namnbyte namnbyte skrev:
Behöver inte ta i så att man spricker, kan sluta skruva i långt innan till och med. Väggen rör sig inte nämnvärt, är ingen ide att spänna så in i helvete. Det är inte skruvens spännkraft mot pluggen som är den svaga länken vid sådan uppfästning.

Men ja, han kan också fräsa ur ett spår i teglet och gjuta in en H-balk som sedan gardinfästet svetsas fast i. Då kommer det att hålla även för din användning utav gardiner!

EDIT: Men för att vara på riktigt säkra sidan bör han nog även borra in i H-balken från utsidan och fästa vajrar i den för att även ta hjälp utav betongfundament nedgrävda utanför. Så kan man spänna vajern efter behag eller om det skulle uppstå en överbelastning för gardinfästet vid te.x besök.
Det är dessa två alternativ du ser? Var inte alternativet med rätt material bra eller?
 
  • Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför i hela världen ska man använda fel material? Jag har själv försökt göra detta och spacklet sprack. Det är bra att dina högtalare hänger uppe men det finns mycket bättre material att använda. Gör det...
Bara för att du inte har lyckats med någonting en gång betyder det ju inte att en viss sak inte funkar.
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Bara för att du inte har lyckats med någonting en gång betyder det ju inte att en viss sak inte funkar.
Du kommer säkert lyckas mycket bättre när du tar spacklet nästa gång du är i en liknande situation. 👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kommer säkert lyckas mycket bättre när du tar spacklet nästa gång du är i en liknande situation. 👍
Är du säker på att ditt vetenskapliga test inte funkade? Skämt å sido Farstarjej så ge det ett nytt försök nästa gång. Kanske du blandade spacklet fel?
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Är du säker på att ditt vetenskapliga test inte funkade? Skämt å sido Farstarjej så ge det ett nytt försök nästa gång. Kanske du blandade spacklet fel?
Det enda användarfelet här står du för och det är forum och inte spackel som inte kan hanteras.👍
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Kanske du blandade spacklet fel?
Blandar man sånt spackel på tub som TS köpt?
 
D Dilato skrev:
Blandar man sånt spackel på tub som TS köpt?
Vi pratade inte om ts nu.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det enda användarfelet här står du för och det är forum och inte spackel som inte kan hanteras.👍
Ja, du gjorde säkert helt rätt men ändå fungerade det inte. Helt rimligt 🙃
 
Håller med Farstatjejen och andra, vanligt lättspackel (typiskt gipsbaserat) är inget bra val för detta, det är avsett att spackla upp inför tapetsering/målning. Jag hade aldrig valt detta.

Ankarmassa föreslogs, någon typ av epoxy kan äkert funka fint också om förutsättningen är att få pluggen att fästa hyfsat tunga saker i poröst material. Som alltid om det ska kletas i ankarmassa/epoxy, skitnoga att verkligen blåsa ut allt borrkax/damm ur hålet annars funkar det inte.

Sedan kan man även ha i baktanke att en vanlig slagborrmaskin har en tendens att mosa sönder borrhål onödigt mycket. Ett bättre val är en borrhammare på låg slagenergi så att borrhålen inte glider iväg och smetas ut, håller den dimension man tänkte sig.

Man ska inte heller vara rädd att gå upp en dimension i plugg/borrhål så att man får bra fäste, helst köra riktigt bra plugg från tex Fischer som är avsedda för materialet man har i väggen.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Norrlandet Norrlandet skrev:
Vi pratade inte om ts nu.
Ok, så var i tråden nämns något annat spackel än TS spackel, hur kan du tvärsäkert veta att det kommer att hålla om du själv använt något annat spackel (som blandas)?
 
Claes Sörmland
Notera dock att TS inte har använt gammalt klassiskt sandspackel utan lättspackel. Det är lite bättre på att fylla hål än klassisk spackel. Jag gissar att det kommer att funka.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Finns ingen genväg, ev borra lite större hål sakta och minst 10 cm djupt (år det en fog så går det att fylla upp ) långa plugg med skruv finns att köpa. Ända upp till 20 cm. Och spackla runt det som är trasigt.
 
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är dessa två alternativ du ser? Var inte alternativet med rätt material bra eller?
Nej har nog sett alla alternativ, och att använda andra material är också bra/säkert bättre. MEN nu hade han redan gått vägen med spackel, och det kommer förmodligen hålla helt utmärkt.

Att rensa ur och börja om vore helt jäkla onödigt bara för att det finns andra sätt så det kan fästa ännu bättre, speciellt när det redan utförda sättet mycket väl kan fungera för honom. Först OM det fallerar vore det vettigt att göra om.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Nej har nog sett alla alternativ, och att använda andra material är också bra/säkert bättre. MEN nu hade han redan gått vägen med spackel, och det kommer förmodligen hålla helt utmärkt.

Att rensa ur och börja om vore helt jäkla onödigt bara för att det finns andra sätt så det kan fästa ännu bättre, speciellt när det redan utförda sättet mycket väl kan fungera för honom. Först OM det fallerar vore det vettigt att göra om.
Jag förstår inte vad din poäng var och jag är inte säker på att du gör det heller som Trump hade sagt.....
Hade jag varit i TS situation hade jag gjort om det för saker går alltid sönder när det är minst lämpligt....
 
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte vad din poäng var och jag är inte säker på att du gör det heller som Trump hade sagt.....
Hade jag varit i TS situation hade jag gjort om det för saker går alltid sönder när det är minst lämpligt....
Följer inte Trump men beklagar din förmåga. Poängen är och var alltid; så han gjorde kommer säkerligen funka fint om han låter det genomtorka ordentligt först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.