Nissens Nissens skrev:
Har du funderat på att prata med dom som gjort jobbet?
Har du funderat på att åtminstone läsa trådens första inlägg, som du även citerar, där TS skriver: 😉

F fredrik_pe skrev:
Hantverkarna som gjort det ska komma och titta på det.
Jag antar att detta kan tolkas som att TS pratat med dem. 😀
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Har du funderat på att åtminstone läsa trådens första inlägg, som du även citerar, där TS skriver: 😉


Jag antar att detta kan tolkas som att TS pratat med dem. 😀
Japp, jag missade det. Får väl hoppas de dyker upp snart då. Känns som att ts går i försvarsställning så fort någon ifrågasätter kakelsättaren.

Ts har verkar ha bestämt sig för att kakelsättaren haft otur på ett eller annat sätt, och då blir det ju torrsim här.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Det här handlar inte om att försvara någon. Jag tvivlar inte alls på att det här kommer lösa sig på ett eller annat sätt.

Anledningen till att jag skrev här var för att få inspel till eventuella felkällor i väntan på att hantverkarna kommer och tittar på det.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
MultiMan
Ändå gick du i försvarsställning direkt i trådens början. Om du verkligen vill få inspel till tänkbara fel bör du vara öppen för alla orsaker.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vanligt vid sådana brunnar är att inte folk gör korrekt när de ska ansluta fuktskyddet.

Det kan se bra ut men släppa efter en kort tid.

Viktigt att slipa lite med fin smärjelduk på det rostfria och tvätta av noga med t.ex t-röd för att fuktskyddet ska fästa ordentligt.
Står det i deras monteringsanvisning att det ska smärjlas?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Står det i deras monteringsanvisning att det ska smärjlas?
Nej, det står det inte ordagrant men i denna branschen måste man som vi vet ha lite sunt förnuft och tänka lite själv för allt står inte i skrift och sysslar man med detta så vet man att det krävs lite för och få saker att fästa på en rostfri yta.

Det står följande i Unidrains monteringsanvisning:

Var noga med att inte prima på golvbrunnen.
Rengör därefter golvbrunnens fläns med lämplig metod och produkt.


För mig är lämplig produkt och metod då att slipa lite lätt med smärjelduk för att rugga upp ytan så den inte är helblank och sen tvätta bort fetter och annat som kan försämra vidhäftningen med t-röd.

🙏
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, det står det inte ordagrant men i denna branschen måste man som vi vet ha lite sunt förnuft och tänka lite själv för allt står inte i skrift och sysslar man med detta så vet man att det krävs lite för och få saker att fästa på en rostfri yta.

Det står följande i Unidrains monteringsanvisning:

Var noga med att inte prima på golvbrunnen.
Rengör därefter golvbrunnens fläns med lämplig metod och produkt.


För mig är lämplig produkt och metod då att slipa lite lätt med smärjelduk för att rugga upp ytan så den inte är helblank och sen tvätta bort fetter och annat som kan försämra vidhäftningen med t-röd.

🙏
Ja att vi som jobbar med det fattar och gör det är en sak men tror inte att andra novisa ens tänker tanken på slipning..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja att vi som jobbar med det fattar och gör det är en sak men tror inte att andra novisa ens tänker tanken på slipning..
Säkert sant, men där har man ju en stor anledning att anlita folk som vet vad de sysslar med. ;)

Är man inte ens kompetent nog att ta reda på hur man bör göra och vad som kan menas med "lämplig metod och produkt" så anser ju iaf inte jag att man är tillräckligt kompetent för att ge sig på att renovera så pass viktiga saker som våtutrymme är. ;)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ändå gick du i försvarsställning direkt i trådens början. Om du verkligen vill få inspel till tänkbara fel bör du vara öppen för alla orsaker.
Det var för att utgå från att det är korrekt gjort och sedan kan givetvis fel uppstå.

Men det ger mig inget i att landa i en tråd där 17 man sitter och skriver ”kassa hantverkare” istället för att försöka kom upp med hypoteser vad felet kan vara.

Tänker att jag kan stänga denna tråd nu så löser det sig som sagt på ett eller annat sätt.
 
F fredrik_pe skrev:
Det var för att utgå från att det är korrekt gjort och sedan kan givetvis fel uppstå.

Men det ger mig inget i att landa i en tråd där 17 man sitter och skriver ”kassa hantverkare” istället för att försöka kom upp med hypoteser vad felet kan vara.

Tänker att jag kan stänga denna tråd nu så löser det sig som sagt på ett eller annat sätt.
Du vill att vi skall gissa. Men om vi gissar ”fel” så blir det bara fel… svår situation.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Det var för att utgå från att det är korrekt gjort och sedan kan givetvis fel uppstå.

Men det ger mig inget i att landa i en tråd där 17 man sitter och skriver ”kassa hantverkare” istället för att försöka kom upp med hypoteser vad felet kan vara.

Tänker att jag kan stänga denna tråd nu så löser det sig som sagt på ett eller annat sätt.
Skulle ju dock vara intressant att få en input var felet är när ni lyckas lokalisera detta.
Jag har en känsla av att det kan ha med fuktskyddet vid det rostfria att göra. 🤔
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
När jag ser den öppna bilden med panel innan gipset blir iaf jag fundersam på om de reglat upp så det följer de då gällande säker vatten reglerna?
 
https://addacenter.se/onewebmedia/ADDA_UNIDRAIN_VAGGNARA_23nov21.pdf

Instruktionerna.... I min värld innebär rengör noga att tvätta med IPA eller möjligtvis T röd, står inget om att slipa. Är limmet inte kass ska det fästa på väl rengjord rostfritt brunn.

Fortsatt killgissning är ju att plattorna inte haft hel täckning, fixet skinnat sig eller att de inte bakstrukit plattan.
 
S swirve skrev:
[länk]

Instruktionerna.... I min värld innebär rengör noga att tvätta med IPA eller möjligtvis T röd, står inget om att slipa. Är limmet inte kass ska det fästa på väl rengjord rostfritt brunn.

Fortsatt killgissning är ju att plattorna inte haft hel täckning, fixet skinnat sig eller att de inte bakstrukit plattan.
Det står ju var och en fritt att tolka vad som menas med "lämplig metod och produkt" som sagt.

Att slipa lätt med smärjelduk fick jag som tips för många år sedan direkt från en Unidrainsäljare och i min värld ger det optimala förutsättningar för vidhäftning på samma sätt som de människor som sätter kakel på kakel ruggar upp ytan innan och inte bara tvättar av den innan ny kakel sätts utanpå. ;)
 
R
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det står ju var och en fritt att tolka vad som menas med "lämplig metod och produkt" som sagt.

Att slipa lätt med smärjelduk fick jag som tips för många år sedan direkt från en Unidrainsäljare och i min värld ger det optimala förutsättningar för vidhäftning på samma sätt som de människor som sätter kakel på kakel ruggar upp ytan innan och inte bara tvättar av den innan ny kakel sätts utanpå. ;)
Konstigt att inte tillverkaren kan göra det ifrån fabrik alternativt föreskriva att det ska göras annars är det ju meningslöst för det kan aldrig bli ett fel att inte smärjla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.