Nissens
G Gsoul skrev:
Jo, så är det ju även om jag tycker det är lite fult och framförallt korkat då jag hade planer på att ta in de för fler jobb.
Jag skulle ju kunna kräva av de att de kör hit 2 ton grus till som var med i ursprungsofferten men som de inte tyckte behövdes när de väl satte igång. Vart tog kostnaden för det vägen?
Självklart tar de höjd för eventuella problem som kan dyka upp när man valt fastpris. De vill ju inte riskera att gå minus. Nu verkar de haft tur och riskerna föll inte ut. Det är bara att gratulera dom. 😊
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
G
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Ni har kommit överens om en summa, rimligt att ni hedrar avtalet.
 
  • Gilla
Kardan79 och 6 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag bör nämna att de var egentligen bara 2 pers, den tredje var bara där en dag (en halv).
Och ja, du har rätt ang 5,3h/person och dag men återigen var de bara på plats hälften av den tiden så det är i runda slängar 2,5 tim arbetstid/dag.
Det spelar ingen som helst roll hur många personer som varit där, eller hur länge de varit där. Du har accepterat ett pris på 105.000kr PUNKT.
Vad hade du väntat dig, då du accepterade fast pris? Trodde du verkligen att du skulle bli fakturerad för antalet arbetade timmar och faktiskt åtgånget material?
Nog hade du väl menat att 105.000kr skulle gälla, även om de varit där 100h. Nu kanske de hade varit hyggliga och sänkt priset några tusenlappar, som goodwill, om de verkligen bara använt 32h. Men antalet timmar på plats, är INTE detsamma som antal arbetade timmar. Så nog har de gjort betydligt många fler timmar än vad du sett, även om det troligtvis inte är så många som 64h.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
C
G Gsoul skrev:
När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan.
Fick du någonsin detta avdrag då?

Hur är offerten formulerad?
Om det t.ex. står specifikt schaktning till 0,3 m djup och de sedan säger att de bara behövde schakta till 0,1m så fanns det om inte annat en öppning för omförhandling när detta framkom. Men det borde du kanske tagit då...

Men de borde åtminstone gjort det utlovade avdraget för materialet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Att det krävdes mindre makadam än vad de antagit och att det som inte behövdes skulle dras av på fakturan tycker jag betyder att om "rätt" mängd makadam använts hade slutpriset blivit högre än offerten. Alltså, 30% mindre makadam som ska dras av, men på fakturan står ändå som av en slump exakt det priset ni kommit överens om. Antingen är det väl fast pris eller inte? Här låter det som att företaget skarvar, tycker jag. Att de specar timmar är väl också en hint om att det inte riktigt är fast pris?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att man ska dra av kostnaden för makadam och ev tiden som det hade tagit att hantera den, utläggning packning och vad det nu kan vara.
Verkar ju ha varit bättre förutsättningar än förväntat så även om det är fastpris så har man ju sluppit vissa moment
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag kan tycka att man ska dra av kostnaden för makadam och ev tiden som det hade tagit att hantera den, utläggning packning och vad det nu kan vara.
Verkar ju ha varit bättre förutsättningar än förväntat så även om det är fastpris så har man ju sluppit vissa moment
Och om det istället hade krävts mera makadam och tid...?
 
  • Gilla
danbei och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Och om det istället hade krävts mera makadam och tid...?
Förmodligen har man skrivit in ett antal ton som ingår i priset och behövs mer så tillkommer det Xkr/ton, men det vet vi ju inte.

Hade marken varit väldigt dålig så hade det troligen också kostat mer, det vet vi inte heller då vi inte sett offerten.

Men TS har ju fått ett fast pris på jobbet, entreprenören har sedan ändrat på utförandet så frågan är ju om offerten ens gäller då man inte fullgjort det som var avtalat?

Eftersom man frångått offerten så är det minsta man kan göra , tycker jag, är att kreditera makadamet då förutsättningarna var bättre än förväntat...

Lite klantigt av entreprenören att ens säga det, bättre att varit tyst och fakturerat det som var avtalat.

Jag som företagare hade gjort som jag skrivit ovan, alltså krediterat makadam och ev dragit av några timmar.
Då hade alla varit nöjda och glada och utföraren hade fått mer jobb, enl vad TS skrivit
 
  • Gilla
Kardan79 och 13 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Jag förstå inte varför ni får specat antalet timmar vare sig i offert eller faktura om det är ett jobb till fast pris. Är det verkligen det?

Om det är till fast pris så förstår jag inte din invändning. Som du presenterar det vill du ha ett lägre pris för att det bara tog 32h+restid? Så funkar inte fast pris alls. Du kan inte ha både fördelarna av fast pris och rörligt pris samtidigt.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 13 till
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Det är förklaringen till vad man har gjort under dessa timmar som jag inte finner rimlig.
Har de utfört det arbete ni kom överens om till det pris ni kom överens om förstår jag inte varför ni ens diskuterar timmar. Vare sig varför du räknar eller varför de förklarar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har de utfört det arbete ni kom överens om till det pris ni kom överens om förstår jag inte varför ni ens diskuterar timmar. Vare sig varför du räknar eller varför de förklarar.
För att dom sagt att dom skulle dra av för makadammen som inte användes. Uppdraget är utfört till överenskommet pris men avdraget för makadammen har följts upp med fler timmar för att komma upp i avtalat pris. Avdraget ska väl vara med? Annars kan man ju säga att man drar av för allt möjligt och sen kompensera upp det med timmar.
Som sagt, vad hade hänt med det överenskomna priset om avdrag för makadam inte gjorts? Hade det inte blivit högre utan avdraget?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rolph skrev:
följts upp med fler timmar för att komma upp i avtalat pris.
Passar på gruset för där missar jag exakt vad som avtalats men vad spelar antalet timmar för roll vid ett fastprisarbete? Varför redovisar man ens det? 🤔
 
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Passar på gruset för där missar jag exakt vad som avtalats men vad spelar antalet timmar för roll vid ett fastprisarbete? Varför redovisar man ens det? 🤔
Precis, jag håller med om att det är konstigt att timmarna redovisas. I trådstarten står det att det skulle göras avdrag för gruset som inte användes, därför tycker jag att borde dom sänka priset med den kostnaden. Sen är det kanske bara att svälja timmarna, det hade förmodligen känts mindre surt om dom inte var specade. Fastpris 100 000, plus 5000 för bortforsling, minus avdrag för grus, ser bättre ut tycker jag.
 
  • Gilla
Phdanielw och 3 till
  • Laddar…
Fast pris är fast pris.
Men, jag tycker Nino har en bra poäng, arbetet låter ju inte som att det är utfört efter hur offerten är utformad.

Hur ser offerten ut? Kan du lägga upp den, maskera all privat info
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om du glatt hade betalat 100h om det blev det istället har du köpt ett fastprisavtal med trott att du köpt rörligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.