Hej!

Undar om någon har tips eller erfarenheter att dela med sig av gällandes banklån.

Vi har nyligen köpt oss en tomt och vill komma igång med att bygga så snart det bara går! Min mans arbetssituation brådskar det hela lite (han planerar att flytta sitt företag till en byggnad på vår tomt).

Vi blev precis nekade banklån på SEB.. :( Har inte kollat upp andra banker än, men ska göra det. Har någon tips på banker som är lite "generösare" med lån är det tacksamt!
Eller är vår situation hopplös när det gäller att få lån??

Vår ekonomiska situation ser ut som följande:

Jag är precis nyutexaminerad och har fått en visstidsanställning på ett år. (Att sedan få fastanställning där jag jobbar verkar dock inte särskilt svårt..) Har en månadsinkomst på 22,5 kkr. Min man driver eget företag med en inkomst på 20 kkr/mån. Vi kommer alltså ha 29 kkr/mån netto. Inga kidz.. Dessutom kommer vi få en hyresintäkt av hans företag på ca 3000 kr/mån netto.

Vi behöver låna 2,8 mille där vi kan lägga 400 kkr i kontantinsats. Enligt våra beräkningar skulle vi utan problem klara månadskostnaderna. Att SEB var så restriktiva till lån beror troligen på att jag inte har fast anställning.. :( (Extremt irriterande m tanke på att det är nästintill omöjligt att få fast när man är nyexad..!) Har alla banker det som "kriterium" att man ska ha fast anställning??

Vad tror ni, kan vi i vår situation få banklån - och i så fall vart??!

Tacksam för alla råd och tips vi kan få!

/Berki
 
Personligen kan jag inte se vad problemet är. Det gäller dock att se till hela bilden. Kan refferera till mig själv för några år sedan då vi var i princip i samma situation ekonomiskt och familjärt. Inga problem att få lån trots att damen inte hade fast. Dock har vi varit kund i samma bank och haft stora lån innan och skött ekonomin. Detta gör att banken "litar" lite mer på en skulle jag tro. Känns inte som att det skulle vara några problem om man kollar runt lite vilket man inte ska vara rädd för. Finns alltid Bluestep annars. Varöfr inte ta hjälp av Freedom finance? De kollar runt åt Er hos bankerna...
 
Frågan är om ni vill ha ett lån där ni kan få det... Bluestep är ju kända för att låna ut till dem som inte får lån på andra ställen, men man får ju betala i gengäld!

Vore det inte bättre att ni nöjer er med att din mans företag flyttar till tomten innan ni bygger hus där, så kan ni ju skjuta upp det tills du har fått fast anställning?
 
En sak som försvårar är att den ena har tidsbegränsad anställning och den andra är egen företagare. Inkomster i egna företag bedöms normalt som mindre säkra, ifall man inte kan visa på lång historik med stabil uttagen lön.
 
Testa inte med swedbank enligt dem ska man ha 1 miljon över per år känns det som.
 
Som sagt egna företagare ör banker ofta lite misstänksamma mot.

Bara en liten kommentar om hyresintäkten från företaget.

Nu är jag ingen expert på sådant (driver dock själv företag med kontor hemma). I Princip så kan man inte hyra ut utrymme till sitt eget företag. Skattemyndigehten accepterar inte ett sådant upplägg. Man kan få göra ett shablonavdrag som skall motsvara viss fördyring pga. att företaget huserar i hemmet. Men alltså inget som liknar en hyra.

Detta gäller diverse kostnader som härrör till den plats man bor på. Ex. så får man inte dra av kostnader för tjuvlarm, nattvakt etc. Jag ställde en specifik fråga till skattemyndigheten om kostnader för väktare som en av mina kunder krävde att jag skulle ha här hemma medan jag jobbade med deras hemligheter, skattemyndigheten sade att det spelar ingen roll om väktarkostnaden kan bindas till ett speciellt kundkontrakt om bevakningen sker på hemmaddressen så är det en privat icke avdragsgill kostnad.
 
hempularen skrev:
I Princip så kan man inte hyra ut utrymme till sitt eget företag.
Jag vet inte hur det är med enskild firma, men med ett AB går det bra att hyra ut ett utrymme till företaget, under vissa förutsättningar, som att utrymmet är avskilt från bostaden med egen ingång.
 
Det går alldeles utmärkt att hyra ut något som är fristående till ett företag. Vad som däremot är i princip omöjligt är att hyra ut gästrummet, ett rum i källaren eller liknande. Det har många företagare fått nedslag på vid revision och fått betala dyrt för.

När det gäller lånefrågan, så tycker jag att ni skall ta med er alla affärer, företagets och era egna, till flera banker och lägga fram era planer. Däremot skulle jag passa mig för ockrarna på Bluestep etc då det blir svårt att klara av deras vansinnesräntor i längden.
 
ylven skrev:
Frågan är om ni vill ha ett lån där ni kan få det... Bluestep är ju kända för att låna ut till dem som inte får lån på andra ställen, men man får ju betala i gengäld!
Just det, får man bara lån hos BlueStep så bör man nog låta bli.

Vanliga banker är lagom generösa med utlåning. (Man måste ju leva efter räntor och amorteringar...!)
 
Prata med så många banker, och kanske till och med olika kontor, som möjligt. Som jag har förstått det har de olika bedömningsregler. Vissa går i princip strikt efter rapporterad inkomst de senaste åren, andra gör personliga bedömningar.
 
Berki skrev:
Hej!

Undar om någon har tips eller erfarenheter att dela med sig av gällandes banklån.

Vi har nyligen köpt oss en tomt och vill komma igång med att bygga så snart det bara går! Min mans arbetssituation brådskar det hela lite (han planerar att flytta sitt företag till en byggnad på vår tomt).

Vi blev precis nekade banklån på SEB.. :( Har inte kollat upp andra banker än, men ska göra det. Har någon tips på banker som är lite "generösare" med lån är det tacksamt!
Eller är vår situation hopplös när det gäller att få lån??

Vår ekonomiska situation ser ut som följande:

Jag är precis nyutexaminerad och har fått en visstidsanställning på ett år. (Att sedan få fastanställning där jag jobbar verkar dock inte särskilt svårt..) Har en månadsinkomst på 22,5 kkr. Min man driver eget företag med en inkomst på 20 kkr/mån. Vi kommer alltså ha 29 kkr/mån netto. Inga kidz.. Dessutom kommer vi få en hyresintäkt av hans företag på ca 3000 kr/mån netto.

Vi behöver låna 2,8 mille där vi kan lägga 400 kkr i kontantinsats. Enligt våra beräkningar skulle vi utan problem klara månadskostnaderna. Att SEB var så restriktiva till lån beror troligen på att jag inte har fast anställning.. :( (Extremt irriterande m tanke på att det är nästintill omöjligt att få fast när man är nyexad..!) Har alla banker det som "kriterium" att man ska ha fast anställning??

Vad tror ni, kan vi i vår situation få banklån - och i så fall vart??!

Tacksam för alla råd och tips vi kan få!

/Berki
Jag måste nog säga att jag förstår banken på sätt och vis. Skulle ni komma om ett eller två år så skulle ni kanske få ett annat bemötande.

Du är nyutexad och har inte ngn historia med fast inkomst. Din man är egenföretagare (räknas som större risk) - sen beror det ju lite på hur mycket kapital etc han har i företaget.

2.4 mkr i lån innebär ju ändå kring ca15 000 kr/mån (innan jämkning) i räntekostnad (räknat på 7.5%). Med 29 kkr NETTO är det 14000 kr på två personer kvar att leva för. Schablonen säger minst 5500kr efter fatsa utgifter så har ni inga andra lån, billån eller dylikt och företaget är ett AB (ingen personlig pantsättning) så är det iof inom marginalerna.
Skulle ni dock vilja ha barn framöver så minskar marginalerna, med föräldrapenning, dyrare omkostnader etc (jag vet inte er ålder men är ni kring 25-35 så lär nog banken kunna anta att ni kanske funderar på barn i framtiden iaf)

Hyresintäkten är nog svår att räkna med om eftersom den inte finns ännu. Skulle ni legat bättre till generellt så hade den kanske kunnat tas upp som en extrapoäng.

Ni kan inte skaffa någon borgenär då - föräldrar med hus eller så ?

/K
 
Svaren finns redan iofs. Det går bra att hyra ut till eget företag men begär förhandsbesked av Skatteverket om "...en byggnad på vår tomt" just i ert specifika fall kommer anses uppfylla samtliga kriterier för att det ska vara skatterättsligt okey. Det är stränga regler och stränga bedömningar som gäller så vill man vara på den säkra sidan så är det förhandsbesked som gäller.

Vad gäller kreditvärdigheten förstår jag banken. De ska göra den bedömningen tyvärr och är skyldig att göra denna. I annat fall äventyrar de hela krediten.

En visstidsanställning är en anställning med en avtalad tidpunkt då visstidsanställningen upphör, dvs om 1 år. Om bankerna skulle acceptera att låna ut pengar på uppgifter om att det inte verkar särskilt svårt att få fast anställning skulle jag bli orolig. En korrekt kreditbedömning, även om jag förstår att det är svårt att uppfatta det så nu, är grunden för en fungerande bostadsmarknad, samma marknad som ni vill in på.

Som klaskarlsson skriver går det att ordna med att ta medlåntagare, ex föräldrar med överhypotek i sina bostäder. Men detta ska man noga överväga. Att vara medlåntagare innebär nämligen att någon av era föräldrar kommer att vara exakt lika betalningsskyldiga i alla lägen.

P.s. Borgenärer är mig veterligen i princip helt avskaffat av bankerna vad gäller bolån (gäller givetvis inte gamla borgensåttaganden).
 
En liten petitess först.. att skaffa en borgenär i det sammanhanget låter helt galet. En borgensman låter bättre! :)

För några år sedan när vi köpte lägenhet fick vi tvärnej av SEB eftersom jag studerade och vi levde på min mans inkomst. De erbjöd oss däremot lån om vi hade borgensman. Kändes som ett slag i ansiktet då min man tjänade mer än tillräckligt för att få låna till lägenheten själv. Av annan bank fick vi ja direkt och det fanns inga tveksamheter. Mitt råd är att kolla runt! (Fast visst bör man kanske dra öronen till sig när man får nej för då bör man kanske räkna både en och två gånger om man verkligen har råd)
 
Den som räknade med 15 000 i mån på 2,4 milj i lån,
sluta skrämma blivande husägare.

Lånar du pengarna på Finax telefonlån?

Hellre satsa o tro på framtiden,
än bara räkna med bistra kalkyler, som inte har mer sanning än vi som är "naiva"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.