Dum fråga kanske...

Men varför skulle man INTE gjuta igen det där? Är ju snabbt och billigt gjort..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Dum fråga kanske...

Men varför skulle man INTE gjuta igen det där? Är ju snabbt och billigt gjort..
Behövs det göras så är det klart att vi ska göra det. Anledningen till varför jag ställde frågan var att jag inte visste om det behövdes göras eller inte. Behövs det inte göras känns det onödigt att vänta i veckor betong som ska stelna innan vi kan fortsätta med resten.
 
R
A a12345 skrev:
Behövs det göras så är det klart att vi ska göra det. Anledningen till varför jag ställde frågan var att jag inte visste om det behövdes göras eller inte. Behövs det inte göras känns det onödigt att vänta i veckor betong som ska stelna innan vi kan fortsätta med resten.
Du kan fortsätta med ditt nivell golv dagen efter, efter ett par dagar kan du belasta det nygjutna lite lätt..
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan fortsätta med ditt nivell golv dagen efter, efter ett par dagar kan du belasta det nygjutna lite lätt..
Okej, som ni märker är jag väldigt nybörjare på det här och undrar hur det går till rent praktiskt. Jag antar att jag måste ta bort allt betongkross så att betongen som jag ska gjuta kan komma ner till botten och täcka armeringen. Hur gör jag då med rören för de måste ju vara på rätt plats och eftersom jag tar bort betongkrosset finns det inget för dem att luta sig mot.
 
R
A a12345 skrev:
Okej, som ni märker är jag väldigt nybörjare på det här och undrar hur det går till rent praktiskt. Jag antar att jag måste ta bort allt betongkross så att betongen som jag ska gjuta kan komma ner till botten och täcka armeringen. Hur gör jag då med rören för de måste ju vara på rätt plats och eftersom jag tar bort betongkrosset finns det inget för dem att luta sig mot.
Ja du får rengöra lite i gropen en grovdamsugare kan vara bra, menar du att avloppsrören går diagonalt igenom plattan?
I så fall får du lyfta lite på avloppsröret så att du får betongen under och sedan lägger du röret i rätt läge och gjuter igen sidorna och framför..
 
Är det helt fel tänkt att gjuta igen med EPS? Lär ju palla trycket, lätt att jobba med och isolerar lite extra runt rören
 
R
K krambriw skrev:
Är det helt fel tänkt att gjuta igen med EPS? Lär ju palla trycket, lätt att jobba med och isolerar lite extra runt rören
Ja i o med att det finns blottlagd armering så är det ingen bra idé, samt att EPS ska täckas med betong eller flytspackel efteråt så det blir en jobbig procedur..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Behövs gör det väl egentligen inte. Det beror ju på hur du ska använda golvet?
 
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Behövs gör det väl egentligen inte. Det beror ju på hur du ska använda golvet?
Tål ingen belastning så inga nivellstöd/skruvar kan landas på det..
 
R Rejäl skrev:
Ja du får rengöra lite i gropen en grovdamsugare kan vara bra, menar du att avloppsrören går diagonalt igenom plattan?
I så fall får du lyfta lite på avloppsröret så att du får betongen under och sedan lägger du röret i rätt läge och gjuter igen sidorna och framför..
Vad menar du med diagonalt genom plattan? I tidigare inlägg finns en bild på hela området som är uppbilat, röret ligger i den eller vad man säger.

Hur kan man försäkra sig om att röret ligger kvar på rätt plats sen när man häller i betong? Jag förstår att man kan lägga större bitar av den uppbilade betongen under så då kan det fortfarande rinna ner betong under. Men hur kan man vara säker på att röret inte flyttar på sig?
 
R
A a12345 skrev:
Vad menar du med diagonalt genom plattan? I tidigare inlägg finns en bild på hela området som är uppbilat, röret ligger i den eller vad man säger.

Hur kan man försäkra sig om att röret ligger kvar på rätt plats sen när man häller i betong? Jag förstår att man kan lägga större bitar av den uppbilade betongen under så då kan det fortfarande rinna ner betong under. Men hur kan man vara säker på att röret inte flyttar på sig?
Du får lyfta upp röret och lägga i trögflytande betong och sätta ned röret och se till att det ligger rätt och sedan gjuta sidorna..
Inga stora bitar under bättre med ny betong så att inte din armering rostar sönder..
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Alternativt kan man ju fästa nåt (några bitar armeringsjärn ex) i kanterna i gropen och hänga rören i typ ståltråd om man inte får ner den under rören..

Fråga: du har alltså låtit din bortbilade betong ligga kvar i gropen?
 
Violina Violina skrev:
Alternativt kan man ju fästa nåt (några bitar armeringsjärn ex) i kanterna i gropen och hänga rören i typ ståltråd om man inte får ner den under rören..

Fråga: du har alltså låtit din bortbilade betong ligga kvar i gropen?
Vi tog bort den bortbilade betongen först men sedan la vår VVSare tillbaka en del av den när han skulle bygga ett fall på avloppsröret. Men vi har landat i att vi ska ta bort den igen och gjuta fast avloppsrören istället för att bara ha dem liggandes mot betongkrossen
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Bra! Likabra att göra det ordentligt när man ändå gör det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.