Hej alla!
Jag har en CTC EcoHeat 300 som, av någon anledning, har börjat köra ut 24 grader i golvvärmen konstant, nu under sommaren.

Jag har prövat att sänka temperaturen i inställningarna till allt från 19-16 grader, men den vägrar att kabla ut annat än ca 24-25 grader.

Vi har haft så här i ca. 4 dygn nu där det är svalt ute men den fortsätter trycka ut 24-25 grader.

Det finns radiatorer men de är kalla så värmen måste gå via golvvärmen.

Har någon varit med om något liknande?
Innan har de varit svalt, nästintill kallt på mornarna, vilket var nytt för oss i hus. Men det här börjar bli kostsamt och svettigt 🙄

Alla tips mottages tacksamt!
 
  • CTC EcoHeat 300 kontrollpanel visar att Radiatorsystem 1 håller en temperatur på 24,8°C trots inställd temperatur på 19,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC EcoHeat 300 display visar "Driftinfo system" med olika temperaturer för värmeväxlaren, golvvärmen och inomhustemperaturen samt ikoner för flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CTC EcoHeat 300 värmesystemskärm som visar driftinformation med grafer för ute-, retur-, framledning- och rumstemperaturer i grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostsamt?! Hur märker ni det? Jag tror det bara är spillvärme från värmepumpen som syns å framförallt om inte cirkpumpen för värmen går. Går cirkpumpen så kan man titta på min. framledning i menyn å se vad den står på.
 
V Vector skrev:
Kostsamt?! Hur märker ni det? Jag tror det bara är spillvärme från värmepumpen som syns å framförallt om inte cirkpumpen för värmen går. Går cirkpumpen så kan man titta på min. framledning i menyn å se vad den står på.
Tänker att den jobbar fastän den ont behöver. Är det bara spillvärme om den värmer upp huset till 24-25 grader, även så under nattetid? Vi är tvungna att ha stå fläktar för att kunna sova på nätterna just nu 🥵

Vad står det på din framledning?
 
Du får kolla mer i inställningar och loggar om du kan lista ut när pumpen tycker att det finns ett värmebehov och varför. Haka inte upp dig på tilloppstemperaturen, utan börja med att fokusera på om pumpen värmer när den inte borde det och varför. Kolla värmekurvor och temperaturgivare.

Är du säker på att det är något fel alls? Det ser ju ut som ni har 18 grader ute, 24,8 grader inne och 24 grader i framledning. Värmepumpen kan ju inte kyla vattnet... VP kanske har kört lite värme på nätterna när det varit svalare ute och sedan har det varma och soliga vädret på dagarna gjort sitt. I så fall blir det mer en fråga om att optimera inställningarna för att undvika det.
 
  • Gilla
SvensKiwi och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Du får kolla mer i inställningar och loggar om du kan lista ut när pumpen tycker att det finns ett värmebehov och varför. Haka inte upp dig på tilloppstemperaturen, utan börja med att fokusera på om pumpen värmer när den inte borde det och varför. Kolla värmekurvor och temperaturgivare.

Är du säker på att det är något fel alls? Det ser ju ut som ni har 18 grader ute, 24,8 grader inne och 24 grader i framledning. Värmepumpen kan ju inte kyla vattnet... VP kanske har kört lite värme på nätterna när det varit svalare ute och sedan har det varma och soliga vädret på dagarna gjort sitt. I så fall blir det mer en fråga om att optimera inställningarna för att undvika det.
Jag har kollat graferna och de ha aldrig gått ner. Jag tolkar det som att den alltid tyckt att det funnits värmebehov, iaf den senaste 1,5 veckan.

De första veckorna kunde vi iaf ha svalt om nätterna. Nu, visar graf och temperatur på termometer i huset att vi konstant ligger på 24-25 grader och jag kan inte på något sätt få det svalare.

Jämfört med andra som jag pratat med så har deras BVP en dipp när det är för varmt ut tex. Min... har aldrig dippat.

Men en följdfråga: vattnet står inställt på 60 grader. Kan det vara därför värmen som går ut i golvvärmen via BNP, är så oss varm? Eller gäller tempen på vattnet (se bild 2) bara duschvatten?
 
  • Skärm visar graf med temperaturdata för värmesystem inklusive utetem, rumstem, framledningstem och returtem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump som visar temperaturer i olika delar av systemet, såsom tankens övre, mittre och nedre del, framledning och returledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trodde du att din värmepump också kunde producera kyla??? Skaffa frikyla eller byt till en ny modell som kan producera kyla med kompressorn. En vanligt luftluftvärmepump med AC är nog billigaste sättet att få kyla.
 
Går cirkpumpen? Skickar den ut något?
Står cirkpumpen stilla så är det fullt rimligt att det är ~30 grader inne i skåpet i värmepumpen, den gör ju varmvatten, och är cirkpumpen igång så får man ju tillbaka temperaturen i huset. Är det 25-30 grader, så är ju vattnet i slingan också 25-30 grader.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Kan du inte gå in i avancerat och ändra sommarkörningen från 18(värmen stängs av till radiatorsystemet) till 16 grader.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Går cirkpumpen? Skickar den ut något?
Enligt bilden är Radiatorpump Från.
 
Om du tittar på bilden ser du att inom parentes står det 0 så shunten är stängd.
 
  • Bild av en skärm som visar driftsinformation för en EcoHeat-enhet, inklusive temperaturer och shunt som står på 0 inom parentes vilket indikerar att den är stängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
värmer upp huset till 24-25 grader, även så under nattetid? Vi är tvungna att ha stå fläktar för att kunna sova på nätterna just nu
Jag har 24-26 grader inne utan extra värme, det har ju varit såpass varmt ute att det blir så.
Jag behöver också fläkt.
 
Hej, testa orsaken ca 1-2 veckor med att sänka varmvatten temperaturen till +50°C. Kanske varmt vatten trycks över till golvslingorna?
 
J Josth skrev:
Trodde du att din värmepump också kunde producera kyla??? Skaffa frikyla eller byt till en ny modell som kan producera kyla med kompressorn. En vanligt luftluftvärmepump med AC är nog billigaste sättet att få kyla.
lol, nej. Jag undrar varför den trycker ut 24 grader värme i golvvärmen när jag ställer in den på allt från 17 grader till 21 grader. Vi hade ju "kallt" i huset tidigare. Är det 10 grader ute, är det fortfarande 24-25 grader i huset mitt i natten. 3 veckor sen hade vi kallt i huset 6.00 på morgonen.

Jag vill alltså få stopp på min bergvärmepump att pumpa ut värme.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Går cirkpumpen? Skickar den ut något?
Står cirkpumpen stilla så är det fullt rimligt att det är ~30 grader inne i skåpet i värmepumpen, den gör ju varmvatten, och är cirkpumpen igång så får man ju tillbaka temperaturen i huset. Är det 25-30 grader, så är ju vattnet i slingan också 25-30 grader.
Okej! Den röda pilen snurrar inte, vilket den gjorde förut. Jag fick hjälp att ställa in en kurvlutning på 35, vilket verkar ha stängt av utskickadet av värme.

Men jättebra förklaring med att den visar 30 grader i skåpet. Dock trodde jag att det var 60 grader (för dusch) men det kanske är något annat jag tänker på?
 
V växelventil skrev:
Kan du inte gå in i avancerat och ändra sommarkörningen från 18(värmen stängs av till radiatorsystemet) till 16 grader.
Absolut! Det intressanta är att detta INTE fungerade innan jag ändrade kurvlutningen (till 34). Den fortsätte spotta ut värme (ca. 24 grader) trots att det var bra över 22 grader utomhus.

Idag är första dagen det stått "Värme från, radiator sys 1", vilket gå tolkar som att värmen varit avslagen, typ hela dagen, förmodligen pga. av kurvlutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.