Nissens
F fredrik_pe skrev:
Det var för att utgå från att det är korrekt gjort och sedan kan givetvis fel uppstå.
Den ekvationen går inte ihop riktigt…
F fredrik_pe skrev:
Men det ger mig inget i att landa i en tråd där 17 man sitter och skriver ”kassa hantverkare” istället för att försöka kom upp med hypoteser vad felet kan vara.
Har de gjort fel så har de gjort fel. Det skulle vara märkligt att det blir som för dig om de gjort rätt…
F fredrik_pe skrev:
Tänker att jag kan stänga denna tråd nu så löser det sig som sagt på ett eller annat sätt.
Lycka till med det. 😊
 
Redigerat:
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
I
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Rent teoretiskt har du ju rätt men samtidigt kör man med så pass löst och tillräckligt med fix så det följer med när plattan "lyfts" och det är ju inte så att de lyfts centimetrar. ;)
R Rejäl skrev:
Vi pratar millimetrar som lyfts inte mer och man bör ha hyfsat löst fix annars blir det inge bra..
Spontant låter det som en riktigt dålig ide även om det bara skulle vara 1 mm. Men det är möjligt att lösare fix flyter ut och fyller upp utrymmet. Var många år sen jag la och även om det var hyfsat löst så skulle det inte bli heltäckande om en platta lyftes någon mm efter att han lagts ner, iallafall inte med mindre plattor.
 
Redigerat av moderator:
F fredrik_pe skrev:
Hej,

Har ett relativt nytt badrum, 2 år gammalt, där fogen runt klinkers i duschutrymmet släppt från plattorna samt spruckit. Det är även ett par plattor som ”vippar” när man lägger tyngd på dom. Tycker även att det på kort tid blivit en hel del mögel i fogarna..
Någon som har några teorier? Hantverkarna som gjort det ska komma och titta på det.

Mvh,
Fredrik
Gammalt hus ska ha matta.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Spontant låter det som en riktigt dålig ide även om det bara skulle vara 1 mm. Men det är möjligt att lösare fix flyter ut ich fyller upp utrymmet. Var många år sen jag la och även om det var hyfsat löst så skulle det inte bli heltäckande om en platta lyftes någon mm efter att han lagts ner, iallafall inte med mindre plattor.
När du dubbelstryker finns det gott om fix. Med rätt kamning så är det nog det minsta problemet.
 
B Bobban92 skrev:
Gammalt hus ska ha matta.
Varför?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Spontant låter det som en riktigt dålig ide även om det bara skulle vara 1 mm. Men det är möjligt att lösare fix flyter ut ich fyller upp utrymmet. Var många år sen jag la och även om det var hyfsat löst så skulle det inte bli heltäckande om en platta lyftes någon mm efter att han lagts ner, iallafall inte med mindre plattor.
Absolut inga problem då man dubbelkammar storformatsplattor och det är bara till dessa man använder nivåsystem... inte till småplattor.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inga problem då man dubbelkammar storformatsplattor och det är bara till dessa man använder nivåsystem... inte till småplattor.
Vart går gränsen för storformatsplattor?

Mvh
Nyfiken i en strut
 
U Ucklahoma skrev:
Vart går gränsen för storformatsplattor?

Mvh
Nyfiken i en strut
Ja jag använder aldrig det på plattor mindre än 30x60 iaf.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
I
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inga problem då man dubbelkammar storformatsplattor och det är bara till dessa man använder nivåsystem... inte till småplattor.
Aha, ja då förstår jag bättre, tack för förklaringen!
 
I Ironside skrev:
Aha, ja då förstår jag bättre, tack för förklaringen!
Lite komiskt blir det när man på t.ex Facebook ser de gör reklam för några nivåsystem där de sätter dit sakerna och samtidigt använder sig av bruksläggning för det fungerar ju absolut inte. 🙈
 
En nyfiken fråga. Sväljer denna brunn allt vatten direkt eller står man i centimeterhögt vatten vid en vanlig 5min dusch?
 
R RFKOBRA skrev:
En nyfiken fråga. Sväljer denna brunn allt vatten direkt eller står man i centimeterhögt vatten vid en vanlig 5min dusch?
Det handlar helt och hållet om hur fallet är skapat.
Hos oss rinner vattnet undan direkt så man står aldrig i något vatten.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar helt och hållet om hur fallet är skapat.
Hos oss rinner vattnet undan direkt så man står aldrig i något vatten.
Bra, trådskrivarens fall mot brunn ser väl helt OK ut när man ser hur plattorna är skurna. Arean på brunnen ser liten ut men är väl även mot vägg lika stort spår som mot första golvplattan så kanske inte så lite area totalt utan vattnet kommer ner i brunnen utan problem.
 
F fredrik_pe skrev:
Killarna är jätteduktiga.. gjort annat jobb i huset samt flera badrum i släkten. Allt enligt BRK och kvalitetsintyg finns.

Så undrar om det bara haft otur denna gång med något steg.
Vad säger ”killarna” själva? De vill väl inte ha en missnöjd kund eller lämna ett dåligt jobb. De får göra om, och göra rätt. Så ska det inte vara !
 
F fredrik_pe skrev:
Hej,

Har ett relativt nytt badrum, 2 år gammalt, där fogen runt klinkers i duschutrymmet släppt från plattorna samt spruckit. Det är även ett par plattor som ”vippar” när man lägger tyngd på dom. Tycker även att det på kort tid blivit en hel del mögel i fogarna..
Någon som har några teorier? Hantverkarna som gjort det ska komma och titta på det.

Mvh,
Fredrik
Har du golvvärme? Jag vet att om du drar igång golvvärmen innan 5 veckor sedan plattorna lagts finns det risk att plattorna lossnar, och det kan dröja väldigt länge, alltså över ett år innan det sker. Det är viktigt att plattorna får härda tiden ut innan man startar golvvärmen. Det ska stå i instruktionsboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.