans isflagorna far omkring.
Jag får se hur min kommer låta, men jag tror inte det är så farligt. Jag sitter normalt inte så mycket när det är så kallt så jag tänker att det inte stör så mycket. Jag misstänker att Du aldrig hört en JAS 39 gripen alternativt att du aldrig hört en luft/vattenvärmepump.

Ska vi anta att du tar extra allt på allt du köper, för att det är skönt?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ni som inte vill lägga 70 tusen extra för bergvärme, vad kostade tillvalen till senaste Teslan? Eller den senaste all-inclusive resan?

OK, har man inte råd så har man inte råd men det är skönt att kunna fläska på mitt i vintern utan att utomhusenhetens fläkt vrålar som en JAS 39 vid start medans isflagorna far omkring.
Jo jämför man med lyxprylar och lyxkonsumtion som är toklätt att dra ned på så är det klart att man har råd att välja BVP istället. Men man ska inte förutsätta att alla kan det ok?

Och förövrigt har jag 22.5C inne på vintern och utomhusenheten varken vålar eller isflagor yr omkring (då jag kör LVVPn.
Men har man som referens gamla LVVPs eller för den delen Luft/luft's utedelar ... tja de låter betydligt mer än den stora LVVP (som du inte märker är igång om du inte står rakt framför den även då det är kallt ute)

Och som referens har min LVVP då det är kallare än -10C ute i snitt temperatur på dygnet en COP på 2.9-3.0

Nu är jag eg inte anti-bergvärmepump som det kanske låter, vill bara att alla ska vara medvetna om alternativen idag är mycket bättre än de var för 10-15 år sen speciellt om man bor Norrköping och söderut, samt att det finns vissa fallgropar som man bör tänka på.

Norr om Stockholm, speciellt Gävle och norrut är det bara berg eller jordvärme som gäller.
Som hos min far ... det är inte många Luft/vatten som klarar -40C ... men med en berg/jordvärme är det inga problem (annat än att den kan vara för liten då det går en del energi vid -40C)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
M MrDizzy skrev:
Men har man som referens gamla LVVPs eller för den delen Luft/luft's utedelar ... tja de låter betydligt mer än den stora LVVP (som du inte märker är igång om du inte står rakt framför den även då det är kallt ute)
Jag har dock en helt ny Ecodan och den låter som fan men Mitsubishi är ju lite budget också. Blir Nibe nästa gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jo.. det där med mitsubishi å låtade utedelar är lite för vanligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Noll kronor. Jag har ingen Tesla. Det är ju en bil som inte duger om man ska ta höjd för alla tänkbara situationer...

Minns inte, det var väl 13 åt sen eller något i den stilen.

Jag får se hur min kommer låta, men jag tror inte det är så farligt. Jag sitter normalt inte så mycket när det är så kallt så jag tänker att det inte stör så mycket. Jag misstänker att Du aldrig hört en JAS 39 gripen alternativt att du aldrig hört en luft/vattenvärmepump.

Ska vi anta att du tar extra allt på allt du köper, för att det är skönt?
Nej, jag är certifierad och diagnostiserad som jubelsnål. Köper mycket mat på röda lappar och äter en vecka efter bäst före. Kör Toyota Aygo till jobbet.

Men när det gäller så lägger jag extra pengar.

Och jag har stått snett bakom en 39 när den startade från SAAB:s flygfält i Linköping. Var i början av 90-talet. Så jag vet hur den låter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, jag är certifierad och diagnostiserad som jubelsnål. Köper mycket mat på röda lappar och äter en vecka efter bäst före. Kör Toyota Aygo till jobbet.
Fint så, själv blandar jag, men försöker tänka någorlunda ekonomiskt.
A Anders_Nilsson skrev:
Men när det gäller så lägger jag extra pengar.
Samma här, men jag ser inte en lite högre elräkning 4-5 dagar extra om året som att det är något jag är beredd att lägga så mycket mer pengar för.
A Anders_Nilsson skrev:
Och jag har stått snett bakom en 39 när den startade från SAAB:s flygfält i Linköping. Var i början av 90-talet. Så jag vet hur den låter.
Fint, då är det kanske värmepumpen du har dålig koll på. Jag hör JAS 39 gripen regelbundet och man kan glömma att prata med någon som står i närheten av en även när planet är en bit bort. Du kan stå bredvid en modern luft-vatten-värmepump och konversera. Sen brukar jag inte stå så länge ute när det är riktigt kallt så det är absolut inget problem då.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme alla dagar
+ gratis kyla om du bygger frikyla, enkelt och billigt när du bygger ut.
+ utdedelen från en LVP låter och vibrerar, inte som ett JAS-plan men om det är helt tyst runt om är det störande för väldigt många.
+ avfrostning är ibland knepigt, även märkespumpar har ibland problem.
+ BVP med inbyggd varmvattenberedare, allt i ett, med LVP blir det ett tillägg som gör att skillnaden i pengar minskar.
+ slipper den skitfula utedelen.

Sen oavsett bör du fundera på en större pump och acctankar, för risken är att fluktuationerna på elpriset inte bara kommer fortsätta utan även öka, med timpris och valfri styrning kan man minimera elkostnaden.
Med acctank är det även enkelt att koppla in solfångare eller vedpanna

Som fler andra påtalat, borra djupare än tillräckligt, många som offererar gör det med för grunda hål.
 
Fairlane
Gimp Gimp skrev:
Bergvärme alla dagar
+ gratis kyla om du bygger frikyla, enkelt och billigt när du bygger ut.
Gratis om man för betalar en slant? 😉

Jag tänker som hos mig, sutteränghus, där bergvärmekompressorn skulle stå på nedre botten. Där behöver jag ingen kyla, men väl på övervåningen. Jag tänker mig en konvektor per sovrum och så en eller två till övriga delen, samt dragningar upp på vinden etc. Jag tänker mig ändå att det kostar en hyfsad slant?

Bra absolut, men gratis, Nja.
Gimp Gimp skrev:
+ utdedelen från en LVP låter och vibrerar, inte som ett JAS-plan men om det är helt tyst runt om är det störande för väldigt många.
Absolut, och det beror ju också delvis på placeringen. Sen hade vi ju en skribent som stördes av bergvärmepumpen inomhus också, så det kan skilja, men vi kan nog vara ense om att en luft/vatten generellt låter mer.
Gimp Gimp skrev:
+ avfrostning är ibland knepigt, även märkespumpar har ibland problem.
Så kan det vara
Gimp Gimp skrev:
+ BVP med inbyggd varmvattenberedare, allt i ett, med LVP blir det ett tillägg som gör att skillnaden i pengar minskar.
Åfasen? Alla offerter jag har fått på luft/vatten har varit med varmvattenberedare.
Gimp Gimp skrev:
+ slipper den skitfula utedelen.
Ja, det är en faktor ibland. För mig kommer den stå på sidan av huset där jag vare sig ser eller hör den. Jag tror inte jag kommer höra den iallafall. Min luft/luft som sitter på andra sidan av huset hör jag inte.
Gimp Gimp skrev:
Sen oavsett bör du fundera på en större pump och acctankar, för risken är att fluktuationerna på elpriset inte bara kommer fortsätta utan även öka, med timpris och valfri styrning kan man minimera elkostnaden.
Med acctank är det även enkelt att koppla in solfångare eller vedpanna
Bra tankar helt klart. Jag hade nog kört på det om jag haft utrymmet. Nu slänger jag ut elpanna och varmvattenberedare och där har jag ju alla anslutningar så där får den nya stå också. Annars blir det väldigt mycket jobb (och pengar) att flytta den till en plats där jag kan ha acctankar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.