H
Lås spärren sen svingar du rondelen lite lätt så kapskivan träffar nån kant så skivan vill rulla upp muttern.
 
Violina Violina skrev:
Ibland går det inte att undvika heller, man måste dela något på ett visst ställe, kommer inte åt att göra det på "rätt sätt" och ingen möjlighet att göra det med plasma eller skärbrännare..

Men jag håller med dig, med erfarenheten man har idag är det en sån sak som man i de flesta fall lyckas undvika..
Närbild av handen som håller en metallplatta med fastrostade muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag börjar ledsna på mig själv. Muttern går ingenstans.
 
Kan det vara en idé att klippa itu skivan, och ta ut den från sidan? Just nu är det fast, FAST. Närbild av en rostig kapskiva fastklämd i ett metallskruvstäd på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går nog att slå loss muttern med hammare och dorn
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
Kan det vara en idé att klippa itu skivan, och ta ut den från sidan? Just nu är det fast, FAST. [bild]
Du kan också använda maskinen som hävarm, nu när skivan sitter fast.. håll in spärren och vrid maskinen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
[bild]
Jag börjar ledsna på mig själv. Muttern går ingenstans.
Får du in den i muttern men det är för hårt att dra så behöver du bara mer moment. Ta ett metallrör och trä över den där och så får en kompis hålla den på plats medan du trycker?
Kan funka med en större fast nyckel eller annat också....
Jag har bara sett detta göras på Youtube i bilsammanhang så jag vill inte bli ansvarig för några skador 😅
 
F fribygg skrev:
Det går nog att slå loss muttern med hammare och dorn
En hand håller en böjd metallspik mot en bakgrund av en gräsmatta och stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går bra nu 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
[bild]
Det går bra nu 😅
Tror du har blötjärn och dessutom knackar åt fel håll..
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kan också använda maskinen som hävarm, nu när skivan sitter fast.. håll in spärren och vrid maskinen...
TACK!! Nu gick det! Så sjukt vad byggahus levererar, och det snabbt! Jag blir tårögd. Närbild av en metallring med flera små hål som sitter fast på en grå bakgrund med texturer och bokstäver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett anslutningshål med skador och fransiga kanter i en bit svart material. Bakgrunden är gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hädanefter bara tajta till för hand, alltså?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
Hädanefter bara tajta till för hand, alltså?
jag drar muttern tills den fastnar i skivan, sen drar jag i själva skivan tills den nyper.

När den roterar kommer den att vilja låsa fast ännu mer, det finns ingen risk att den lossar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Får du in den i muttern men det är för hårt att dra så behöver du bara mer moment. Ta ett metallrör och trä över den där och så får en kompis hålla den på plats medan du trycker?
Kan funka med en större fast nyckel eller annat också....
Jag har bara sett detta göras på Youtube i bilsammanhang så jag vill inte bli ansvarig för några skador 😅
I detta fall började piggarna i nyckel ge sig, se bild ovan. Jag tror jag hade bara pajat nyckeln.
 
F fribygg skrev:
Tror du har blötjärn och dessutom knackar åt fel håll..
1. Ja, troligen, 2. Inte omöjligt såklart, men jag är 97 % säker på att jag var åt rätt håll.
 
Gauthier Gauthier skrev:
I detta fall började piggarna i nyckel ge sig, se bild ovan. Jag tror jag hade bara pajat nyckeln.
Jag tror du har för långa piggar, dom ska precis bottna i hålen.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
I detta fall började piggarna i nyckel ge sig, se bild ovan. Jag tror jag hade bara pajat nyckeln.
Mm tror dilato har rätt. Om du hade haft en fungerande vinkelslip hade du kunnat korta av dom....
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
TACK!! Nu gick det! Så sjukt vad byggahus levererar, och det snabbt! Jag blir tårögd. [bild]
[bild]

Hädanefter bara tajta till för hand, alltså?
Tur att du fick bort skivan, bäst före datum gick ju ut i augusti! 👍🏾😄
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.