G Gsoul skrev:
Jo, så är det ju även om jag tycker det är lite fult och framförallt korkat då jag hade planer på att ta in de för fler jobb.
Jag skulle ju kunna kräva av de att de kör hit 2 ton grus till som var med i ursprungsofferten men som de inte tyckte behövdes när de väl satte igång. Vart tog kostnaden för det vägen?
Som sagt mycket beror på hur offerten är skriven i detalj.

Men du skreiver att detta gäller ett jobb på fast pris. Då gäller det fasta priset oavsett hur lång/kort tid som jobbet tar.

Det som är lite märkligt här är att det tydligen framgår antal timmar, materialkostnad osv. i offerten. En sådan "fastprisoffert" kan vara riskabel beroende på hur den utformats ordagrant. Det skulle kunna betyda att du har beställt exakt X timmars arbete, och Y ton grus, till fast pris. Inte att jobbet skall ta X timmar, och att det skall räcka med y ton grus. Kanke inte vad man förväntar sig.

En fastprisoffert skall vara just ett fast pris för ett beskrivet uppdrag. Om det finns några friskrivningar skall de vara tydliga, typ att om det visar sig gå åt mer än 30 ton grus så tillkommer X kronor per ton, som då skall inkludera extra arbetet med att padda osv. Men det kan formuleras olika.

Men om detta är en vanlig fatsprisoiffert, så har du inte blivit lurad, det är så här det går till, och det är inget fel med det.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
En offert är ju vad det är, fast pris både upp och ner. Däremot kunde dom ju varit ärliga och sagt att "det gick lite fortare än vi räknat med", istället för stt skylla på resor.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag tror att du missar poängen.
Kostnaden har jag ju redan räknat med så den kommer inte som en överraskning. Det är förklaringen till vad man har gjort under dessa timmar som jag inte finner rimlig.
Han kunde bara varit ärlig med mig så hade vi absolut kunnat komma överens men att hävda att detta är restid till och från då undrar jag varför han anlitar arbetare som bor på Västkusten för ett jobb i Stockholm.
Det är möjligt att jag missar poängen, i din text tycker jag det låter som att du är upprörd att du fått en (fast pris-)offert innehållandes 64 timmars jobb och att du blir upprörd när du får betala hela summan när du sett att de varit där ett mindre antal timmar.
Är det fel uppfattat?

Eller är du upprörd över hur specifikationen gjorts bara?
I så fall förstår jag inte heller vad du upprörs över egentligen, om du fått en offert på 64 timmar och de säger att de arbetat 64 (give or take) timmar, vad är det då att bli upprörd över?

Det jag (och några till) finner udda är att det över huvud taget angivits i offerten (och på fakturan) antalet timmar. I en fastprisoffert anges rimligen uppdraget väl specificerat och till vilket pris detta ska göras, när sedan fakturan kommer behöver den inte specificeras just något alls, bara "enligt offert".
Om det i offerten stått "arbete enligt xxx till 105k" och på fakturan stått "enligt offert" hade allt varit frid och fröjd då?

Jag förstår heller inte riktigt din aversion mot att använda samma hantverkare till fler jobb.
Om jag hittar en hantverkare som utför ett arbete på ett sätt jag är nöjd med, till en kostnad vi kommit överens om i förväg, då håller jag hårt i den hantverkaren.
Måhända ändrar jag arbetsbeskrivningen till nästa uppdrag, eller tar det på löpande istället för på fast pris, men det är upp till varje enskilt arbete att fundera över.

Edit: stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 10 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett jobb på fastpris på 25' före ROT, det här var precis när ROT infördes så ingen visste riktigt hur det funkade, inte ens skv.

Gjorde jobbet på 2 dagar, material för 500 och soppa för kanske 300.

ROT nekades pga att det var ett nybygge, skickade rest faktura (12500) till kund som började knorra och ville veta timmar vilket jag så klart nekade då det var fastpris.
Kunden betalade utan krångel.

Men jag gjorde det som avtalats, varken mer eller mindre
 
  • Gilla
hisingisland och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är möjligt att jag missar poängen, i din text tycker jag det låter som att du är upprörd att du fått en (fast pris-)offert innehållandes 64 timmars jobb och att du blir upprörd när du får betala hela summan när du sett att de varit där ett mindre antal timmar.
Är det fel uppfattat?

Eller är du upprörd över hur specifikationen gjorts bara?
I så fall förstår jag inte heller vad du upprörs över egentligen, om du fått en offert på 64 timmar och de säger att de arbetat 64 (give or take) timmar, vad är det då att bli upprörd över?

Det jag (och några till) finner udda är att det över huvud taget angivits i offerten (och på fakturan) antalet timmar. I en fastprisoffert anges rimligen uppdraget väl specificerat och till vilket pris detta ska göras, när sedan fakturan kommer behöver den inte specificeras just något alls, bara "enligt offert".
Om det i offerten stått "arbete enligt xxx till 105k" och på fakturan stått "enligt offert" hade allt varit frid och fröjd då?

Jag förstår heller inte riktigt din aversion mot att använda samma hantverkare till fler jobb.
Om jag hittar en hantverkare som utför ett arbete på ett sätt jag är nöjd med, till en kostnad vi kommit överens om i förväg, då håller jag hårt i den hantverkaren.
Måhända ändrar jag arbetsbeskrivningen till nästa uppdrag, eller tar det på löpande istället för på fast pris, men det är upp till varje enskilt arbete att fundera över.

Edit: stavfel
Jag är på intet sätt upprörd, mer förvånad om det är standard att man gör såhär.
Som jag sade så är vi nöjda med utförandet men om jag nu ser ganska klart att de har lagt in orimligt många timmar någon annanstans än på min tomt (felräkning eller ej) så visar det ju inte på någon direkt trovärdighet.
Om de fifflar (i brist på annat ord) med detta, vad kan de mer dölja?
Det hade ju varit så enkelt för de att vara lite tillmötesgående när de vet att jag har varit hemma hela tiden och sett vad de har gjort. Vi hade fått ett samarbete framöver också vilket jag tänker är hur en företagare vill ha det, återkommande kunder och inte besvikna.
Och jag kräver inget orimligt i detta, jag försöker inte få något gratis så att de ska gå back. Men jag gillar såklart heller inte när någon försöker föra mig bakom ljuset.

Vi tycker säkert olika och behöver inte dra detta längre. Jag har fått inputs på detta.
 
  • Gilla
StefanEW och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag gjorde ett jobb på fastpris på 25' före ROT, det här var precis när ROT infördes så ingen visste riktigt hur det funkade, inte ens skv.

Gjorde jobbet på 2 dagar, material för 500 och soppa för kanske 300.

ROT nekades pga att det var ett nybygge, skickade rest faktura (12500) till kund som började knorra och ville veta timmar vilket jag så klart nekade då det var fastpris.
Kunden betalade utan krångel.

Men jag gjorde det som avtalats, varken mer eller mindre
Fullt rimligt, alltid beställarens ansvar att kolla om ROT är tillämpligt.
 
Lite lurigt om du har köpt 64h eller ett uppdrag.
Om du har köpt 64h så skall väl 64h levereras och om du köpt ett uppdrag så är antalet timmar ej relevant.

Om man köpt timmar och det går fortare så borde man väl kunna använda resterande timmar till annat?
Städning, klippa gräs? 😃
 
  • Gilla
Åsa Å och 6 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag är på intet sätt upprörd, mer förvånad om det är standard att man gör såhär.
Om du nu beställt ett arbete på fast pris, vilket jag och flera andra tolkar det som, är det inte standard att överhuvudtaget redovisa hur många timmar man jobbat. Varför skulle man det? Så det är inte standard skulle jag säga.

Men är arbetet utfört på avtalat sätt till avtalat pris förstår jag inte varför du misstänker "Om de fifflar (i brist på annat ord) med detta, vad kan de mer dölja". Du har ju fått det ni avtalat om till det pris ni avtalat, eller?

Vad gäller kreditering/reduktion för minskat grus passar jag som sagt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag är på intet sätt upprörd, mer förvånad om det är standard att man gör såhär.
Som jag sade så är vi nöjda med utförandet men om jag nu ser ganska klart att de har lagt in orimligt många timmar någon annanstans än på min tomt (felräkning eller ej) så visar det ju inte på någon direkt trovärdighet.
Om de fifflar (i brist på annat ord) med detta, vad kan de mer dölja?
Det hade ju varit så enkelt för de att vara lite tillmötesgående när de vet att jag har varit hemma hela tiden och sett vad de har gjort. Vi hade fått ett samarbete framöver också vilket jag tänker är hur en företagare vill ha det, återkommande kunder och inte besvikna.
Och jag kräver inget orimligt i detta, jag försöker inte få något gratis så att de ska gå back. Men jag gillar såklart heller inte när någon försöker föra mig bakom ljuset.

Vi tycker säkert olika och behöver inte dra detta längre. Jag har fått inputs på detta.
Men du skriver att de varit där i 32 timmar..

Är det då totalt över tre man på fyra dagar?!?

Även om man räknar med att de bara var två så skulle de ju då varit på plats hos dig ca 4 timmar per dag och man..

Eller är det 32 timmar under de fyra dagarna (8 timmar per dag)?
 

Bästa svaret

Jag kan förstå båda sidor, men lite måste vi väl alla ändå acceptera att timmarna spelar roll?

Om jag pratar med en entreprenör om ett jobb och den säger att det här kommer ta två veckor (80h) och därför kosta 100', då kanske jag finner den summan rimlig baserat på att det skulle vara 80h arbete. Om det redan från början var klart att det var en 40h jobb och jag hade vetat det så hade 50' känns rimligare.

Om man kommer överens om ett fast pris jobb om 100' för ett arbete som ska ta runt 80h och sedan är det klart efter 40h, då sitter man ju fast i den enskilda dealen då man valt fast pris men jag hade inte hellre anlitat dem igen då jag skulle klassat bolaget som ett som sockrar sina offerter och därmed lurar mindre kunniga köpare.

Hade företaget istället sagt att det gick lite snabbare än ursprungligen trott då de blev färre punkter som ingått i arbetet än vad de angav i offerten och skickat en faktura på 85' så hade ju båda blivit helt okej nöjda och sannolikheten för fler samarbeten ökar. Men nu är det inte mycket att göra, annat än att inte samarbeta igen.

I mitt jobb säljer vi också timmar eller fastpris och om fastpriset slår helt fel till vår fördel brukar vi erbjuda att göra mer, då blir kunden ofta glad och accepterar istället för att pruta och vi får affärsvolymen vi räknat med.
 
  • Gilla
Ce Pe och 24 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag kan förstå båda sidor, men lite måste vi väl alla ändå acceptera att timmarna spelar roll?

Om jag pratar med en entreprenör om ett jobb och den säger att det här kommer ta två veckor (80h) och därför kosta 100', då kanske jag finner den summan rimlig baserat på att det skulle vara 80h arbete. Om det redan från början var klart att det var en 40h jobb och jag hade vetat det så hade 50' känns rimligare.

Om man kommer överens om ett fast pris jobb om 100' för ett arbete som ska ta runt 80h och sedan är det klart efter 40h, då sitter man ju fast i den enskilda dealen då man valt fast pris men jag hade inte hellre anlitat dem igen då jag skulle klassat bolaget som ett som sockrar sina offerter och därmed lurar mindre kunniga köpare.

Hade företaget istället sagt att det gick lite snabbare än ursprungligen trott då de blev färre punkter som ingått i arbetet än vad de angav i offerten och skickat en faktura på 85' så hade ju båda blivit helt okej nöjda och sannolikheten för fler samarbeten ökar. Men nu är det inte mycket att göra, annat än att inte samarbeta igen.

I mitt jobb säljer vi också timmar eller fastpris och om fastpriset slår helt fel till vår fördel brukar vi erbjuda att göra mer, då blir kunden ofta glad och accepterar istället för att pruta och vi får affärsvolymen vi räknat med.
Det är precis detta jag menar. Jag känner mig inte lurad över att offerten var på 100 och fakturan på 105, däremot väldigt förvånad över mottagandet när jag undrar vad som gjordes under de 30 tim de inte var på plats men som de ändå menar att "någon form av arbete" utfördes. Även markduk var med i ursprunglig offert men den behövdes inte heller när man väl satte igång då grunden var tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R
Hemingway Hemingway skrev:
Jag kan förstå båda sidor, men lite måste vi väl alla ändå acceptera att timmarna spelar roll?

Om jag pratar med en entreprenör om ett jobb och den säger att det här kommer ta två veckor (80h) och därför kosta 100', då kanske jag finner den summan rimlig baserat på att det skulle vara 80h arbete. Om det redan från början var klart att det var en 40h jobb och jag hade vetat det så hade 50' känns rimligare.

Om man kommer överens om ett fast pris jobb om 100' för ett arbete som ska ta runt 80h och sedan är det klart efter 40h, då sitter man ju fast i den enskilda dealen då man valt fast pris men jag hade inte hellre anlitat dem igen då jag skulle klassat bolaget som ett som sockrar sina offerter och därmed lurar mindre kunniga köpare.

Hade företaget istället sagt att det gick lite snabbare än ursprungligen trott då de blev färre punkter som ingått i arbetet än vad de angav i offerten och skickat en faktura på 85' så hade ju båda blivit helt okej nöjda och sannolikheten för fler samarbeten ökar. Men nu är det inte mycket att göra, annat än att inte samarbeta igen.

I mitt jobb säljer vi också timmar eller fastpris och om fastpriset slår helt fel till vår fördel brukar vi erbjuda att göra mer, då blir kunden ofta glad och accepterar istället för att pruta och vi får affärsvolymen vi räknat med.
Men om jobbet tar 120 timmar går du med på en höjning utav det fasta priset som kund då?
Det är alltid lätt att räkna åt ena hållet men stört omöjligt oftast åt andra..
Fast pris är fast pris oavsett timmarna..
Vill man bara betala för exakt nedlagd tid och ta risken själv som kund ja då är löpande räkning att föredra..
 
  • Gilla
Plåtsax och 7 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men du skriver att de varit där i 32 timmar..

Är det då totalt över tre man på fyra dagar?!?

Även om man räknar med att de bara var två så skulle de ju då varit på plats hos dig ca 4 timmar per dag och man..

Eller är det 32 timmar under de fyra dagarna (8 timmar per dag)?
Vi har räknat totala antal timmar på alla som varit där. De har alltså aldrig varit där 8-17 tex utan mest några tim på förmiddagen varje dag.
Så jag har räknat på hur många tim varje person varit på plats och lagt ihop dessa tim och då fått totalen på ca 32 tim på 4 dagar.
 
R Rejäl skrev:
Men om jobbet tar 120 timmar går du med på en höjning utav det fasta priset som kund då?
Men den som räknar på jobbet ska ju vara ett proffs (det är ju därför den anlitas) så som kund hade jag inte accepterat det. Som proffs ska man inte räkna så fel, utan då ska man redan från början visa på osäkerheterna och säga att om det blir A så kostar det X, men om vi stöter på B då tillkommer Y.

När jag räknar på fastprisjobb själv i mitt yrke så om jag tror det tar 90h så säger jag ju 100h för att få en marginal. Om jag har rätt så gav fastprisjobbet mig 10-15% som jag behåller, men om det tar 30% mer tid, dvs 20% mer än den tid jag redan lagt med marginal då får jag acceptera det och förbättrar framöver min bedömning av hur lång tid jobben tar framöver och acceptarar att det jobbet inte blev det mest lönsamma.

Det svåraste i mitt jobb är ändringar under tiden som kunden tycker ingår i det fasta som jag inte tagit höjd för, för mig är den långssiktiga relationen viktigare än sista kronan på enskilda jobb så oftast klämmer jag in det.
 
  • Gilla
Jonas S och 5 till
  • Laddar…
R
Hemingway Hemingway skrev:
Men den som räknar på jobbet ska ju vara ett proffs (det är ju därför den anlitas) så som kund hade jag inte accepterat det. Som proffs ska man inte räkna så fel, utan då ska man redan från början visa på osäkerheterna och säga att om det blir A så kostar det X, men om vi stöter på B då tillkommer Y.

När jag räknar på fastprisjobb själv i mitt yrke så om jag tror det tar 90h så säger jag ju 100h för att få en marginal. Om jag har rätt så gav fastprisjobbet mig 10-15% som jag behåller, men om det tar 30% mer tid, dvs 20% mer än den tid jag redan lagt med marginal då får jag acceptera det och förbättrar framöver min bedömning av hur lång tid jobben tar framöver och acceptarar att det jobbet inte blev det mest lönsamma.

Det svåraste i mitt jobb är ändringar under tiden som kunden tycker ingår i det fasta som jag inte tagit höjd för, för mig är den långssiktiga relationen viktigare än sista kronan på enskilda jobb så oftast klämmer jag in det.
Vad du accepterar eller inte är ganska oväsentligt, fast pris är fast pris du kommer aldrig vinna i en rättstvist med ditt resonemang..
Då får man köra löpande om man vill ta riskerna själv..
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.