R Rejäl skrev:
Konstigt att inte tillverkaren kan göra det ifrån fabrik alternativt föreskriva att det ska göras annars är det ju meningslöst för det kan aldrig bli ett fel att inte smärjla..
Mycket som är konstigt och de flesta tillverkare gör det väldigt enkelt för sig genom att bara skriva så som t.ex Unidrain gjort där ansvaret läggs över på den som utför arbetet att ta beslut gällande vad som är rätt metod och produkt.

Jag släpper detta nu och fortsätter slipa och tvätta då det är det bästa i min värld och alltid har fungerat bra så kan var och en få latja med sina egna lösningar istället.
Jag ville bara tipsa i all välmening och inte dra igång en jätteapparat av det. 🙏

...och JO, i min värld kan det mycket väl bli ett fel och inte slipa för då kan det hävdas att man inte använt rätt metod och produkt.
Just därav kör jag hellre med byxhängslor och livrem när jag utför våtrumsarbeten. ;)
 
  • Gilla
Aajnor och 2 till
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Mycket som är konstigt och de flesta tillverkare gör det väldigt enkelt för sig genom att bara skriva så som t.ex Unidrain gjort där ansvaret läggs över på den som utför arbetet att ta beslut gällande vad som är rätt metod och produkt.

Jag släpper detta nu och fortsätter slipa och tvätta då det är det bästa i min värld och alltid har fungerat bra så kan var och en få latja med sina egna lösningar istället.
Jag ville bara tipsa i all välmening och inte dra igång en jätteapparat av det. 🙏

...och JO, i min värld kan det mycket väl bli ett fel och inte slipa för då kan det hävdas att man inte använt rätt metod och produkt.
Just därav kör jag hellre med byxhängslor och livrem när jag utför våtrumsarbeten. ;)
Ingen tillverkare kan hänvisa till det felet som finns i din värld i alla fall😂
 
R Rejäl skrev:
Ingen tillverkare kan hänvisa till det felet som finns i din värld i alla fall😂
Haha... den som lever får väl se. ;)

Har tätskiktet släppt från det rostfria så kommer det garanterat och hävdas att man använt fel metod och produkt och inte rengjort ordentligt. ;)
 
Står det inte att det ska slipas, så kan de ju lika bra hävda att det är fel metod att slipa om något blir fel.
 
  • Wow
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Står det inte att det ska slipas, så kan de ju lika bra hävda att det är fel metod att slipa om något blir fel.
Yeah... hammaren på spiken... ;)

Som jag skrev så gör de flesta tillverkare det väldigt enkelt för sig genom att oftast lägga över ansvaret på utföraren.

Då tvingas vi som jobbar med det att själv ta reda på vad som kan vara den bästa lösningen och i mitt fall har jag då tagit reda på att slipa av ytan och tvätta med t-röd skulle vara det bästa och jag har då även testat detta för längesen och upplevde att fuktskyddet bet fast ordentligt så jag nöjer mig med det.

Sen får som sagt var och en självklart göra som den vill. ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Står det inte att det ska slipas, så kan de ju lika bra hävda att det är fel metod att slipa om något blir fel.
Med det sagt, så skulle jag limma något mot en blank slät yta så skulle jag också slipa och tvätta av (troligen med aceton).
Så jag hade gjort samma.
Bara menar att står det inte att det ska göras, så är det inte mer rätt enligt instruktionerna att göra det som att inte göra det :D
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Med det sagt, så skulle jag limma något mot en blank slät yta så skulle jag också slipa och tvätta av (troligen med aceton).
Så jag hade gjort samma.
Bara menar att står det inte att det ska göras, så är det inte mer rätt enligt instruktionerna att göra det som att inte göra det :D
Jag orkar inte fortsätta älta detta ämnet men allt är som sagt en tolkningsfråga och det slutliga ansvaret ligger lik förbannat på den lille utföraren och vem tror du får rätt i slutänden... David eller Goliat ;)
 
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag orkar inte fortsätta älta detta ämnet men allt är som sagt en tolkningsfråga och det slutliga ansvaret ligger lik förbannat på den lille utföraren så vem tror du får rätt i slutänden... David eller Goliat ;)
Den som är mest enveten😉😂
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag orkar inte fortsätta älta detta ämnet men allt är som sagt en tolkningsfråga och det slutliga ansvaret ligger lik förbannat på den lille utföraren och vem tror du får rätt i slutänden... David eller Goliat ;)
Har du slipat och det blir fel, så tror jag de kommer säga att du frångått instruktionerna och slipat.
Har du inte slipat och det blir fel, så tror jag de kommer säga att du inte använt dig av rätt metod.

Ungefär så.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Det var för att utgå från att det är korrekt gjort och sedan kan givetvis fel uppstå.

Men det ger mig inget i att landa i en tråd där 17 man sitter och skriver ”kassa hantverkare” istället för att försöka kom upp med hypoteser vad felet kan vara.

Tänker att jag kan stänga denna tråd nu så löser det sig som sagt på ett eller annat sätt.
Även skickliga hantverkare kan misslyckas. Det som oftast skiljer de skickliga från de mindre skickliga, är att de skickliga tar ansvar för sina misstag.
Om de var/är skickliga, får du sannolikt se när de kommer och tittar.
Du har väl inte slagit på golvvärmen för tidigt, vilket skulle kunna vara en orsak? Fel fix, till fel plattor kan vara en annan. De kan även ha missat att lägga på primer, eller använt fel primer. För korta torktider kan också göra att det släpper.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har du slipat och det blir fel, så tror jag de kommer säga att du frångått instruktionerna och slipat.
Har du inte slipat och det blir fel, så tror jag de kommer säga att du inte använt dig av rätt metod.

Ungefär så.
Exakt det jag menade att du slog hammaren på spiken.

Därför fortsätter jag slipa då jag testat detta och upplevde att detta fungerade bra. ;)

Hur man än står så har man röva bak liksom. ;)
 
I
Kan någon förklara de där plastfixarna som man numera sätter mellan kakel och klinkers för att få dem i våg? Det ser ut som att de lyfter eller sänker plattorna så att de kommer i nivå med varandra. Betyder det inte att den platta som sitter något för lågt lyfts upp från fixet och därmed inte får full täckning undertill? När jag la klinkers så var detta något man fick passa in med rätskivor och lod.
 
I Ironside skrev:
Kan någon förklara de där plastfixarna som man numera sätter mellan kakel och klinkers för att få dem i våg? Det ser ut som att de lyfter eller sänker plattorna så att de kommer i nivå med varandra. Betyder det inte att den platta som sitter något för lågt lyfts upp från fixet och därmed inte får full täckning undertill? När jag la klinkers så var detta något man fick passa in med rätskivor och lod.
Rent teoretiskt har du ju rätt men samtidigt kör man med så pass löst och tillräckligt med fix så det följer med när plattan "lyfts" och det är ju inte så att de lyfts centimetrar. ;)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R
I Ironside skrev:
Kan någon förklara de där plastfixarna som man numera sätter mellan kakel och klinkers för att få dem i våg? Det ser ut som att de lyfter eller sänker plattorna så att de kommer i nivå med varandra. Betyder det inte att den platta som sitter något för lågt lyfts upp från fixet och därmed inte får full täckning undertill? När jag la klinkers så var detta något man fick passa in med rätskivor och lod.
Vi pratar millimetrar som lyfts inte mer och man bör ha hyfsat löst fix annars blir det inge bra..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Rent teoretiskt har du ju rätt men samtidigt kör man med så pass löst och tillräckligt med fix så det följer med när plattan "lyfts" och det är ju inte så att de lyfts centimetrar. ;)
Och t ex som nu när jag la 60x60 i hallen så är det inte allt som skruvarna jämnar ut. Absolut viktigast är att kamma med rätt vinkel så att man får rätt mängd fix. Skruvarna kan justera litegrann men jag upplevde också att fixen sög så pass bra att det inte var mkt justeringsmån.

Stor fördel med skruvarna är det håller ihopa plattorna jämte varandra så det blev nästan en homogen yta.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.