Hej, jag har inte haft tid att läsa alla inlägg i tråden men tänkte ge kort information om vår lösning, förhoppningsvis är det till någon nytta.

Vi har valt kylbatteri på FTX-aggregatet, något överdimensionerat, går upp i storlek från FTX-aggregat och in i kylbatteriet för att sedan gå ner i storlek efter.
Vill man så kan man sätta flera kylbatteri i anläggningen. Vill man ha extra kylning i t.ex. ett sovrum så kan man sätta ett separat kylbatteri på tilluften till det rummet!
Vi inte ville ha för mycket rör med vatten i hustak och väggar så vi gick inte på detta spåret.

Vi har golvvärme i bottenplan och källare men inte på ovanvåningen då det är träbjälklag.
Det brukar vara ovanvåningen som blir absolut varmast.
Vi valde att komplettera FTX och golvvärme med fläktkonvektorelement. Daikin har riktigt snygga sådana och dom finns både för utanpåliggande och för inbyggnad.

Golvvärmen i källaren och på bottenplan kompletterades med vars ett konvektorelement och ovanvåningen fick tre styck. Just Daikins modell har smart styrning och är de tunnast på marknaden, andra tillverkares tenderar till att vara på tok för tjocka och bulkiga för min smak. Bonusen är att man får luften filtrerad när den passerar genom fläktkonvektorerna.
Hör av dig om du vill ha mer information om t.ex. de fläktkonvektorer som vi valde då de inte är helt lätta att få tag på här i lilla Sverige!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C coccon skrev:
Hej, jag har inte haft tid att läsa alla inlägg i tråden men tänkte ge kort information om vår lösning, förhoppningsvis är det till någon nytta.

Vi har valt kylbatteri på FTX-aggregatet, något överdimensionerat, går upp i storlek från FTX-aggregat och in i kylbatteriet för att sedan gå ner i storlek efter.
Vill man så kan man sätta flera kylbatteri i anläggningen. Vill man ha extra kylning i t.ex. ett sovrum så kan man sätta ett separat kylbatteri på tilluften till det rummet!
Vi inte ville ha för mycket rör med vatten i hustak och väggar så vi gick inte på detta spåret.

Vi har golvvärme i bottenplan och källare men inte på ovanvåningen då det är träbjälklag.
Det brukar vara ovanvåningen som blir absolut varmast.
Vi valde att komplettera FTX och golvvärme med fläktkonvektorelement. Daikin har riktigt snygga sådana och dom finns både för utanpåliggande och för inbyggnad.

Golvvärmen i källaren och på bottenplan kompletterades med vars ett konvektorelement och ovanvåningen fick tre styck. Just Daikins modell har smart styrning och är de tunnast på marknaden, andra tillverkares tenderar till att vara på tok för tjocka och bulkiga för min smak. Bonusen är att man får luften filtrerad när den passerar genom fläktkonvektorerna.
Hör av dig om du vill ha mer information om t.ex. de fläktkonvektorer som vi valde då de inte är helt lätta att få tag på här i lilla Sverige!
Kan du länka till de tunna fläktkonvektorerna?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du länka till de tunna fläktkonvektorerna?
Skickar ett PM.
Jag har även gjort ett Excel för effektberäkning som gör det lättare att välja storlek på fläktkonvektorn och få en uppfattning om uppvärmning- och nedkylningsförmåga. Tror inte man kan skicka Excel men jag tar en skärmdump och skickar med.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C coccon skrev:
Skickar ett PM.
Jag har även gjort ett Excel för effektberäkning som gör det lättare att välja storlek på fläktkonvektorn och få en uppfattning om uppvärmning- och nedkylningsförmåga. Tror inte man kan skicka Excel men jag tar en skärmdump och skickar med.
Kör du både värme och kyla i samma konvektor?
Jag tycker ett sånt dokument skulle vara intressant att se. Nu hör det inte till vanligheterna att vi pratar installation av fläktkonvektor på mitt jobb, men det händer. Sen är det iofs inte hyperkomplicerat att räkna på (typ önskad effekt per m² * m² = önskad märkeffekt) men jag är nyfiken på ditt dokument.
 
  • Gilla
henrikowen och 1 till
  • Laddar…
Snälla dela saker i tråden och inte via pm, det finns fler som är intresserade och hela tanken med ett forum försvinner om diskussionen flyttar till pm.
 
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Kör du både värme och kyla i samma konvektor?
Jag tycker ett sånt dokument skulle vara intressant att se. Nu hör det inte till vanligheterna att vi pratar installation av fläktkonvektor på mitt jobb, men det händer. Sen är det iofs inte hyperkomplicerat att räkna på (typ önskad effekt per m² * m² = önskad märkeffekt) men jag är nyfiken på ditt dokument.
@ajn82 Har helt rätt, det var jag som blev förvirrad då jag egentligen ville dela Excel-arket och insåg att jag inte kunde göra det i tråden.

Ja vi kör både värme och kyla, det är det som gjorde valet enkelt. (Förutom att det blev till att dra om alla jäkla rör för att få kondensisolering!)

Jag letade i ett par arbetsdagar innan jag valde, gick igenom allt som kunde hittas i Europa och la ytterligare en arbetsdag på Alibaba. Där hittade jag förvisso några element som såg hoppfulla ut, hittade även Byggmax leverantör och till under halva priset men samtidigt är det alltid en chansning gällande kvalitén när man köper från okända företag i Kina.

Här är länken till produkten på tillverkarens hemsida:
https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/product.html/FWXV-ATV3.html
I Sverige marknadsförs den största och minsta modellen av Polarpumpen. (endast den utanpåliggande modellen)

Dessa bygger totalt 135mm vilket kan tyckas mycket jämfört med ett traditionellt element men jämfört med andra fläktkonvektorer är det lite. Har sett hela vägen upp till över 200mm och det vill man nog inte ha.

Förutom att både köra värme och kyla så är effekten man får ur fläktkonvektorn, vid låga temperaturer, oslagbar om man jämför med traditionella element.

Tillverkaren specificerar vissa effekter i sitt datablad så jag tog helt enkelt dessa och kastade in i ett Excel, därifrån kan man sedan interpolera fram effekt-värden för fläktkonvektorn beroende på inställd framledningstemperatur och fläkthastighet.

Precis som @NoiseMaker skriver så är det inte särskilt komplicerat att räkna ut effektbehovet för huset.
Jag har utgått från vår årliga elförbrukning för värmesystemet, vi har Elna från Eon så vi kan se hyfsat exakt hur mycket värmesystemet drar och då även utomhustemperaturen i kombination med detta. Sen är area och volym beräknat för alla rummen i huset och effektförbrukningen uppdelat på dessa med en liten korrigerande koefficient beroende på vilket våningsplan det är.

Ja jag har nog gått för långt, det vet jag redan, men det känns alltid bättre med en kvalificerad gissning än en chansning därav försöker jag att göra så mycket efterforskning som möjligt innan jag gör något...
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Testar att ladda upp ett kalkylark. Det verkar fungera bra. Kan någon testa att öppna filen?
 
T TommyC skrev:
Testar att ladda upp ett kalkylark. Det verkar fungera bra. Kan någon testa att öppna filen?
Fungerar!
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.