Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips är att sätta ett eget elskåp (normcentral) med mätare (digital) för denna lgh/bodel. Då är det lätt att hålla koll på förbrukning och blir förmodligen enklare för elektrikern att dra rör och kablar.
Tack för tips!🤗
 
H hempularen skrev:
och som sagt din elektriker kommer att beställa avstängning av elen, inget du kan göra utan elektriker.
Varför det? Om det är en villa så har du egen elmätare då är det bara att hålla On/Off knappen inne i 5 sekunder så bryter elmätare av matningen.
Dock får man inte lita på denna brytning vid arbete i anläggningen, utan huvudsäkringarn 3 ST skall avlägsnas när belastningen är borta.

OBS använd inte huvudsäkring med last för frånkoppling.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Varför det? Om det är en villa så har du egen elmätare då är det bara att hålla On/Off knappen inne i 5 sekunder så bryter elmätare av matningen.
Dock får man inte lita på denna brytning vid arbete i anläggningen, utan huvudsäkringarn 3 ST skall avlägsnas när belastningen är borta.

OBS använd inte huvudsäkring med last för frånkoppling.
Var sitter elmätaren samt huvudsäkringarna i förhållande till aktuella kabeln?
Vet du vad TS ska göra med aktuella kabeln?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var sitter elmätaren samt huvudsäkringarna i förhållande till aktuella kabeln?
Vet du vad TS ska göra med aktuella kabeln?
Huvudsäkringar sitter alltid före elmätaren i mätareskåpet, i en villa oftast i fasaden åtkomliga utifrån.


Ett elmätarskåp på en villafasad med inkommande kabel, tre huvudsäkringar, en elmätare och en laddbox på utgående plint efter mätaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett typiskt fasadskåp. Inkommande från gatan ner till vänster, sedan dom 3 huvudsäkringarna,( i gamla skåp huvudbrutare) sedan elmätare som numera har en inbyggd kontaktor som nätägaren kan fjärrstyra (om du inte betalt räkningen) och du själv genom att hålla inne Grön knappt i 5 sek.
I detta skåpet sitter laddboxen 11 kW direkt på utgående plint efter mätaren parallellt med husets elcentral.
Dom 2 säkringarna är för belysning i garaget där skåpet sitter. Svart kabel mitt i skåpet går till husets elcentral .
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Huvudsäkringar sitter alltid före elmätaren i mätareskåpet, i en villa oftast i fasaden åtkomliga utifrån.


[bild]

Ett typiskt fasadskåp. Inkommande från gatan ner till vänster, sedan dom 3 huvudsäkringarna,( i gamla skåp huvudbrutare) sedan elmätare som numera har en inbyggd kontaktor som nätägaren kan fjärrstyra (om du inte betalt räkningen) och du själv genom att hålla inne Grön knappt i 5 sek.
I detta skåpet sitter laddboxen 11 kW direkt på utgående plint efter mätaren parallellt med husets elcentral.
Dom 2 säkringarna är för belysning i garaget där skåpet sitter. Svart kabel mitt i skåpet går till husets elcentral .
Hur vet du att TS har fasadmätarskåp på/i fasaden eller annan typ av mätarplats utanför fasaden?

Så som jag uppfattar TS så sitter mätarplatsen en bit in i huset och att det är serviskabeln som det ska göras något jobb med.


Det är relativt vanligt att mätarplatsen finns någonstans inne i huset, ibland på insidan av källarväggen, ibland på en innervägg mitt i källaren, ibland på insidan av yttervägg på övervåningen, ibland på innervägg mitt i övervåningen, ibland uppe på vinden.

Ibland kan servisekabeln gå in genom källarväggen och sedan gå upp till vinden där mätarplatsen finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.