Hej,

Jag håller på att renovera ett 1.5 plans hus från -74, gjuten oisolerad platta (cementbunden leca enl. ritning). Ska bland annat göra om grovköket där vvb står och inkommande vatten/vattenmätare finns. Som ni ser på bilden så hänger vattenmätaren idag i rören så jag behöver få en vattenmätarkonsol på plats, har köpt en från Vatette (VATTENMÄTARKONSOL VATETTE DY35/DY22). Väggen som går ut lite till vänster i bild kommer jag förmodligen riva, ska ta upp ett hål och titta vad som finns där. Tanken är att dra nya PEX rör upp till badrummet (som renoveras) ovanför detta rum och även till köket som ligger bakom väggen framåt i bild.

Jag har lite olika bekymmer och frågor rörande detta. Det första är att röret går upp för nära vägg för att kunna applicera tätskikt korrekt och godkänt. Inkommande rör har jag uppmätt till 40mm diameter, men det är ju en ganska kort stump som sticker upp... Vad tror ni om att försiktigt bila upp försiktigt runt röret för att se om det går att böja det tidigare så det kommer upp längre från väggen. För att sedan kunna gjuta ner ett 50mm avloppsrör som "skyddsrör" runt slangen som får sticka upp så jag kan applicera tätskikt korrekt och en muff i toppen godkänt enligt bla. GVK (https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/)

Nästa funderingen jag har är hur jag på bästa sätt ska gå från inkommande till vattenmätarkonsolen, vad ska jag använda för kopplingar? Hur kan jag förlänga höjden med 50-100mm? Jag behöver nog få upp konsolen lite i höjd då tanken är att sätta ett IKEA metodskåp där sen. Tanken var att förlänga inkommande på något sätt för att sedan låta konsolen ligga ned åt höger och sedan gå tillbaka samma väg med kopparrör till fördelare/vvb etc.

Vad tror ni om detta?

Enormt tacksam för all hjälp och tips!
 
  • Vattenmätare med anslutande rör i ett grovkök. Installerad på en oisolerad cementplatta, har en blå regulator och rör som löper längs väggen mot ett golvbrunnsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare monterad på rör på vägg ovanför golvbrunn, med färgmarkeringar på rörelser riktning ner och åt vänster och kringliggande rördragning på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips?
 
Minst sagt klurig situation. En alternativ lösning är ju att försöka dra in helt ny ledning som som går i skyddsrör och kommer in i ett vattenfördelarskåp, då slipper man alla problem med tätskikt och kan renovera utrymmet igen om 10-15 år utan att begära avstängning av vatten och riva hela mätarekonsolen, etc. Nackdelen är väl att det är en jäkla mängd jobb.... Å andra sidan måste ju nuvarande rör förlängas, och där är det nog en fråga om hur mycket ditt va-bolag tillåter.

M Majskaka skrev:
Vad tror ni om att försiktigt bila upp försiktigt runt röret för att se om det går att böja det tidigare så det kommer upp längre från väggen. För att sedan kunna gjuta ner ett 50mm avloppsrör som "skyddsrör" runt slangen som får sticka upp så jag kan applicera tätskikt korrekt och en muff i toppen godkänt enligt bla. GVK ([länk])
Om jag läser den länkade sidan korrekt så borde det falla under "Tappvatten- och eller värmerör med/utan genomföringshylsa. " i "Apparatrum (Vattenvärmare, vattenmätare osv.)" vilket inte är godkänt enligt tabellen, eller ser jag fel?

Tror den absolut lättaste vägen framåt är att kolla med va-bolaget om det är ok att skarva röret vidare med koppar så att konsolen hamnar på vettig höjd. Gjuta en klack runt röret och sedan ta det som en avvikelse mot standarden. Om det mot förmodan skulle börja läcka i framtiden så är det platta på mark och så länge det inte är en läcka som får pågå under tid borde skadorna bli minimala om man snabbt vidtar åtgärder.

(lite nyfiken på vad andra har att säga om saken, sitter själv i liknande situation och väger för och nackdelar, enlgit ovan).
 
J JSten skrev:
Minst sagt klurig situation. En alternativ lösning är ju att försöka dra in helt ny ledning som som går i skyddsrör och kommer in i ett vattenfördelarskåp, då slipper man alla problem med tätskikt och kan renovera utrymmet igen om 10-15 år utan att begära avstängning av vatten och riva hela mätarekonsolen, etc. Nackdelen är väl att det är en jäkla mängd jobb.... Å andra sidan måste ju nuvarande rör förlängas, och där är det nog en fråga om hur mycket ditt va-bolag tillåter.


Om jag läser den länkade sidan korrekt så borde det falla under "Tappvatten- och eller värmerör med/utan genomföringshylsa. " i "Apparatrum (Vattenvärmare, vattenmätare osv.)" vilket inte är godkänt enligt tabellen, eller ser jag fel?

Tror den absolut lättaste vägen framåt är att kolla med va-bolaget om det är ok att skarva röret vidare med koppar så att konsolen hamnar på vettig höjd. Gjuta en klack runt röret och sedan ta det som en avvikelse mot standarden. Om det mot förmodan skulle börja läcka i framtiden så är det platta på mark och så länge det inte är en läcka som får pågå under tid borde skadorna bli minimala om man snabbt vidtar åtgärder.

(lite nyfiken på vad andra har att säga om saken, sitter själv i liknande situation och väger för och nackdelar, enlgit ovan).
Tack för ditt inspel! Har också funderat lite kring att dra in ny ledning men det blir ju ett enormt grävande och bilande... vill nog gärna undvika det. Har iaf hittat hittat service ventilen i gatan och den sitter bakåt lite snett till vänster i bild, dvs böjen på röret går iaf på rätt håll för att jag ska kunna bila upp lite och böja upp den någon cm längre från vägg, avståndet nu är ca 45-50mm från tätskikt så det är ju inte mycket som krävs. Vet dock inte hur stor risken är för att man skadar röret när jag bilar?

Ang. tätskikt så tänkte jag ju gjuta ned en bit 50mm avloppsrör som "skyddsrör" vilket då går upp genom tätskiktet, då tolkar jag det som godkänt enligt bild nedan. Eller tänker jag fel?

Ang. höjden så är det ett mindre problem tror jag. Ska kolla med VA-bolaget ang skarvning, just nu sitter det ju himla massa övergångar så det lär ju inte bli sämre med en övergång till koppar. Frågan blir då vilken koppling jag ska använda mot det svarta 40mm röret?

Worst case får jag gjuta en liten klack som du säger och egentligen behålla den korta rörlängden, om jag ska ha ett metodskåp ovanför får jag bara göra ett rejält urtag i bottenskivan och hålla det ganska öppet.

Jag har förresten gjort några inspektionshål i den lilla väggbiten till vänster, avloppsstammen samt rör upp till badrummet går där. Båda ska bytas så den väggen ryker nog och sen har jag grejerna synligt istället.
 
  • Tabell över godkända vatteninstallationer med olika typer av rörgenomföringar i olika rum som tvättstuga och badrum, med markerade undantag och godkända alternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Majskaka skrev:
Vet dock inte hur stor risken är för att man skadar röret när jag bilar?
Ingen egen erfarenhet, men spontant borde den inte ta skada om man börjar med att bila en bit från och runt slagen och till sist knackar bort det som ligger mot slangen. Finns kanske någon som är mer erfarna här på forumet?
M Majskaka skrev:
Ang. tätskikt så tänkte jag ju gjuta ned en bit 50mm avloppsrör som "skyddsrör" vilket då går upp genom tätskiktet, då tolkar jag det som godkänt enligt bild nedan. Eller tänker jag fel?
Ah, du har rätt, jag som läste fel. sen kan man ju fråga sig vad som menas med undantag godkänt...
M Majskaka skrev:
Ang. höjden så är det ett mindre problem tror jag. Ska kolla med VA-bolaget ang skarvning, just nu sitter det ju himla massa övergångar så det lär ju inte bli sämre med en övergång till koppar. Frågan blir då vilken koppling jag ska använda mot det svarta 40mm röret?
Nä, förhoppningsvis lär de inte ha någon invändning, även om argumentet "det blir bättre men inte enligt reglerna" inte är argument nog för att de ska godkänna det.
Angående röret så kan det eventuellt gå att återanvända den, annars finns det nya att köpa https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/vatette-pe-plastrorskopplingar/. Dock, inte säkert att godstjockleken är samma som modern standard, kan t.ex. har vi gamla PEL rör från 80 som är betydligt grövre i godset, 5-7mm om jag inte minns helt fel.
M Majskaka skrev:
Jag har förresten gjort några inspektionshål i den lilla väggbiten till vänster, avloppsstammen samt rör upp till badrummet går där. Båda ska bytas så den väggen ryker nog och sen har jag grejerna synligt istället.
Just det, glömde svara på det initialt, men ja, nog lika bra att dra det synligt, men, du kommer ju få problem med tätskiktet även där...
 
Tänkte du byta vattenmätare själv?
 
V växelventil skrev:
Tänkte du byta vattenmätare själv?
Nejdå! Har redan kontaktat kommunen, bokar tid 1v innan jag är redo för avstängning sen byter de mätare och drar på vattnet igen när jag säger till :)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Tack igen för bollningen!
J JSten skrev:
Ingen egen erfarenhet, men spontant borde den inte ta skada om man börjar med att bila en bit från och runt slagen och till sist knackar bort det som ligger mot slangen. Finns kanske någon som är mer erfarna här på forumet?
Ja juste, såklart att man bilar så! Jag väntar nog ändå tills att vattnet stängs av innan jag börjar bila om det nu skulle skita sig :)
J JSten skrev:
Ah, du har rätt, jag som läste fel. sen kan man ju fråga sig vad som menas med undantag godkänt...

Nä, förhoppningsvis lär de inte ha någon invändning, även om argumentet "det blir bättre men inte enligt reglerna" inte är argument nog för att de ska godkänna det.
Menar du att man egentligen inte får ha någon skarv/koppling eller liknande mellan inkommande och vattenmätaren? Eller varför skulle de ha invändningar?
J JSten skrev:
Angående röret så kan det eventuellt gå att återanvända den, annars finns det nya att köpa [länk]. Dock, inte säkert att godstjockleken är samma som modern standard, kan t.ex. har vi gamla PEL rör från 80 som är betydligt grövre i godset, 5-7mm om jag inte minns helt fel.
Det är nog som du säger bäst att behålla kopplingen som sitter, det är en gängad hona på kopplingen närmast inkommande plaströret, får se om jag lyckas mäta storleken med skjutmått innan jag monterar isär grejerna. Men jag kan ju köpa på mig nya kopplingar så jag har utifall att det skiter sig på något sett... Tror tex Hornbach/Bauhaus har det mesta, i bästa fall kan jag lämna tillbaka det överblivna :)

Typ denna + övergång till 32mm rör borde ju funka i så fall? https://www.bauhaus.se/koppling-vatette-pe-rak-invandig-dy40xg1 , behövs verkligen stödhylsa?
J JSten skrev:
Just det, glömde svara på det initialt, men ja, nog lika bra att dra det synligt, men, du kommer ju få problem med tätskiktet även där...
Ja det är möjligtvis avloppet som kan ställa till det med avståndet från vägg. Jag ska ändå byta röret så långt det går så en manschett får jag på iaf!
 
M Majskaka skrev:
Ja juste, såklart att man bilar så! Jag väntar nog ändå tills att vattnet stängs av innan jag börjar bila om det nu skulle skita sig :)
Låter klokt, men kan ju vara bra att ha en plan b om du råkar skada röret, lär ju vara utan vatten ett längre tag i så fall.

M Majskaka skrev:
Menar du att man egentligen inte får ha någon skarv/koppling eller liknande mellan inkommande och vattenmätaren? Eller varför skulle de ha invändningar?
Som jag har förstått det, helt upp till va-bolaget, så hör med dem, lär nog inte bli något problem (jag har t.ex. fyra klämringskopplingar på mitt inkommande innan mätaren. Förvisso gjort på 90-talet, men de knorrade inte när de bytte mätare senast.

M Majskaka skrev:
Det är nog som du säger bäst att behålla kopplingen som sitter, det är en gängad hona på kopplingen närmast inkommande plaströret, får se om jag lyckas mäta storleken med skjutmått innan jag monterar isär grejerna. Men jag kan ju köpa på mig nya kopplingar så jag har utifall att det skiter sig på något sett... Tror tex Hornbach/Bauhaus har det mesta, i bästa fall kan jag lämna tillbaka det överblivna :)
Ja, det lär ju vara standard storlekar på gängan (https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/). Så mät, eller lägg upp en bättre bild, så ska det nog gå att avgöra. Kan ju även stå något graverat på den.

M Majskaka skrev:
Typ denna + övergång till 32mm rör borde ju funka i så fall? [länk] , behövs verkligen stödhylsa?
Jag tolkar följande text som att man inte behöver det i ditt fall (saxat från Bauhaus):
stödhylsa krävs endast vid koppling av brineledning samt vid mycket höga hållfasthetskrav till exempel vid montering mot djupbrunnspump. Kopplingen är avsedd för PEM, PEL och PEH-rör.
M Majskaka skrev:
Ja det är möjligtvis avloppet som kan ställa till det med avståndet från vägg. Jag ska ändå byta röret så långt det går så en manschett får jag på iaf!
Jag hade nog låtit röret gå inne i väggen ändå, inte så roligt att ha en avloppsstam en bit ute i rummet i mitt tycke, men det är ju smaksak :)[/QUOTE]
 
  • Gilla
Majskaka
  • Laddar…
J JSten skrev:
Låter klokt, men kan ju vara bra att ha en plan b om du råkar skada röret, lär ju vara utan vatten ett längre tag i så fall.
Ja förhoppningsvis hinner vi göra detta innan inflytt i slutet av oktober! Då är det inte lika illa som när det blir vår permanentbostad...
J JSten skrev:
Som jag har förstått det, helt upp till va-bolaget, så hör med dem, lär nog inte bli något problem (jag har t.ex. fyra klämringskopplingar på mitt inkommande innan mätaren. Förvisso gjort på 90-talet, men de knorrade inte när de bytte mätare senast.
Okej, jag får ta och ringa dem.
J JSten skrev:
Ja, det lär ju vara standard storlekar på gängan ([länk]). Så mät, eller lägg upp en bättre bild, så ska det nog gå att avgöra. Kan ju även stå något graverat på den.
Laddar upp två bilder här, får se om jag kan se någon märkning eller liknande på andra sidan...
J JSten skrev:
Jag tolkar följande text som att man inte behöver det i ditt fall (saxat från Bauhaus):


Jag hade nog låtit röret gå inne i väggen ändå, inte så roligt att ha en avloppsstam en bit ute i rummet i mitt tycke, men det är ju smaksak :)
Den hamnar ju väldigt nära väggen ändå ;) , men ja det kanske blir en låda utanpå sen, men jag tänker ju att jag får lägga tätskikt hela vägen bak ändå, så blir det kanske en box på allt efter med inspektionslucka möjligtvis. Jag kommer antagligen köra kopparrör från vattenmätare fram till fördelning under VVB, så jag får ju inte bygga in det hur som helst..
 
  • Äldre kopparrör och ventil nära vägg med märken och tecken på korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand i handske som håller en skjutmått för att mäta något vid ett rör som går nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Majskaka skrev:
Ja förhoppningsvis hinner vi göra detta innan inflytt i slutet av oktober! Då är det inte lika illa som när det blir vår permanentbostad...

Okej, jag får ta och ringa dem.

Laddar upp två bilder här, får se om jag kan se någon märkning eller liknande på andra sidan...

Den hamnar ju väldigt nära väggen ändå ;) , men ja det kanske blir en låda utanpå sen, men jag tänker ju att jag får lägga tätskikt hela vägen bak ändå, så blir det kanske en box på allt efter med inspektionslucka möjligtvis. Jag kommer antagligen köra kopparrör från vattenmätare fram till fördelning under VVB, så jag får ju inte bygga in det hur som helst..
Om jag inte ser fel så ser det ut som samma Beulco kopplingar som jag har här hemma som sitter direkt på röret, ser ingen anledning att byta den. Det borde stå en märkning på änden av muttern som klämmer mot röret, d.v.s om du kollar nereifrån, längs med röret, borde det stå något på muttern. Sen sitter där en muff för att minska ner till dimensionen som kulventilen har. Om jag inte minns helt fel så är det r32 på Beulco kopplingen. Inga problem att lina dit en klämringskoppling som går vidare med koppar upp till mätarekonsollen.
 
J JSten skrev:
Om jag inte ser fel så ser det ut som samma Beulco kopplingar som jag har här hemma som sitter direkt på röret, ser ingen anledning att byta den. Det borde stå en märkning på änden av muttern som klämmer mot röret, d.v.s om du kollar nereifrån, längs med röret, borde det stå något på muttern. Sen sitter där en muff för att minska ner till dimensionen som kulventilen har. Om jag inte minns helt fel så är det r32 på Beulco kopplingen. Inga problem att lina dit en klämringskoppling som går vidare med koppar upp till mätarekonsollen.
Nej precis, förhoppningen är ju att slippa byta den närmst röret då det är den jag är mest orolig över att det ska gå fel med... Det låter ju kanon! Ska kolla i morgon under eftermiddagen. Tack!

Hade ju varit perfekt om jag kan köra en r32 kläm och gå över till koppar som du säger!

Såg att jag hade bilder på lite mått, dels muttern på den misstänkta Beulco kopplingen (54mm) och sedan övergången (45mm).
 
  • En person mäter en mutter på en Beulco koppling med en skjutmått, muttern är 54mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett rör som mäts med en skjutmått, visar måtten 54 mm och 45 mm på en misstänkt Beulco koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade denna i mina gömmor, ser identisk ut:
Närbild på en hand som håller en kopparfärgad, gängad mutter med texten "Beulco DIN 8076 1 1/4".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Också 54mm när jag m'äter över muttern.
Står Beulco DIN 8076 1 1/4" på muttern:
Någon håller en metallkoppling märkt "Beulco DIN 8076" mot en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ja, r32 gänga (stämmer även om jag mäter gängans innermått).

Skulle definitivt återanvända den om jag satt i din sits.
En liten utmaning jag nu noterade från ditt ursprungliga inlägg är att mätarkonsolen har PE32 på inkommande sida, d.v.s. det ska vara 32mm pem rör. Så antingen försöka byta den ventilen, eller gå med pem från existerande koppling upp till konsolen. Inga problem i sig, finns t.ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-32x20r/ som passar i bussningen som gissningsvis sitter i existerande koppling (baserat på tidigare bild så står det 3/4 på ventilen, så gissningsvis är gängan då r20).
Alternativt kör du på ny r32 till r25 bussning (https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-bussning-32x25/) och sedan en passande gänga till pem koppling r25 till PE32, https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-40x25r/. Eller varför inte bara skippa bussningen och gå vidare med en r32 till PE32 koppling, https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-40x25r/.

Behövs ju även en stump PEM 32x3.0 slang. Om du inte redan har det så hade jag stannat förbi hos någon vvs firma o frågan om man kunde köpa en spillbit för en liten peng.

Kan ju tillägga att min är för PEL rör, 40-41mm utvändigt och 6.24 (1/4") gods.
Hand som håller en svart plaströrsdel, mätt till 54mm över muttern enligt inlägget. Bakgrunden är en grå yta och en gul trasa är synlig på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit, min koppling är förmodligen från 80 när huset byggdes.
 
Redigerat:
J JSten skrev:
Hittade denna i mina gömmor, ser identisk ut:
[bild]
Också 54mm när jag m'äter över muttern.
Står Beulco DIN 8076 1 1/4" på muttern:
[bild]
Så ja, r32 gänga (stämmer även om jag mäter gängans innermått).
Nämen titta! Stort tack! Jag lyckades fota underifrån, det är 100% samma koppling :) Stor lättnad faktiskt att nu veta vad det är.

J JSten skrev:
Skulle definitivt återanvända den om jag satt i din sits.
Absolut det ska jag göra! Får nog absolut över en rörmanschett till tätskiktet så det ska inte vara några problem.
J JSten skrev:
En liten utmaning jag nu noterade från ditt ursprungliga inlägg är att mätarkonsolen har PE32 på inkommande sida, d.v.s. det ska vara 32mm pem rör. Så antingen försöka byta den ventilen, eller gå med pem från existerande koppling upp till konsolen. Inga problem i sig, finns t.ex. [länk] som passar i bussningen som gissningsvis sitter i existerande koppling (baserat på tidigare bild så står det 3/4 på ventilen, så gissningsvis är gängan då r20).
Hmm, ajdå det missade jag att det måste vara PEM rör på inkommande...
J JSten skrev:
Alternativt kör du på ny r32 till r25 bussning ([länk]) och sedan en passande gänga till pem koppling r25 till PE32, [länk]. Eller varför inte bara skippa bussningen och gå vidare med en r32 till PE32 koppling, [länk].
Tror sista länken blev fel? Är det denna du menar? https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-32x32r/
Dvs det jag behöver är då den + en stump PEM 32x3.0 slang?
J JSten skrev:
Behövs ju även en stump PEM 32x3.0 slang. Om du inte redan har det så hade jag stannat förbi hos någon vvs firma o frågan om man kunde köpa en spillbit för en liten peng.
Grannen jobbar tydligen med VVS, ska se om han kanske kan lösa det... har dock bara hälsat i förbifarten än så länge haha. I värsta fall får jag väl köpa 25m på Hornbach...

Rinkaby har ju faktiskt 6m längd annars.. https://www.rinkabyror.se/artikel/pem-ror-32x3-0-bla-6-meter-pe100-pn16/, kan ju hämta i Malmö!
J JSten skrev:
Kan ju tillägga att min är för PEL rör, 40-41mm utvändigt och 6.24 (1/4") gods.
[bild]
Edit, min koppling är förmodligen från 80 när huset byggdes.
Intressant! Undra om min är original från -74...

Stort tack för hjälpen igen!
 
  • Närbild av en rörkoppling sett underifrån, där ytorna är smutsiga och slitna med tydlig präglad märkning "1 1/4 O".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rörkoppling med en tydlig inskription "DIN8076", som visar anslutningen mellan ett svart rör och en metallmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en VVS-koppling underifrån, märkt med "BEULCO", med ett rör och en rördel. Bakgrunden visar del av ett ansikte och en blå komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På en oisolerad betongplatta ska man normalt inte ha tätskikt mer än vid själva duschutrymmet. Detta för att du har tillskjutande fukt underifrån.

Jag hade nog gjutit en så hög klack som möjligt utan att gjuta in PRK-kopplingen. Ska du bila så gör det på dagtid när kommunen kan komma och stänga av vattnet om du tar hål på slangen.


Själv hade jag försiktigt lossat kopplingen ovanför PRKn och där satt en presskoppling till 32mm PAL som bockas lämpligt och sedan bytt ut PRK-kopplingen i konsolen till en presskoppling för PAL-röret. Alla gängor tätas med lin och pasta.

Istället för PAL så kan du köra koppar om det är enklare för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.