Spännande, är så jälva sugen att bygga ångbastå/ångbad själv!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
J jhall skrev:
Hur mycket EPS tryckte du dit? Det finns ingen annan isolering under plattan?
Jag är i planeringsfasen för ett liknande projekt och det här såg ut som en smidig lösning.
Det blev någonstans mellan 60-80mm för plattan var otroligt ojämn och sned...

Nej, ingen annan isolering, platta på mark med makadam under. Gjutet direkt på makadamen så när jag bilat ner ca. 15 cm börjar det blandas med stora makadam stenar...

Eftersom jag kör mekaniskt ventilerad Platon så var inte egentligen isoleringen i fokus, mer att det skulle gå fort och brinna snabbt.
EPS'en blev hårdare än jag hade trott men det var rätt drygt att skrapa och dammsuga alla lösa frigolitkulor.
 
M maria01 skrev:
vad behandla ni travatinen med
Travertinen kommer att få samma sealer som microcementen, Konkral Elite+.
Den är dock behandlad från stenfirman och hål/otätheter är fyllda med epoxy (genomskinlig) så den ska redan vara "yttät"
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Renoveringsarbete med LK EPS-skivor monterade på golvet i ett rum med blåa väggar. Byggmaterial och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LK EPS skivorna på plats. Det blev ännu en påhittad abrovink när det tänkta PL600 inte ville ta så jag hade några burkar Biltema stenlim som fungerade ypperligt och biter fast rejält.

Jag testade stenlimmet på en spillbit Platon och det påverkar inte plasten så jag körde på med det.
I princip behöver inte skivorna limmas (och de sitter ju ändå bara i plasten för Platonmattan) men för att inte få flytspackel under dem sen så ville jag limma dem.

LK EPS-skivor med handritade mått och markeringar på plats för byggprojekt; visar detaljer för limning och positionering för golvskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktiga bilder för när det är dags att fästa golvskena för väggarna... 😬
Det kan dock bli så att jag bara limmar skenorna... För säkerhets skull...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Spännande, är så jälva sugen att bygga ångbastå/ångbad själv!
Jag är ju finne, men kanske inte riktigt på riktigt eftersom jag alltid föredragit ångbastu framför vanlig bastu...

Vi hade ångbastu i gamla huset och vi har saknat det så det ska bli otroligt skönt när det är klart! 😍
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Vad hade ni för takhöjd innan EPS cement och golvvärme och vad kommer ni att ha efter att ni är färdiga? Lite nyfiken eftersom vi har liknande förutsättningar och är lite sugna på att göra om ett att rummen på nedre plan (suterränghus från 70-talet).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Vad hade ni för takhöjd innan EPS cement och golvvärme och vad kommer ni att ha efter att ni är färdiga? Lite nyfiken eftersom vi har liknande förutsättningar och är lite sugna på att göra om ett att rummen på nedre plan (suterränghus från 70-talet).
245-248 cm från plattan till tak. Förhoppningen är att vi ska ha ca. 230 cm när det är klart.
Platon, EPS, golvvärme, flytspackel och klinker äter drygt 85-90 mm, sen blir det att sänka taket lite för ventilation, minst 70 mm, så återstår att se...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, vi har mätt tidigare, dock inte just dessa väggar, och den är "lågstrålande" men bidrar förstås annars till ökad radonhalt i huset. Jag har väl kallt utgått från att det är samma typ av blåbetong (alla ytterväggar i princip) i hela huset...

Det finns ju olika metoder för att blockera strålning från blåbetong, men det bästa är helt enkelt ventilation, men det finns speciella tapeter, t.ex. Permafoil, som blockerar strålningen (till en viss grad).
Tidigare ägaren av huset har kört Permafoil (eller nåt liknande) i huset och det är kvar på ytterväggar. Vi gjorde en mätning på radon i "byggmaterial" där vi mätte en exponerad yta (alltså direkt mot blåbetongen) samt en mot den tapetserade ytan. Den exponerade gav då "lågstrålande" som resultat och den tapetserade ytan gav inget utslag på blåbetong så tapeterna verkar fungera...

Men bästa av allt är ju förstås att vädra ut ev. radongas innan den kan komma in i huset, och då är ju mekaniskt ventilerad vägg det alternativ som finns. Det finns ju fler märken än Platon (Isola) som t.ex. Jape, Nivell, Granab, etc. som erbjuder liknande lösningar.

Dock är nog den främsta orsaken till ventilerade väggar genomträngande fukt, dels p.g.a. för dålig dränering (bara Platonmatta och ingen utvändig isolering) men också p.g.a. kondens som uppstår i sprickor/skarvar i ytterväggen.

Vi vill ha golvvärme i badrummet och det blir knepigt att kombinera, samt att jag måste ha tätskikt för ångbastun vilket också blir svårhanterat med "källarväggar" så genom att lägga mekaniskt ventilerat golv och väggar så förvandlar jag "rummet" till ett helt normalt rum och det är inte "källare" längre och därför kan jag då använda tätskikt som i ett vanligt badrum.

Tack för förtroendet av materialval... Jag ser INTE fram emot plattsättningen med lite halvsneda lertegel som någon glad (hoppas jag) Marockan stått och skurit till... Min gissning på tidsåtgång för att lägga golvet lär nog behöva revideras både en och två gånger...

Nu är Platon projektet färdigt i alla fall:
[bild]

Efter en del velande fram och tillbaka blev det ändå så att jag nyttjar den befintliga ventilationskanalen som fanns i rummet, men om det skulle visa sig vara för dåligt sug (oklart hur jag ska testa det, men, men...) så kan jag ganska enkelt montera en vägghängd fläkt vid senare tillfälle.

Till den som ska göra något liknande så kan jag säga att jag djupt ångrar att jag inte köpte aktier i Isola/Platon innan jag började för den sjuka mängd tejper, fogband, skarvband och förseglingsband, det går åt är svindlande... nästan lika svindlande som de priser de tar för dessa tejper... 😮
Har gjort en liknande lösning i en Gillestuga och kopplat suget till ftx och ventilationsexperten monterade även ett spjäll eftersom behovet av luftflöde är lägre för denna applikation. Troligen behöver du därmed inte sätta dit någon extra fläkt.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Intressant! Det blir skoj att se slutresultatet av detta.

Ang. intrimning av fläkten för det mekaniskt ventilerade golvet, jag tog en rökpenna och höll mot öppningarna (10 st fördelade på 20 väggmeter) i den ventilerade sockeln och trimmade in tills dess att jag såg ett jämnt och lagom flöde in genom ventilen. Kanske inte helt vetenskapligt, men det borde räcka som intrimningsparameter. (Nu har jag bara ventilerat källargolv till skillnad från dig som dessutom har ventilerade väggar, men jag kopplade också på mitt ventilerade golv på redan befintlig FTX).

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Tack för alla glada tillrop, men dessvärre blir det paus i arbetet på obestämd tid eftersom vi fick veta, förra veckan, att min fru fått cancer på äggstockarna... 😔

Till eventuella kvinnor som läser det här, ta era smärtor/tecken på allvar och nöj er inte med en läkare som avfärdar det med att det är gas, eller IBS!
Känns det märklig och du inte känner igen smärtan gå också till gynekologen!
Be dem ta ett CA-125 värde genom blodprov om de inte hittar något annat! Det är en tydlig markör på en tumör så du får hjälp så fort som möjligt.

Vi vet inte mycket ännu, men när diagnosen väl är ställd går det fort och effektivt, åtminstone om man bor i Stockholmsregionen.

Vi får se vad hur hösten artar sig, men jag är inte typen som bara kan sitta stilla och behöver något annat att fokusera på så jag kommer troligtvis att plocka upp badrumsrenoveringen igen när känslor och tankar börjar lugna sig och frun är på bättringsvägen...
 
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
Gnarfz och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.