Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Vi gjorde lite tvärtomStort kök (hella långsidan), sedan vardagsrum i hörn. Tycker vardagsrumet ska var lite mysigt och omsultande och inte för stört...

Tvättstuga och Toa i samma låter inte optimalt, vi har en groventre grnom tvättstuga, vägg i vägg med badrum. Har man smutsiga barn som lekt en dag i sand eller lera så är det oerhört smidigt a v me kläder in i dusch. Hehe skulle inte vilja gå igenom vardagsrum som de sett ut ibland .
Ja, groventré är som bortglömt idag, alla husfabrikanter. Några har det, fast då är det tvättstugan. Kombinationen groventré/tvättstuga funkar inte, rent och lerigt i samma rum. Så som tvättstuga/toa i samma rum.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Kul diskussion. För mig: litet hus utan öppen planlösning. Det viktigaste för mig var rundgång - väldigt omodernt! - för att spara plats (öppna dörrar tar plats) har jag bara skjutdörrar. Via hall - kök - vardagsrum - framtida matrum (idag atelje) - hall. Detta gör den begränsade ytan större och luftigare. Arkitekten fick dock igenom en begränsad 'öppet-till-nock' i just köket som har ljusinsläpp från andra våningens takfönster.

Det är skönt att kunna stänga om sig, framför allt när man är fler. Det är trevligt att ha lite större kök om man har små barn som vill vara nära matlagningsföräldern. Matdoft behöver inte vara ett problem med dagens köksfläkt.

Jag har bott i sekelskifteshus med fina enkla eller dubbla skjutdörrar och med rundgång. Jag är uppväxt i ett funkishus med rundgång. Passar både stora och små hus.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
O
L L Jan skrev:
Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Nu svarar jag ju återigen för mig själv. Men när jag letade hus så sorterade vi bort hus som var stora med få rum till förmån för hus med flera rum. Så det där med värde vet jag inte, det beror på köparen men absolut att det har sålts in en dröm om den öppna planlösningen som fungerar ”både i familjelivet och det sociala”.

Jag är ingen motståndare till öppen planlösning ska sägas, det är fullt upp till var och en hur man vill ha hemma. I vissa hus kan det vara ett måste för att få ljus i rummen tex.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
S skogaliten skrev:
Fast det där med små barn, är en ack så kort tid. Och det finns enkla sätt att lösa det på, i synnerhet om man t.ex. har ett stort kök.
Finns en dörr att stänga, så kan barnet (för det är oftast ett barn som är så litet att det kan ställa till dumheter) vara under uppsikt i köket om man "håller på" där.

Tiden med större barn, där en vill vara med i köket, en har kompisar hemma som ska titta på största tv:n, och en vuxen som vill jobba, är oändligt mycket längre.
Jag är rädd att du har rätt. Snart är tvååringen tonåring och låser in sig på sitt rum! 🥲
 
yonna yonna skrev:
Kul diskussion. För mig: litet hus utan öppen planlösning. Det viktigaste för mig var rundgång - väldigt omodernt! - för att spara plats (öppna dörrar tar plats) har jag bara skjutdörrar. Via hall - kök - vardagsrum - framtida matrum (idag atelje) - hall. Detta gör den begränsade ytan större och luftigare. Arkitekten fick dock igenom en begränsad 'öppet-till-nock' i just köket som har ljusinsläpp från andra våningens takfönster.

Det är skönt att kunna stänga om sig, framför allt när man är fler. Det är trevligt att ha lite större kök om man har små barn som vill vara nära matlagningsföräldern. Matdoft behöver inte vara ett problem med dagens köksfläkt.

Jag har bott i sekelskifteshus med fina enkla eller dubbla skjutdörrar och med rundgång. Jag är uppväxt i ett funkishus med rundgång. Passar både stora och små hus.
Skjutdörrar till kök planerar vi. Ingen annan stans, för det verkar opraktiskt/krångligt att öppna dem.
 
Fick reda på, annat forum.

Öppen planlösning kommer från USA (var annars? 😉) och introducerades i Sverige på 70-talet av Riksbyggen. De introducerade det för att det blir billigare, främst.

Nu fattar jag också grejen med ursprunget av öppen planlösning. I USA ville hemmafruarna ha det så, så de kunde ha uppsikt över barnen samtidigt som de stökade i köket. Även för att lätt kunna umgås med andra hemmafruar smidigt. I Sverige finns knappt det behovet. Barnen är på förskola, fritids istället.
Det står också att hus med öppen kräver mer kvm yta på huset och i USA är det mer möjligt, stora tomter, inte detaljplansstyrt så som i Sverige, rikare ekonomi.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Det verkar vara ett osäkert påstående. Det som först och främst avgör köpeskillingen på ett hus är var det ligger. Samma huskonstruktion kostar inte samma på Hemnet om det ligger i Ljusnarsberg eller Göteborgs skärgård.

Öppen planlösning är trendigt nu, men kommer inte alltid vara det. Precis som gillestugan i källaren (numera utdömd som mögelhärd) och valvbågarna i dörröppningarna ("Nu ryker äntligen pizzeriastuket!).

Vad andra vill ha är av intresse - för dem. Nu ska er familj lägga flertalet miljoner på att bygga ett nytt hus, därför bör ni bygga ett hus som passar er. Det är ingen självsäker tyckare (t ex jag) som kommer betala ett öre på någon faktura till er byggare, eller bo en enda natt i ert nya hus.
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Skjutdörrar till kök planerar vi. Ingen annan stans, för det verkar opraktiskt/krångligt att öppna dem.
Iofs - men mina står normalt öppna (jmfr öppen planlösning) merparten av tiden. Det är när barn/barnbarn är här som behovet uppstår.
 
L L Jan skrev:
Är också inne i ett annat liknande forum och frågar samma sak. Flera argumenterar om husets värde. Det är enligt någon större efterfrågan på hus med öppen.
Framtida värde alltså, är också viktigt. Man bor inte där för evigt.
Men kan detta verkligen stämma i verkligheten?
Jag tro inte att det stämmer att värdet blir högre i framtiden. Just nu finns en trend, men hur länge den håller i sig till det slår tillbaka mot uppdelade funktioner är svårt att sia om.

En gång i världen så var det gillestuga som höjde värdet, i framtiden kanske en pool är bästa värdehöjaren, eller något fiffigt med värmesystem t.ex. att ha vattenburet alternativ som kan eldas med ved som komplement till olika sorters värmepumpar om elen blir svindyr.

Hur som helst, om man ändå har förmånen att bestämma själv om planlösningen, och väljer "öppen planlösning", så kan man ju placera det öppna köket så att det är enkelt och överkomligt att komplettera med en vägg.

Att låta en hel långsida av ett relativt låndsmalt vardagsrum/kök vara köksdel, gör det svårt att bygga en vägg. En väl placerad hörnlösning av ett kök kan göra det lätt att komplettera med en vägg.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Ett separat kök med plats för ett rejält matbord där tio pers kan sitta utan att trängas skulle vara optimalt. Den gamla idén att ha ett litet kök med ett "frukostbord" samt en separat matsal/salong känns ganska slösaktig med ytan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det verkar vara ett osäkert påstående. Det som först och främst avgör köpeskillingen på ett hus är var det ligger. Samma huskonstruktion kostar inte samma på Hemnet om det ligger i Ljusnarsberg eller Göteborgs skärgård.

Öppen planlösning är trendigt nu, men kommer inte alltid vara det. Precis som gillestugan i källaren (numera utdömd som mögelhärd) och valvbågarna i dörröppningarna ("Nu ryker äntligen pizzeriastuket!).

Vad andra vill ha är av intresse - för dem. Nu ska er familj lägga flertalet miljoner på att bygga ett nytt hus, därför bör ni bygga ett hus som passar er. Det är ingen självsäker tyckare (t ex jag) som kommer betala ett öre på någon faktura till er byggare, eller bo en enda natt i ert nya hus.
Håller för min egen del inte riktigt med. Det är viktigt att inte förstöra kapitalet, viktigt att värdet finns kvar. Bygger man sitt dröm-slott-à la Ernst, så vill få köpa det längre fram. Man vet aldrig när man behöver sälja.
 
yonna yonna skrev:
Iofs - men mina står normalt öppna (jmfr öppen planlösning) merparten av tiden. Det är när barn/barnbarn är här som behovet uppstår.
Hade nog satsat på draperier
 
S skogaliten skrev:
Jag tro inte att det stämmer att värdet blir högre i framtiden. Just nu finns en trend, men hur länge den håller i sig till det slår tillbaka mot uppdelade funktioner är svårt att sia om.

En gång i världen så var det gillestuga som höjde värdet, i framtiden kanske en pool är bästa värdehöjaren, eller något fiffigt med värmesystem t.ex. att ha vattenburet alternativ som kan eldas med ved som komplement till olika sorters värmepumpar om elen blir svindyr.

Hur som helst, om man ändå har förmånen att bestämma själv om planlösningen, och väljer "öppen planlösning", så kan man ju placera det öppna köket så att det är enkelt och överkomligt att komplettera med en vägg.

Att låta en hel långsida av ett relativt låndsmalt vardagsrum/kök vara köksdel, gör det svårt att bygga en vägg. En väl placerad hörnlösning av ett kök kan göra det lätt att komplettera med en vägg.
Inte bara öppet köket, utan öppet mot halvplanet, trapp, entré, m.m. Alltså ett hus med äkta öppen planlösning.

Går inte att få mellanting eftersom de konstrueras olika från början. Och detta huskoncept är bäst för oss, eftersom det är anpassat för ute på landet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror helt och hållet på vem man är och hur man vill använda köket.

Är man ändå hela familjen i köket när man lagar mat så är kanske en öppen lösning bättre, medans andra kanske vill kunna laga maten utan att störas/bli störd av resten av familjen.

Jag vill ha både och, inte alltför sällan är vi alla tillsammans i köket på ett eller annat sätt.
Samtidigt hade jag ibland önskat att jag kan laga mat själv med stereon på högsta volym 🙄
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.