Har du el tillgängligt i andra änden och vill slippa lägga kabeln i mark så kanske en trådlös brygga med mer riktade antenner kan vara ett alternativ?

Typ två såna här?

Produktbeskrivning av Ubiquiti Nanostation Loco M2, en trådlös brygga för riktade antenner, pris 544 kr exklusive moms på Dustin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Kabeln är säkert inte godkänd för att ligga löst i 50mm röret med 400v kablar.
Men varje kabel enskilt ska väl vara tillräckligt isolerad så att lägga en annan kabel bredvid (särskilt som den ligger med avstånd) kan väl inte vara ett problem?

Om man tänker sig scenariot att man buntbandar ihop en cat6 kabel för styrning av värmepumpen på en utanpåliggande 5g kabel som strömförsörjer värmepumpen, är det ett regelbrott eller något farligt?
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Men varje kabel enskilt ska väl vara tillräckligt isolerad så att lägga en annan kabel bredvid (särskilt som den ligger med avstånd) kan väl inte vara ett problem?

Om man tänker sig scenariot att man buntbandar ihop en cat6 kabel för styrning av värmepumpen på en utanpåliggande 5g kabel som strömförsörjer värmepumpen, är det ett regelbrott eller något farligt?
Det hänger ju på kablarnas klassning om det är tillåtet. Ligger de i samma kanalisation så ligger de väl inte med avstånd? Det var länge sedan "min" elektriker förklarade för mig, jag kanske minns fel..Ibland säger han saker som han anser att man bör göra, ibland är det regelstyrt.

I praktiken är det nog inga problem. Vet att liknande frågeställningar ibland dyker upp om man har ethernetkabel i elcentralen, verkar mest vara ett teoretiskt problem...
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Jag förutsätter att det finns el i boden.

Testa några billiga homeplug, powerline adapters?
Alltså nätverk över elledningen.
Jag har precis budat hem ett billigt begagnat Devolo Magic 2 LAN-kit för att få internet i garaget.
https://www.prisjakt.nu/c/homeplug
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Jag förutsätter att det finns el i boden.

Testa några billiga homeplug, powerline adapters?
Alltså nätverk över elledningen.
Jag har precis budat hem ett billigt begagnat Devolo Magic 2 LAN-kit för att få internet i garaget.
[länk]
tack för tips men har redan köpt en deco utomhus meshnod och vill helst inte blanda in fler märken utan håller mig till decos miljö
 
P
O olofh skrev:
tack för tips men har redan köpt en deco utomhus meshnod och vill helst inte blanda in fler märken utan håller mig till decos miljö
Men homeplug kommer ju inte skapa något nytt wifi utan använder elkabeln till "ethernet". Man har en enhet i vardera ända och ansluter den till switch inne i huset och sen till utomhus noden i boden.
Detta för att slippa att dra en ethernet kabel till boden.

Jag har inte sett i tråden hur långt det är till boden. För en kortare sträcka (ca 15-20)så hade jag dragit kabel. Klart billigare och enklare. Tror du inte behöver vara speciellt rädd för det.

Sen säkerheten. Vet inte om decon kan isolera en port i sin switch. För då hade du kunnat göra så att den porten bara tillåter en viss MAC adress. Visst man kan sätta mac adressen på en dator men då kräver det lite mer kunskap. Sen kan man lägga kameror på ett eget VLAN och isolera på det sättet. Även sätta brandväggsregler för den porten. Men det kräver ju kanske en annan switch/router. OBS när jag säger router så pratar jag inte om någon wifi router.

Sen detta med säkerheten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men homeplug kommer ju inte skapa något nytt wifi utan använder elkabeln till "ethernet".
Vet att det finns väldigt blandade erfarenheter av homepluglösningar men jag använder tekniken för internet i en "gäststuga" och på närmare femtio meters avstånd ger den en hastighet som utan problem medger strömmande video. Absolut inga 100/100 men mer än tillräcklig hastighet för att mina behov ska fungera helt problemfritt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som sagt, hur långt är det?
Skulle en Deco X50-Outdoor eller liknande på fasaden eller på en antennstolpe på huset täcka bortre delen av trädgården?
 
det är en Deco X50-Outdoor jag har köpt, men den får för dålig signal om jag försöker köra den trådlöst (har testat på ett par möjliga ställen men tyvärr isolerar våra väggar rätt effektivt) så därför jag tänker dra ut en kabel som matningen till den. jag har redan ett markrör från huset till boden och det rör väl sig om ca 10m nergrävt och en del matning inne i huset och typ 2 m i boden.
 
P PappasHammare skrev:
Vet inte om decon kan isolera en port i sin switch. För då hade du kunnat göra så att den porten bara tillåter en viss MAC adress. Visst man kan sätta mac adressen på en dator men då kräver det lite mer kunskap.
Att låsa på MAC adress är lika säkert som att ersätta bilbälte med mammas knä. Känns tryggt för en del men ger ingen säkerhet.

P PappasHammare skrev:
Sen kan man lägga kameror på ett eget VLAN och isolera på det sättet. Även sätta brandväggsregler för den porten. Men det kräver ju kanske en annan switch/router. OBS när jag säger router så pratar jag inte om någon wifi router.
Ett VLAN som är brandväggat mot resterande husnät och Internet är något som håller tätt. Man kan bygga vidare på detta genom att sätta trädgårdsboden på ett eget VLAN som sedan släpps på Internet genom att logga in på en webbsida. Efter inaktivitet så återställer man VLAN kopplingen till att vara avskiljd.
Ett alternativ är ett VPN in till huset precis som de kommersiella tjänsterna.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Att låsa på MAC adress är lika säkert som att ersätta bilbälte med mammas knä.
Vad är det då man vill skydda sig mot? Att krocka är en realistisk risk. Vilka realistiska risker ser du/ni här?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det då man vill skydda sig mot? Att krocka är en realistisk risk. Vilka realistiska risker ser du/ni här?
T.ex någon sitter med en laptop utanför på vägen och använder spoofad MAC adress för att göra olagliga saker på anslutningen.
 
spikplanka spikplanka skrev:
T.ex någon sitter med en laptop utanför på vägen och använder spoofad MAC adress för att göra olagliga saker på anslutningen.
Sannolikheten i ts fall är försumbar, det finns mycket enklare sätt, eller mera rätt att säga bekvämare.😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
T.ex någon sitter med en laptop utanför på vägen och använder spoofad MAC adress för att göra olagliga saker på anslutningen.
Det känns för mig helt orealistiskt och dessutom inget som skadar TS.
 
Jag (som Ts) känner väl att det spårade lite nu men helt ok, 😀jag ställde ju frågan om vilka risker … i trädgården är det en eller ett par kameror samt några Shelly som ska styras. Får väl rikta en kamera på Boden och hålla tummarna 😬 jag kommer dra ut en kabel. Dessutom samförlägga den med elen i ett markörer, vi kan ju öppna tiden igen om ett år och se om jag blivit sönderhackad. Tack för allt engagemang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.