V Vector skrev:
Varför har det blivit en halvsanning här på forumet att det aldrig går att tjäna igen pengarna om man sätter in en bergvärmepump. Säg att du måste ha en 20 ampere säkring luft vatten istället för en 16 ampere så har du där kanske runt 20 tkr på 10 år . Sen när du ska byta vp så blir ju förmodligen bytet av bergvärmepumpen bra mycket billigare än en luft vatten då man förmodligen måste byta innedelen också. Sen ska jag säga det direkt att jag inte har koll på detta med effekttaxa men frågan vad det innebär för luft vatten vp då dom behöver mer ström när det är kallt ute

Det där är ju att be om problem med sådan kinagrejer...
Deras pump klara sig på 3fas 10A sen en elpatron i acctank som förvisso blir 16A
Har man en bra acctank att koppla utedel mot så blir det inte så dyrt byta bara utedel
Det som oftast inträffar efter 8-12 år är oavsett luft/vatten eller bergvärme att elektronik strular och finns inga reservdelar och därför pumpbyte och då är det rätt vanligt att borrhål är för litet för nya pump så då blir det att borra också ........
 
Som flera varit inne på är det ingen större skillnad i effektivitet på årsbasis men de jobbar lite olika. Båda investeringarna betalar sig på några år beroende på väder och elpriser. Vi valde bergvärme för att slippa utedel vilket vi absolut inte ångrar. Därutöver är borrhålet en tung del som finns kvar även vid senare pumpbyte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om ni klarar av en högre initial kostnad så skulle jag välja bergvärme alla dagar i veckan. Snåla dock inte på borrdjupet.
Enligt mig är komfort inte oviktigt. Att ha en ganska stor utedel stående och brumma utanför huset är inget jag gillar. Kanske inte heller grannarna, om ni bor nära varandra. 😂

Men detta är min åsikt och inget annat. Finns säkert många här som tycker annorlunda.

Lycka till!
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
V Vector skrev:
Varför har det blivit en halvsanning här på forumet att det aldrig går att tjäna igen pengarna om man sätter in en bergvärmepump.
Klart det går, men det beror på förutsättningarna.
V Vector skrev:
Säg att du måste ha en 20 ampere säkring luft vatten istället för en 16 ampere så har du där kanske runt 20 tkr på 10 år .
Så kan det vara, men det är inte särskilt troligt. Så stor skillnad är det inte med moderna luft/vatten-värmepumpar. Själv har jag 180 kvm yta att värma, halvtaskig isolering och originalfönster från 60-talet. Dessutom en stor bubbelpool som legat på 39 grader kalla vintrar. Elpanna och 3x20A. Ny installerad en luft/vatten och enligt de beräkningar som är gjorda av flera företag som sålde både luft/vatten och bergvärme så kunde skillnaden per år ligga på 1000 kWh. Nu kommer jag troligen inte säkra ner, men jag undrar om det varit någon skillnad där.
V Vector skrev:
Sen när du ska byta vp så blir ju förmodligen bytet av bergvärmepumpen bra mycket billigare än en luft vatten då man förmodligen måste byta innedelen också.
Ja, där blir det billigare, om man kan behålla befintliga borrhål. Det händer att folk borrar nya hål.
V Vector skrev:
Sen ska jag säga det direkt att jag inte har koll på detta med effekttaxa men frågan vad det innebär för luft vatten vp då dom behöver mer ström när det är kallt ute
Ja, fast en modern värmepump ger värme ner till -20, kanske -25. Absolut inte fullt vid så låga temperaturer, men den temperaturen är väldigt, väldigt ovanlig i Stockholm, där TS bor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Bergvärme helt klart. Jag har hus byggt -67 128/128kvm (enplan med källare) 9600kwh förra året. Västra götaland

Har ni tänkt bo i huset länge, nöj er inte med något sämre än det bästa 👍🏼
 
Du får inte bättre komfort av bergvärme, bara en lägre elräkning.
Ska du räkna på det korrekt måste du först ta reda på hur mkt el som använts till uppvärmning av huset, i kwh
Sen måste du jämföra cop värdet (hur mkt värme i kwh får du ut per kwh du stoppar in) mellan bergvärmepumpen och luft/vattenvärmepumpen.
Kan säga redan nu att det inte kommer vara någon större skillnad.
Satsa på en ny luft/vatten. det du sparar på ett billigare system lägger du på att tilläggsisolera. Det kommer att öka både komfort och minska elräkningen.
Blir det nått över så köp en billig globalindexfond eller amortera av extra på ev. lån
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag valde bergvärme trots att det förmodligen kostat mindre med luft vatten. nästan inget pill med den, nån enklare rengöring per år plus frikylan. Så skönt att komma hem och ha 19 grader i huset under värmeböljorna! Borrade djupare och satte in en större panna än nödvändigt för att kunna koppla in garaget när luft luften dör där samt kunna värma en attefallare i framtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
OBS!

Kolla så den har stöd för öppen API eller Tibber om du vill spara lite pengar, ångrar bittert att min IVT geo 508c inte klarar något av detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag är också väldig sugen på bergvärmepump när vår luft-vatten ger med sig. Men det har främst med att man slipper utedelen. De är både fula och låter en hel del (åtminstone vår). Det är ju en parameter att ta med som beslutsunderlag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Excel
Kör bergvärme, tyst och lönsam.
Slipper ful utedel som väsnas, isar igen mm.
Borra djupt.

Slår du ut merkostnaden på 20år jämfört luft/vatten så är det några hundringar i månaden.

Bergvärme är inget minus när kåken om kåken ska säljas
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
F Fnularen skrev:
Jag skulle gå på bergvärme, bor också i Stockhomsområdet.
Anledningen är mina dåliga erfarenheter av en luft/luft. Luften är ju ganska fuktig på vintern och ofta lite över nollan. Det betyder att det är minusgrader på luften som kommer ur utomhusdelen och då fryser fukten till is på lamellerna och pumpen startar då en avfrostningscykel som tar värme från inomhus vilket gör att verkningsgraden blir sämre även om dina alternativa lösningar har samma cop.
Det andra är att det blir stora vattenmängder vid avfrostning och det måste ledas bort någostans.
Det tredje är ljudet som kan vara störande för er och/eller grannar.
Det fjärde är ev livslängden. En bergvärmepump jobbar med mindre variationer på den "kalla" sidan eftersom vattnet i berget bara skiljer sig med några grader mellan vinter/sommar vilket skulle kunna tala för en mera stabil driftsmiljö.
Det femte är att du kan nyttja det kalla vattnet på sommaren för sk frikyla.
Det sjätte du kan i samma veva få en vattenbrunn. Om man sätter ner en extra slang. Det här missade jag dock göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Ta bergvärme så ångrar ni er inte. Merkostnaden för bergvärmen sparar ni ihop på en månad.
Det råder en hysteri om hur snabbt investeringar ska betala sig och att merkostnaden minsann skulle ge bättre avkastning på börsen.
Jag säger att man kan göra båda delarna, köpa det man vill ha och investera på börsen.
Er styrka är att ni är unga och tjänar bra med pengar och behöver inte snåla på något viktigt.
Hur tänker du med att spara in merkostnaden på 1 månad?
Det lär ta flera år tjäna in mellanskillnaden på de olika systemen. Låt vara att ett bergvärmesystem höjer värdet något mer och att man slipper en fläkt som kan störa utemiljön. I södra Sverige är det inte alltid lönsamt med ett bergvärme system enligt vissa säljande företag.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
OBS!

Kolla så den har stöd för öppen API eller Tibber om du vill spara lite pengar, ångrar bittert att min IVT geo 508c inte klarar något av detta.
Det går att lösa extrent med ex Ngenic. Däremot gjorde det för mig inte så stor skillnad, ställer jag in aggressiv koppling mot elpris så svajar innertemperaturen betänkligt så jag har ställt ner den nästan mot minimum.
 
Det är svårt att styra mot elpris om man inte har någon sorts buffert, exempelvis onaturligt stor volym i radiatorsystemet (gammalt vedeldat, grova rör med låg hastighet) eller acktankar. Jag har 2,75m³ som jag laddar upp de billigaste timmarna med luft/vatten-värmepump, hemmabyggt system.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.