13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att det beror helt och hållet på vem man är och hur man vill använda köket.

Är man ändå hela familjen i köket när man lagar mat så är kanske en öppen lösning bättre, medans andra kanske vill kunna laga maten utan att störas/bli störd av resten av familjen.

Jag vill ha både och, inte alltför sällan är vi alla tillsammans i köket på ett eller annat sätt.
Samtidigt hade jag ibland önskat att jag kan laga mat själv med stereon på högsta volym 🙄
Olika är det. Själva, bara en eller två i köket. Fast det får plats fler. Resten håller på med andra saker.

Har ej matbord i köket. Bara ett minibord med två stolar. Äter gör vi i lugn och ro utan att se disken och stöket, i ett matrum bredvid. Även i det nya huset blir köket mindre +matrum. För vi tycker att köket är för matlagnining främst. Inte att ha folk i. Samma med toalett och badrum, de är mindre i storlek. Där är man bara korta perioder. Stora sovrum, stor hall med plats för ytterkläder och skor och stort vardagsrum istället. Och massor av garderober.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Olika är det. Själva, bara en eller två i köket. Fast det får plats fler. Resten håller på med andra saker.

Har ej matbord i köket. Bara ett minibord med två stolar. Äter gör vi i lugn och ro utan att se disken och stöket, i ett matrum bredvid. Även i det nya huset blir köket mindre +matrum. För vi tycker att köket är för matlagnining främst. Inte att ha folk i. Samma med toalett och badrum, de är mindre i storlek. Där är man bara korta perioder. Stora sovrum, stor hall med plats för ytterkläder och skor och stort vardagsrum istället.
Då låter det som att ni vet vad NI vill ha, och det är ju viktigast.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då låter det som att ni vet vad NI vill ha, och det är ju viktigast.
Detta blir fjärde huset så man har en del erfarenhet innan. Garderober tex. och mindre badrum, större entré, jättestort vardagsrum som inte blir trångt snabbt av möbler. Stora sovrum så kompisarna får plats.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Och detta huskoncept är bäst för oss, eftersom det är anpassat för ute på landet.
Och det är helt uteslutet att det skulle kunna existera ett koncept som vore ännu bättre och där man dessutom i framtiden lättare kunde variera öppenheten med en ny eller borttagen innervägg?

L L Jan skrev:
Stora sovrum så kompisarna får plats.
Stort sovrum för barn med kompisar förstår jag men behöver de vuxna stora sovrum? I princip gör vi inget annat än befinner oss i sängen i sovrummet. Men visst, en del har även annan verksamhet typ "kontorsarbete" där men det har jag aldrig riktigt förstått om man nu inte måste på grund av trångboddhet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Luftigt, härligt, alla vill ha öppen planlösning..."
Ja, det kan man tycka, och det tycker många ängsligt trendkänsliga personer för närvarande. (På 70-talet hade de äääälskat gillestugan i källaren, och på 80-talet valvbågarna i dörröppningarna.)
Jag, som är en funktionalistisk gnällspik, tycker tvärtom. Det är stora fördelar med att ha väggar och dörrar för att avgränsa sitt kök.
Väggar är bra, eftersom det går att möblera längs dem. Ett kök/vardagsrum i öppen planlösning är inte så lätt att möblera vettigt.
Dörrar är bra, eftersom de är multifunktionella. De går att ha öppna, stängda eller lite mitt emellan. Vill jag prompt höra diskmaskinen eller hushållsassistenten när jag är i vardagsrummet, kan jag öppna dörren och njuta av hur ljudet sprider sig på ett härligt sätt. Annars kan jag stänga dörren. En öppen planlösning är monofunktionell. Allt hörs, allt syns, alla lukter sprider sig.
Jag kanske är helt fel ute men har inte öppen planlösning varit "trendigt" sedan slutet av 80-talet?


Föredrar själv öppen planlösning för umgänget skull. Vi är ofta en eller flera som pratar och umgås med någon som samtidigt lagar mat. Sen kräver det en tillräcklig yta och tillräckligt bra köksfläkt för att os inte ska spela roll. Fläkten får inte heller döna för högt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag tro inte att det stämmer att värdet blir högre i framtiden. Just nu finns en trend, men hur länge den håller i sig till det slår tillbaka mot uppdelade funktioner är svårt att sia om.

En gång i världen så var det gillestuga som höjde värdet, i framtiden kanske en pool är bästa värdehöjaren, eller något fiffigt med värmesystem t.ex. att ha vattenburet alternativ som kan eldas med ved som komplement till olika sorters värmepumpar om elen blir svindyr.

Hur som helst, om man ändå har förmånen att bestämma själv om planlösningen, och väljer "öppen planlösning", så kan man ju placera det öppna köket så att det är enkelt och överkomligt att komplettera med en vägg.

Att låta en hel långsida av ett relativt låndsmalt vardagsrum/kök vara köksdel, gör det svårt att bygga en vägg. En väl placerad hörnlösning av ett kök kan göra det lätt att komplettera med en vägg.
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är helt uteslutet att det skulle kunna existera ett koncept som vore ännu bättre och där man dessutom i framtiden lättare kunde variera öppenheten med en ny eller borttagen innervägg?

Stort sovrum för barn med kompisar förstår jag men behöver de vuxna stora sovrum? I princip gör vi inget annat än befinner oss i sängen i sovrummet. Men visst, en del har även annan verksamhet typ "kontorsarbete" där men det har jag aldrig riktigt förstått om man nu inte måste på grund av trångboddhet.
De koncepten blir då för dyra. Nu anpassas reglar m.m. helt efter konstruktionen. Också takhöjden invändigt skulle spöka. Det blir fult, dyrt och krångligt att komplettera med väggar i framtiden

Stort sovrum för föräldrarna behövs eftersom det behövs viss distans till TV skärmen. Kunna titta på Aktuellt på kvällen eller morgonnyheterna. Utan att någon störs.
Kopplar också in datorn på den, barnens schema, läxor, annat.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A A.Skåne skrev:
Jag kanske är helt fel ute men har inte öppen planlösning varit "trendigt" sedan slutet av 80-talet?


Föredrar själv öppen planlösning för umgänget skull. Vi är ofta en eller flera som pratar och umgås med någon som samtidigt lagar mat. Sen kräver det en tillräcklig yta och tillräckligt bra köksfläkt för att os inte ska spela roll. Fläkten får inte heller döna för högt.
Fattar om man har stort umgänge ofta och många. Vi har inte det. Och det dröjer många år till innan barnen är stora. Ute på landet också funkar det inte så riktigt som i stan. Det är sällan mkt folk på en gång, för det är bilavstånd och mer planering. Vem kör? osv. Få grannar, ingen buss på kvällen, cykla går inte.

Öppen kom till Sverige på 70-talet, hus med platta tak, Lidingö, Danderyd, Hovås, sedan har det eskalerat.

Köksfläkt. I detta koncept är det sugande fläkt, ljudlös! Istället för tryckande köksfläkt.
 
L L Jan skrev:
De koncepten blir då för dyra. Nu anpassas reglar m.m. helt efter konstruktionen. Också takhöjden invändigt skulle spöka.
Då skulle jag välja den planlösning jag tycker bäst om, helt utan hänsyn till gissningar om framtida spekulanters preferenser.

L L Jan skrev:
Stort sovrum för föräldrarna behövs eftersom det behövs viss distans till TV skärmen.
OK. TV i sovrummet är ett stort No No hos oss, men visst har jag förståelse för att många vill ha det.

Fast hur stor distans behövs egentligen? Lyssnar man på "experterna" har jag fattat det som att de allra flesta egentligen har alldeles för stor distans även till ganska stora TV-apparater. Men nu glider jag iväg väl OT...

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Detta är ju en helt personlig fråga. Vi har öppen planlösning och jag gillar det verkligen. Vi gillar att ha gäster - då är det perfekt att jag kan stå och laga mat och fortfarande vara en del av gruppen. Vi har även valt att inte ha ett vardagsrum (i den traditionella bemärkelsen) vid köket utan har ett stort matsalsbord där det får plats många människor och loungehörna (eller vad man vill kalla det) med fåtöljer, soffa osv. men ingen tv. TV-tittande och fredagsmys med barnen gör vi tv-rummet en våning upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då skulle jag välja den planlösning jag tycker bäst om, helt utan hänsyn till gissningar om framtida spekulanters preferenser.

OK. TV i sovrummet är ett stort No No hos oss, men visst har jag förståelse för att många vill ha det.

Fast hur stor distans behövs egentligen? Lyssnar man på "experterna" har jag fattat det som att de allra flesta egentligen har alldeles för stor distans även till ganska stora TV-apparater. Men nu glider jag iväg väl OT...

Välkommen till forumet för övrigt!
TV i sovrum används endast kortare tid på dygnet. Men är helt nödvändig för oss om man skall kunna hålla sig à jour med saker och ting. Överallt annars blir man störd. Eller avbruten.
Behövs rätt stor distans. För små skärmar är ansträngand för ögonen.
 
J Jesper Karlsson3 skrev:
Detta är ju en helt personlig fråga. Vi har öppen planlösning och jag gillar det verkligen. Vi gillar att ha gäster - då är det perfekt att jag kan stå och laga mat och fortfarande vara en del av gruppen. Vi har även valt att inte ha ett vardagsrum (i den traditionella bemärkelsen) vid köket utan har ett stort matsalsbord där det får plats många människor och loungehörna (eller vad man vill kalla det) med fåtöljer, soffa osv. men ingen tv. TV-tittande och fredagsmys med barnen gör vi tv-rummet en våning upp.
Vi bor på landet som sagt och det funkar oftast inte så där att man har ofta stora sällskap speciellt ofta. Det är en stadsgrej mer.

Det blir mest födelsedagar, jul och liknande. Kanske några gånger om året bara. Resten av dagarna har man ingen nytta av det.
Att det är så sällan används på tänkt sätt påminner lite om parallellen "finrum" som nästan alla hade förr. Rummet var jättefint, ej uppvärmt jämt och ingen fick gå in där knappt. Jag frågade varför de hade det någon gång? Om Kungen skulle komma på besök, sa de.
 
  • Gilla
Jesper Karlsson3
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Behövs rätt stor distans. För små skärmar är ansträngand för ögonen
För en 65" TV rekommenderar Elgiganten klart under tre meter.

Maximalt rekommenderat avstånd:
Illustration som visar ett rekommenderat sittavstånd på 2,86 meter från en 65-tums TV till en soffa.

Minimalt rekommenderat avstånd:
Diagram som visar rekommenderat visningsavstånd till en 65-tums TV som 2,65 meter, med en soffa och TV-ikon.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För en 65" TV rekommenderar Elgiganten klart under tre meter.

Maximalt rekommenderat avstånd:
[bild]

Minimalt rekommenderat avstånd:
[bild]
Tycker det är för nära. Elgiganten vill sälja stort och dyrt tror jag. Därför anser jag att de siffrorna är friserade. Vi har 50" och knappt 4 meter från kudden och det är perfekt. Har testat av detta.
 
J Jesper Karlsson3 skrev:
Detta är ju en helt personlig fråga. Vi har öppen planlösning och jag gillar det verkligen. Vi gillar att ha gäster - då är det perfekt att jag kan stå och laga mat och fortfarande vara en del av gruppen. Vi har även valt att inte ha ett vardagsrum (i den traditionella bemärkelsen) vid köket utan har ett stort matsalsbord där det får plats många människor och loungehörna (eller vad man vill kalla det) med fåtöljer, soffa osv. men ingen tv. TV-tittande och fredagsmys med barnen gör vi tv-rummet en våning upp.
Att bannlysa TVn från salongen är nog det bästa inredningsbeslutet vi tagit. Att inreda för TV och att inreda för umgänge ligger i direkt konflikt med varandra. Det ökar även mitt välbefinnande att inte ha en ful TV med högtalare framför nyllet när man slår sig ner i soffan en stund.

Men eftersom vi är pretto så står TVn i "biblioteket" och inte "TV-rummet" ;)
 
  • Gilla
OkFar och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Att bannlysa TVn från salongen är nog det bästa inredningsbeslutet vi tagit. Att inreda för TV och att inreda för umgänge ligger i direkt konflikt med varandra. Det ökar även mitt välbefinnande att inte ha en ful TV med högtalare framför nyllet när man slår sig ner i soffan en stund.

Men eftersom vi är pretto så står TVn i "biblioteket" och inte "TV-rummet" ;)
Japp, i konflikt med umgänge och familjekontaten.

Samma här. TV:n är mer än bannlyst i vardagsrummet. Dessutom är det stora fönster där. TV:n har i TV- rummet. Samma i nya huset blir det.
 
  • Gilla
OkFar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.