Man får väl anta att TS även har ett knivfäste. Hur skulle det annars kunna fungera?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
MultiMan
Det är nog inte alls säkert att det finns ett knivfäste. Många som klipper gräset är inte insatta i det tekniska. Varför skulle det inte synas på bilderna annars?

Jag tänkte inte på det först, men då har vi en trolig förklaring till att skruven brister. Lär också vibrera duktigt.

Alla mina Klippo har alltid haft (knivfäste) sedan stor fiberbricka, kniven, skålformad bricka med den konkava delen mot kniven, och sedan skruven.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är nog inte alls säkert att det finns ett knivfäste. Många som klipper gräset är inte insatta i det tekniska. Varför skulle det inte synas på bilderna annars?

Jag tänkte inte på det först, men då har vi en trolig förklaring till att skruven brister. Lär också vibrera duktigt.

Alla mina Klippo har alltid haft (knivfäste) sedan stor fiberbricka, kniven, skålformad bricka med den konkava delen mot kniven, och sedan skruven.
Bild på ett Klippo knivfäste för 22 mm-axel, referensnummer KL0300, som ersätter 03.00-1, med pris på 179 kr, finns inte i lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


37 i bilden är fiberbrickan
 
  • Illustration av en maskindel med olika komponenter och nummer. Nummer 37 markerar en fiberbricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är knivfäste. Det är kilspår på axeln, men inte på insidan knivfäste. Knivfästet drar även remmen till hjuldrivningen. Utan bulten så ramlar fästet ner. Det var mycket enklare att se resten av bulten utan fästet på. Ledsen för förvirringen, skulle fått med den på bild.

Maskinen är en Adano TG575, motorn och axeln är Briggs and Stratton.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, ser man på bilden i första inlägget saknas knivfästet. Finns inte detta går troligen skruven av pga att kniven slår.
Det finns, men bulten går ändå genom bricka, kniv, knivfäste, och till slut in i axeln. Menar du att fästet ger stadga iom att det "kramar" axeln, och att utan det som skulle bulten ta hela smällen?
 
C
Gauthier Gauthier skrev:
Menar du att fästet ger stadga iom att det "kramar" axeln, och att utan det som skulle bulten ta hela smällen?
Klart att fästet ger kniven stadga. Hur som helst, enligt min erfarenhet viktigt att alla delar är med och blir rätt monterade, fjäderbrickan monterad åt rätt håll, rätt typ av skruv, osv. Det är en del som tar extremt mycket stryk och som med viss omsorg är designad att slira eller gå sönder på ett kontrollerat sätt innan något dyrt havererar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.