Skulle behöva Wi-Fi i bortre delen av trädgården och labbar nu med en mesh nod utomhus i trädgårdsboden. Har de inomhus och funkar utmärkt men tyvärr skärmar väggarna för mkt så får dålig täckning ute i boden. Funderar därför på att dra ut en IP kabel och koppla noden direkt på den. Men så blir jag fundersam, är det tok-dumt rent it säkerhetsmässigt att ha en IP kabel utanför huset?

eller ska man ta den risken?

Det är ett Deco system
 
Självklart finns det ju en risk att någon skulle få för sig att koppla ur AP och då kunna koppla in en dator där. Men att någon skulle göra det för att kunna komma åt dina saker på insidan låter inte troligt. Går säkert att låsa på något sett men kräver ju lite jobb. Finns ju massa folk som har kameror sittande ute och jag har inte läst om att detta är en direkt risk. Skulle ju inte sätta ett uttag med "live" port på ute men en AP eller kamera sätter man ju normalt en bit upp och då är ju risken mindre.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Självklart finns det ju en risk att någon skulle få för sig att koppla ur AP och då kunna koppla in en dator där. Men att någon skulle göra det för att kunna komma åt dina saker på insidan låter inte troligt. Går säkert att låsa på något sett men kräver ju lite jobb. Finns ju massa folk som har kameror sittande ute och jag har inte läst om att detta är en direkt risk. Skulle ju inte sätta ett uttag med "live" port på ute men en AP eller kamera sätter man ju normalt en bit upp och då är ju risken mindre.
Jo. Spontant tänker jag att det är lite väl sci-fi att någon går in i trädgården, in i boden och kopplar in sig på ekan. Så kanske lite väl mkt noj att tänka på det. Deco appen ger ju också puschnotis när nya enheter ansluter så gissar de i så fall får fixa så de ansluter sig som om de vore mest noden

Tänkte dessutom sätta en kamera som ser Boden. Jaja, kanske bara köra på
 
O olofh skrev:
IP kabel
Ovanligt, själv brukar jag kabel för Ethernet ;)

O olofh skrev:
är det tok-dumt rent it säkerhetsmässigt att ha en IP kabel utanför huset?
Aldrig hört om tjuvkopplad dator i uthus även om det är fysiskt möjligt. Däremot via trådlöst med folk som sitter i bil (wardriving). OM du vill säkra dig så sätt en vettig brandvägg mellan husets nätverk och boden.

Det som däremot kan bli ett mer kännbart problem är åska och jordströmmar. Mot detta kan du lägga en 50 mm bred kanalisation och lägga in en optisk fiber med färdiga kontakter innuti denna.

Exempel:
Fiberkabel 50 meter = 360 SEK inkl moms
direktronik.se: SC/APC till SC/APC Singelmode 9/125 OS2 Simplex Yd 2,0mm
Kontakten är som bredast 9 mm så den bör gå igenom kanalisationen på 50 mm.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Ovanligt, själv brukar jag kabel för Ethernet ;)


Aldrig hört om tjuvkopplad dator i uthus även om det är fysiskt möjligt. Däremot via trådlöst med folk som sitter i bil (wardriving). OM du vill säkra dig så sätt en vettig brandvägg mellan husets nätverk och boden.

Det som däremot kan bli ett mer kännbart problem är åska och jordströmmar. Mot detta kan du lägga en 50 mm bred kanalisation och lägga in en optisk fiber med färdiga kontakter innuti denna.

Exempel:
Fiberkabel 50 meter = 360 SEK inkl moms
direktronik.se: SC/APC till SC/APC Singelmode 9/125 OS2 Simplex Yd 2,0mm
Kontakten är som bredast 9 mm så den bör gå igenom kanalisationen på 50 mm.
Vilken tur du ändå kanske förstår vad jag menade/vill göra 😀

Så fiber kan inte leda in åskan. Det låter ju iof bra. Men då behövs någon form av fiberomvandlare/switch på båda sidorna?
 
J
Ja, du behöver behöver fiberomvandlare såvida du inte hittar en kamera med fiberport vilket nog är ganska ovanligt. Du behöver även el i boden.

Edit: Det var ju en Deco-nod du skulle ha och inte en kamera. Men principen är densamma. En fiberomvandlare i varje ände alternativt router/switch med fiberutgång.
 
Redigerat:
Attitudeswe
2st omvandlare för totalt 640kr

10Gtek ® [2 Piece] Gigabit Ethernet Media Converter, SFP Slot with SFP SX Module, Multi-Mode Dual LC Fiber, 850nm, 550-Meter https://amzn.eu/d/8kaKDN1
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Vilken tur du ändå kanske förstår vad jag menade/vill göra 😀

Så fiber kan inte leda in åskan. Det låter ju iof bra. Men då behövs någon form av fiberomvandlare/switch på båda sidorna?
Korrekt
 
En skärmad kabel avsedd för installation utomhus med vettig kanalisation kan ju inte utgöra någon reell säkerhetsrisk.

Är du ändå orolig så finns det ju fysiska åtgärder tex denna;
Röd nätverkskabel ansluten till en adapter med låsmekanism för säkerhetsändamål, som visas ansluten till en bärbar dator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder du fiber mellan byggnaderna istället så finns det optiska larm som reagerar på om fibern rör sig
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
En skärmad kabel avsedd för installation utomhus med vettig kanalisation kan ju inte utgöra någon reell säkerhetsrisk.

Är du ändå orolig så finns det ju fysiska åtgärder tex denna;
[bild]

Använder du fiber mellan byggnaderna istället så finns det optiska larm som reagerar på om fibern rör sig
Hur fel är det att samlägga i redan bef 50mm elrör?
 
B
Den här åskrisken har man väl redan, om det finns elledningar i boden?

Det finns en variant som är lämpad för utomhusbruk, den var dock lite brandfarlig, så den bör inte dras inomhus några längre sträckor.

Jag körde i alla fall med den typen av ethernetkabel för att lösa ett liknande problem.
 
O olofh skrev:
Hur fel är det att samlägga i redan bef 50mm elrör?
Det kommer fungera, speciellt om du använder skärmad kabel.
Standarden anger att skärmad Cat6/7 kan förläggas 7cm från elkablar vid förläggning på kabelstege.
10% av installationens längd kan samförläggas i tex kabelkanaler.

Där har du riktlinjerna. Du kommer i praktiken inte märka någonting om du förlägger den i samma rör. Men det är inte helt rätt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
Den här åskrisken har man väl redan, om det finns elledningar i boden?

Det finns en variant som är lämpad för utomhusbruk, den var dock lite brandfarlig, så den bör inte dras inomhus några längre sträckor.

Jag körde i alla fall med den typen av ethernetkabel för att lösa ett liknande problem.
Inte på samma vis.

I åska för någon vecka sedan gick en switch sönder här. Utan att jag kan bevisa något är min främsta tänkbara bov i dramat 100m CAT5 som går från switchen till en ladugård. Har länge tänkt byta den till fiber, men inte kommit mig för.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Så fiber kan inte leda in åskan. Det låter ju iof bra. Men då behövs någon form av fiberomvandlare/switch på båda sidorna?
(plockat härifrån)
8P8C --> Mediaomvandlare --> Mediamodul --> ..Fiber.. --> Mediamodul -->
Mediaomvandlare --> 8P8C

(8P8C = "RJ45")

Fiberkabel 50 meter = 360 SEK
direktronik.se: SC/APC till SC/APC Singelmode 9/125 OS2 Simplex Yd 2,0mm
Kontakten är som bredast 9 mm så den borde gå igenom kanalisationen på 50 mm.
Avståndet mellan hus och garage verkar vara 30 meter fågelvägen. Är kanalisationen som en orm så ökar avståndet förstås.

2x Mediamodul SFP 357 x 2 = 715 SEK
direktronik.se: SFP BiDi WDM TX1310/RX1550 SC Singlemode 20km (LX) 1.25Gbps

2x Mediaomvandlare SFP<-->8P8C ("RJ45") 549 x 2 = 1098 SEK
dustin.se: RB260GS 5-portars switch med en SFP

Totalt: 2173 SEK inkl moms, ex frakt
(eventuellt går det att hitta billigare)

Vinst:
* Slipper problem med åska och jordströmmar.
* Kan senare utöka hastigheten uppåt 400 Gbit/s om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.