Tilldelas? De köper upp nät i dessa områden.
 
I
Z Zodde skrev:
Men vet du var i deras olika verksamhetsområden som vinsterna görs?

ATT de gör vinst är naturligt.
E.ON arbetar med flera olika produkter, och deras intäkter kommer inte enbart från elnätet. Det betyder dock inte att de tillgängliga siffrorna saknar betydelse. I bästa fall kan dessa data öppna upp för diskussioner och kanske till och med leda till regeländringar som ger oss bättre insikt.

Precis som du påpekar är ett av företagens främsta mål ofta att öka vinsten. Det är rimligt att anta att E.ON inte hade arbetat med det svenska elnätet om det inte var lönsamt. Frågan är hur det svenska elnätet hade sett ut om en större del av vinsten hade återinvesterats i Sverige. Hade det varit möjligt att sänka elpriserna i södra Sverige? Och kunde man ha gjort smartare investeringar ur ett effektivitets- eller kapacitetsperspektiv?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Frågan är hur det svenska elnätet hade sett ut om en större del av vinsten hade återinvesterats i Sverige. Hade det varit möjligt att sänka elpriserna i södra Sverige? Och kunde man ha gjort smartare investeringar ur ett effektivitets- eller kapacitetsperspektiv?
Finns ett exempel rakt i trådens inlägg #119:
Linde Energi 366 SEK/mån vs E.ON 591 SEK/mån (1,6 ggr dyrare eller 225 SEK/mån)

Linde Energi (556527-6499) ett tomt bolag ägs av Linde Energi Elnät AB (556468-5278) som i sin tur ägs av Lindesbergs kommun. Det senare bolaget har en vinstmarginal på 22,56 %.

Mandat i Lindesbergs kommun:

ValårSSDM C VKDLPoL MP
202213109432211



Lindesbergs kommun presidium 2022–2026
OrdförandeSArnold Bengtsson
Förste vice ordförandeMMonika Klockars
Andre vice ordförandeSDRoseel Siewertsdotter


NämndOrdförandeVice ordförande
KommunstyrelsenMTomas KlockarsSDTom Persson

Eon Sverige (556006-8420) med säte i gangsterstaden* Malmö har en vinstmarginal -2,89%.

Så det är på ena sidan ett kommunalt bolag som ser till sina kunders bästa och på den andra sidan ett bolag som ser till sina ägares bästa profit.
 
Z Zodde skrev:
Mat är också en nödvändighet.
Finns väl i stort ganska många ”nödvändigheter”
Visst hade det varit fint om vi fått alla dessa till ”självkostnadspris ” men knappast realistiskt va…??

Sen är staten ganska dålig ägare på konkurrensutsatta marknader och EU hade aldrig accepterat det heller…
Tycker du att det fungerar bättre på den "konkurrensutsatta" elnätsmarknaden?
Man gjorde du ju den här förändringen för att man tyckte det var en bra ide att konkurrensutsätta och allt skulle bli frid och fröjd. Vilket det som bekant knappast blev. Jag förstår tanken att privata företag kan arbeta effektivare och bättre än statliga, då det har ett annat driv. Men man ska nog applicera det på områden där det är realistiskt och passar att konkurrensutsätta. Skolans syfte är att lära ut. Det är ingen vinstgivande verksamhet. Polis är ingen vinstgivande verksamhet. Vägar, järnvägar och elnät likaså (ElPRODUKTION skulle möjligen kunna vara det. Men det är redan konkurrensutsatt.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
B bluetone skrev:
Tycker du att det fungerar bättre på den "konkurrensutsatta" elnätsmarknaden?
Man gjorde du ju den här förändringen för att man tyckte det var en bra ide att konkurrensutsätta och allt skulle bli frid och fröjd. Vilket det som bekant knappast blev. Jag förstår tanken att privata företag kan arbeta effektivare och bättre än statliga, då det har ett annat driv. Men man ska nog applicera det på områden där det är realistiskt och passar att konkurrensutsätta. Skolans syfte är att lära ut. Det är ingen vinstgivande verksamhet. Polis är ingen vinstgivande verksamhet. Vägar, järnvägar och elnät likaså (ElPRODUKTION skulle möjligen kunna vara det. Men det är redan konkurrensutsatt.
Skribenten jag svarade pratade om ”elen”

Jag svarade om elen som ”commodity ” eller vara, INTE hur den distribueras.

I inlägg 144 skrev jag ”MEN att Infrastrukturen borde ägts av offentlig sektor eller ivartfall varit hårdare styrd e nog de flesta överens ”

Infrastrukturen är som tidigare skrivits naturliga monopol och absolut inte konkurrensutsatt som väl ingen heller har hävdat??
 
B bluetone skrev:
Tycker du att det fungerar bättre på den "konkurrensutsatta" elnätsmarknaden?
Det finns ingen sådan marknad.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen sådan marknad.
Nä, i princip inte. Vad jag menade med elnätsmarknaden var att dessa köptes upp en gång i tiden, på vad man skulle kunna kalla för marknad. Men nö, du kan inte välja en ny nätleverantör nu såvida du inte flyttar, så på så sätt är det ingen marknad.
 
P
F Franco Franco skrev:
Vi har de politiker och den situation vi förtjänar.
Vi har de politiker som delar av den samlade valmansåren förtjänar. Jag tycker inte att jag förtjänar de politiker som andra har röstat fram åt mig.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Sen ser man väl inte heller bolagens vinst specifikt för nätet…
Det borde man rimligen kunna se för ett elnätbolag.
 
P pmd skrev:
Det borde man rimligen kunna se för ett elnätbolag.
Nu snackade vi specifikt om EON
 
Z Zodde skrev:
Sen ser man väl inte heller bolagens vinst specifikt för nätet…
Det gör man definitivt, eftersom nätet måste ligga i ett eget bolag med redovisningsskyldighet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör man definitivt, eftersom nätet måste ligga i ett eget bolag med redovisningsskyldighet.
Som är offentligt? Varför har isåfall ingen hängt ut EONs nätbolag å synat kostnad/intäkter i sömmarna. Själv har jag bara sett folk som klagar på utdelning sänd til Tyskland från EON Sverige.

Finns det specifika å exakta siffror blir allt mycket enklare än flummet som hittills diskuterats.
 
Jag förstår inte, hänga ut för vad?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte, hänga ut för vad?
Överprisningen för elnätet kontra kostnaden för densamma om den nu särredovisas vilket jag inte är övertygad om
 
De tar ut så mycket de får enligt EIs intäktsram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.