D Derbyboy skrev:
Snyggt va är det för braskamin?
Tack :D
Det är en Nordpeis N36-A
 
Sätter liv i denna tråden igen.

Vi har köpt ett hus som har en murstock som går igenom kök på bottenplan och genombadrummet på ovanvåningen.

Badrummet är rätt litet och ligger under snedtak, så varje kvadratmeter är guld värd. Genom att ta bort murstocken så kan vi göra om badrummet så att ytan kan användas än mer effektivt, och i princip känns det som en dubbelt så stor yta.

Även i köket så tar den upp plats som skulle kunna användas mycket mer effektivt.

Så när vi köpte huset så var jag 100 på att vi skulle riva murstocken. Efter att ha läst denna tråden så blir jag lite mer fundersam. Dels hur man kan ta reda på om det är bärande innan man börjar riva, och dels om det verkligen är ett så stort upplevt värde att ha en braskamin. Vi bor i storstad där man enbart får trivselelda Oktober-Mars (och rekommendationen är max 2x i veckan). Huset har fjärrvärme. Så hur stort värde har en kamin utifrån de förutsättningarna egentligen?

Det är just badrummet som ligger under snedtak där det känns att vi verkligen kan få till ett mycket bättre badrum utan murstock.

Planritning av litet badrum under snedtak, visar murstock, WC, dusch, handfat, fönster och dörr. Diskuterar effektivare utnyttjande av ytan genom att riva murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med detta i åtanke - vad är era bästa argument för att vi inte ska riva murstocken?
 
K Kanotisten skrev:
Sätter liv i denna tråden igen.

Vi har köpt ett hus som har en murstock som går igenom kök på bottenplan och genombadrummet på ovanvåningen.

Badrummet är rätt litet och ligger under snedtak, så varje kvadratmeter är guld värd. Genom att ta bort murstocken så kan vi göra om badrummet så att ytan kan användas än mer effektivt, och i princip känns det som en dubbelt så stor yta.

Även i köket så tar den upp plats som skulle kunna användas mycket mer effektivt.

Så när vi köpte huset så var jag 100 på att vi skulle riva murstocken. Efter att ha läst denna tråden så blir jag lite mer fundersam. Dels hur man kan ta reda på om det är bärande innan man börjar riva, och dels om det verkligen är ett så stort upplevt värde att ha en braskamin. Vi bor i storstad där man enbart får trivselelda Oktober-Mars (och rekommendationen är max 2x i veckan). Huset har fjärrvärme. Så hur stort värde har en kamin utifrån de förutsättningarna egentligen?

Det är just badrummet som ligger under snedtak där det känns att vi verkligen kan få till ett mycket bättre badrum utan murstock.

[bild]


Med detta i åtanke - vad är era bästa argument för att vi inte ska riva murstocken?
Mysa i soffan framför en brasa är livskvalité (enligt mig!) och inte något jag hade prutat på för en kvadratmeter extra i ett badrum.

Då hade jag hellre undersökt möjligheten till en takkupa vid snedtaksdelen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Jag skulle gissa att den inte är bärande. Man vill sällan ha något trä direkt emot en varm/het murstock.
Ofta har man gjort en lite krans av tegelsten i höjd med bjälklag och innertak.

Detta med myselda kan man göra genom en nyplacerad plåtskorsten men visst den håller/sprider inte lika väl som en murskorsten. Men vill du ha plats så. Dock tänk på att en plåtskorsten kräver en viss volym runt om där det inte får finnas något brännbart.
 
S Sir Duke skrev:
Tack för all input, är mycket tacksam!

Vi var ju tveksamma och det var ju verkligen ingen i tråden som pushade oss att riva haha.

Det slutade med att vi INTE rev murstocken. Vi anpassade köket i stället. En kompromiss som absolut går att leva med. Bättre lådor och skåp så vi förlorade ingen förvaringskapacitet. Det enda abret är att ingen side-by-side kyl/frys fick plats. Men vi har frysbox i källaren så det funkar ändå trots växande familj.

Satte in en kamin i murstocken så nu är vinterhalvåret riktigt trevligt med mysbrasor! Vi har öppnat upp mellan kök och vardagsrum och det är väldigt stilfullt med en kamin mitt i våningen. (Bilden är tagen innan allt var färdigt, numera finns inga möbler och prylar intill.)

Skickar även med en bonusbild, vi hade en gäst i skorstenen i våras, en uggleunge.

Tack igen alla!

[bild]

[bild]
Vilken kamin är det?
 
Är det gamla hus så är stocken ofta den viktigaste bärar-strukturen som håller bärande stockar för våningar och golv.

Så kolla väldigt noga innan ni börja gå på med kofot och slägga - är den bärande och ni ändå vill ha bort den så blir det att bygga någon ersättningslösning som kan ta upp vikten lika bra som stocken tidigare.

själv skulle jag aldrig i livet ta bort stocken då det är husets hjärta mer eller mindre i gamla hus...
 
X xxargs skrev:
Är det gamla hus så är stocken ofta den viktigaste bärar-strukturen som håller bärande stockar för våningar och golv.

Så kolla väldigt noga innan ni börja gå på med kofot och slägga - är den bärande och ni ändå vill ha bort den så blir det att bygga någon ersättningslösning som kan ta upp vikten lika bra som stocken tidigare.

själv skulle jag aldrig i livet ta bort stocken då det är husets hjärta mer eller mindre i gamla hus...
Har det varit kakelugnar har dessa varit uppburna av järnbalkar genom skorstenen. Det vore då klokt att även bära upp bjälklagen på samma sätt.
Om så är fallet i just ditt hus, är ovisst. Men bara tanken på att ta bort skorstenen är för mig helt obegriplig, även med tanke på platsvinsten. Takkupa. Som sagt var.

Sedan är det bra att ha en reservvärmekälla när/om fjärrvärmen slutar värma. Just nu råder Putinnoja. Ryska hackare kommer att ... Nästa gång dör alla på fjärrvärmecentralen vid nästa pandemi. Ja. Anledningen att ha en alternativ nödvärmekälla med kokplatta minskar inte direkt med det allt mer sårbara samhället vi byggt upp. När varmvattnet och elementen kallnat är det inte så dumt att putta in en pinne i brasan.
Som en läkande salva för äktenskapet, är den också.

 
K Kanotisten skrev:
Vilken kamin är det?
Det är en Nordpeis N36-A
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.