Hej!
Är ny här så ber om ursäkt på förhand om liknande trådar redan finns.

Vi fick hjälp av en VVS:are att leverera och montera en ny hydropress då vår gamla var sönder.

Efter bytet har jag märkt att det stundtals, inte hela tiden, smakar och luktar som olja från vattnet.

Vi har aldrig haft någon bismak på vårat vatten innan (djupborrad brunn från 2022).

I och med att detta uppstog dagen efter hydropressbytet så måste det vara den?!

Har någon varit med om något liknande? Vill höra era erfarenheter innan jag ringer VVS:arn.

Lukten/smaken verkar uppstå efter att vi spolat mycket vatten, ex efter att vi duschat. Spolar kranarna en stund när doften uppstår och då försvinner det successivt.

Både lukt och smak kändes betydligt tydligare första gången det hände.

Vad tror ni? Kommer detta avta efter en period eller är det något vajsing?

(Trycket är även inställt något högre nu än innan. Det låg väldigt lågt på vår gamla hydropress som ju var defekt).

Vi har järn och manganfilter.
 
Krilleman
F FluxVortex skrev:
I och med att detta uppstog dagen efter hydropressbytet så måste det vara den?!
Hej och varmt välkommen till forumet @FluxVortex 👍👍

Vad har du fått för produkter installerade av din röris?
Att veta det skulle underlätta i att hjälpa dig vidare.

Hydropress?
Stålomspunna anslutningsslangar?

Lägg upp ett par bilder om du är tveksam på allt som är nytt!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hej och varmt välkommen till forumet @FluxVortex 👍👍

Vad har du fått för produkter installerade av din röris?
Att veta det skulle underlätta i att hjälpa dig vidare.

Hydropress?
Stålomspunna anslutningsslangar?

Lägg upp ett par bilder om du är tveksam på allt som är nytt!
Hej! Laddar upp några bilder!
 
  • Blå trycktank av märket Scandia Pumps, modell Aquavarem, med en specifikationsetikett som visar detaljer som seriekod, år 2023, och maxtryck 15 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå hydrofor med anslutningar och mätare placerad i ett rum med gröna väggar och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer och ventiler kopplade till en blå trycktank mot en grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Hej och varmt välkommen till forumet @FluxVortex 👍👍

Vad har du fått för produkter installerade av din röris?
Att veta det skulle underlätta i att hjälpa dig vidare.

Hydropress?
Stålomspunna anslutningsslangar?

Lägg upp ett par bilder om du är tveksam på allt som är nytt!
Jag tror att trycket är för högt ställt med, lite orolig för det. Ska försöka ladda upp en video på hur den beter sig när man spolar vatten.
 
Tycker det ser rätt OK ut, slår på strax över 3 bar och slår av vid 4.8 Bar. möjligen att uppumpningen av vatten kanske är lite långsammare än jag förväntade mig - är det djupt borrad brunn?


Du behöver ha lite tryck för att flödet i tex. duschen skall vara OK även på övervåningen om det är 2-våningshus med badrum på övervåningen.

har man mycket smala vattenledningar så får man stor tryckfall vid spolning och då vill man inte att trycket är för lågt.
 
Vi fick bytt vår hydropress förra veckan, det är inställt ungefär lika med tillslag 3 bar frånslag 5 bar.

Videon krånglade för mig, kan inte se återfyllnadshastigheten. Men pumpflödet är viktigt även för att ditt järn/manganfilter ska fungera som det är tänkt vid back- och renspolningscyklerna.

Det kan även vara så att denna automatik glömts bort att återinkopplas, detta var något jag gjorde själv efter att vvs-aren var här (har en egen lösning på detta efter att det gamla elektromekaniska tiduret gav upp så lika bra att jag fixade detta själv).

Man får förutsätta att materialval i gummiblåsan är livsmedelsgodkänt om hydropressen är avsedd för dricksvatten men det kanske går att utläsa från data om denna hydropress.
__
PS. Såg återfyllningshastigheten nu, jag tycker flödet ser normalt ut givet att du samtidigt spolar vatten. Eller normalt och normalt, det ser ungefär lika ut hos oss, vi har en 60-liters Wellmate hydropress. Vår anläggning fungerar fint och helt utan bismak på vattnet, precis som det var med vår gamla Zilmet-hydropress.
 
Redigerat:
Eftersom lukten kommer först efter en ganska rejäl spolning så låter det inte som relaterat till hydropressen utan i steg innan hydropressen - som tex. nämnda järn/mangan filter.

Skall tex. plastdoft från gummimaterial i hydropressen lukt och smaksätta så måste vattnet vara i hydropressen en ganska lång tid. Och det verkar inte vara problemet utan kommer först efter typ 30-60 liters spolning av vatten och hydropressen pumpats upp i en eller 2 omgångar med nytt vatten.

Den dåliga lukten/smaken kanske beror på genomslag av oprocessat vatten eller dålig processat vatten (har ni smaka/luktat på vattnet innan järn/mangan-steget och sett om det är någon släktskap med lukten/smaken ni upplever) - så nästa steg är att kolla att din järn/maganfilter verkligen fungerar som det är tänkt - att massorna är regenererade inom rimlig tid om det ingår i underhållsschemat för järnfiltret (beror på vilken typ av massa i dem) - spolning och andra procedurer som gör som det är tänkt.

Sedan om man tar ut stora mängder med vatten så är det inte säkert att järn/mangan-filtren hänger med då olika reaktioner behöver sin tid och får de inte detta så får man genomslag av ej processat vatten.
 
Ja det kan vara relaterat till järn/manganfiltret. Som xxargs säger så finns olika typer. Vårt är av äldre sort (typ Greensand / Glaukonit) och behöver typiskt regenereras med kaliumpermanganat (KMnO4) ca 3 ggr/år för att vara på topp. Nyare filter har automatdosering av KMnO4 och det kan vara att se över den biten i så fall. Finns även filter som fungerar på annat vis.

Vårt järn/manganfilter sitter efter vattenpump-hydropress i processkedjan, så uppfattar jag att det måste vara normalt - filtret ska backspolas med fullt flöde typ 7-10 minuter, sedan renspolas lika länge. Vi kör detta varannat dygn.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vi fick bytt vår hydropress förra veckan, det är inställt ungefär lika med tillslag 3 bar frånslag 5 bar.

Videon krånglade för mig, kan inte se återfyllnadshastigheten. Men pumpflödet är viktigt även för att ditt järn/manganfilter ska fungera som det är tänkt vid back- och renspolningscyklerna.

Det kan även vara så att denna automatik glömts bort att återinkopplas, detta var något jag gjorde själv efter att vvs-aren var här (har en egen lösning på detta efter att det gamla elektromekaniska tiduret gav upp så lika bra att jag fixade detta själv).

Man får förutsätta att materialval i gummiblåsan är livsmedelsgodkänt om hydropressen är avsedd för dricksvatten men det kanske går att utläsa från data om denna hydropress.
__
PS. Såg återfyllningshastigheten nu, jag tycker flödet ser normalt ut givet att du samtidigt spolar vatten. Eller normalt och normalt, det ser ungefär lika ut hos oss, vi har en 60-liters Wellmate hydropress. Vår anläggning fungerar fint och helt utan bismak på vattnet, precis som det var med vår gamla Zilmet-hydropress.
Tack för input! Gått från att bo i hyreslägenhet till hus från 30-talet ute på landet med eget avlopp och eget vatten så allt är lite läskigt såhär i början!

Angående filtret så är det ett järn- och manganfilter, någon av dessa:
https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/jarnfilter-manganfilter/

Det är inställt på automatisk backspolning. I samband med byte av hydropress kopplade vi inte ur den, den har fortsatt räkna ner dagarna som vanligt och har väl vid detta läge åtminstone genomgått 2 backspolningar sedan bytet av hydropressen.

Trycket är ju bra mycket bättre nu om man utgår från hur vattnet flödar i våra kranar och i duschen. Innan var det ett riktigt dåligt tryck. Kan tryckomslaget ha ”satt igång” något, om än tillfälligt, eftersom vattnet nu flödar igenom filtret med högre tryck?

Jag förstår era tankegångar, att det kan ha med filtret att göra, men då borde ju inte smaken och doften avta efter att jag spolar ännu mer vatten? Borde det inte bli värre och värre ju mer jag spolar?

Uppskattar alla svar, skönt att bolla med någon!
 
F FluxVortex skrev:
Hej!
Är ny här så ber om ursäkt på förhand om liknande trådar redan finns.

Vi fick hjälp av en VVS:are att leverera och montera en ny hydropress då vår gamla var sönder.

Efter bytet har jag märkt att det stundtals, inte hela tiden, smakar och luktar som olja från vattnet.

Vi har aldrig haft någon bismak på vårat vatten innan (djupborrad brunn från 2022).

I och med att detta uppstog dagen efter hydropressbytet så måste det vara den?!

Har någon varit med om något liknande? Vill höra era erfarenheter innan jag ringer VVS:arn.

Lukten/smaken verkar uppstå efter att vi spolat mycket vatten, ex efter att vi duschat. Spolar kranarna en stund när doften uppstår och då försvinner det successivt.

Både lukt och smak kändes betydligt tydligare första gången det hände.

Vad tror ni? Kommer detta avta efter en period eller är det något vajsing?

(Trycket är även inställt något högre nu än innan. Det låg väldigt lågt på vår gamla hydropress som ju var defekt).

Vi har järn och manganfilter.
Härjade en del med min hydropress nyligen. När den inte lirar till sin fulla kapacitet tror jag det står vatten i den som blir svart och skitigt av okänd anledning. Bla proppade filtret i toastolen igen med svart jox när jag fick fart på ledningarna igen pga att jag inte tömde ordentligt ur tappkran när jag justerade pressen.

Testa att spola runt hela systemet ordentligt. Blir det bättre över tiden eller är det konstant dåligt?
 
X xxargs skrev:
Eftersom lukten kommer först efter en ganska rejäl spolning så låter det inte som relaterat till hydropressen utan i steg innan hydropressen - som tex. nämnda järn/mangan filter.

Skall tex. plastdoft från gummimaterial i hydropressen lukt och smaksätta så måste vattnet vara i hydropressen en ganska lång tid. Och det verkar inte vara problemet utan kommer först efter typ 30-60 liters spolning av vatten och hydropressen pumpats upp i en eller 2 omgångar med nytt vatten.

Den dåliga lukten/smaken kanske beror på genomslag av oprocessat vatten eller dålig processat vatten (har ni smaka/luktat på vattnet innan järn/mangan-steget och sett om det är någon släktskap med lukten/smaken ni upplever) - så nästa steg är att kolla att din järn/maganfilter verkligen fungerar som det är tänkt - att massorna är regenererade inom rimlig tid om det ingår i underhållsschemat för järnfiltret (beror på vilken typ av massa i dem) - spolning och andra procedurer som gör som det är tänkt.

Sedan om man tar ut stora mängder med vatten så är det inte säkert att järn/mangan-filtren hänger med då olika reaktioner behöver sin tid och får de inte detta så får man genomslag av ej processat vatten.
Tyvärr har vi inte smakat på hur vattnet smakar innan det går vidare till filtren så svårt att säga ju.

Smaken och lukten avtar mer och mer men kommer i perioder. Jag känner det fortfarande, min andra hälft känner inget alls. 😂

Se gärna mitt svar till Harald där jag beskriver vårt filter.

Lukten/smaken känns så onaturlig bara. Det luktar som att man oljat metall med någon skum olja. Järn vet jag mycket väl hur det smakar. Osäker på hur mangan smakar? Men är det mangan och det luktade och smakade så överjävligt som det gjorde i tisdags så borde det synts på vattnet också. Men det var klart och fint.

Det som är mest obehagligt är att man inte vet vad det är man får i sig.

Filtren har inte krånglat alls innan, så skumt om dom helt plötsligt inte skulle göra sitt jobb för att vi bytte hydropress.

Backspolningen rullar på som vanligt, var 3:e dag.
 
S
Hej, det vore bra om du nämnde hur lång tid som har gått sedan bytet. Jag tror att förändringarna ni gjort tillsammans med gamla ledningar kan ha oväntade effekter, men de borde vara avtagande och ganska kortvariga. Vill minnas att någon annan nämnt någon gummismak från hydropressbyte, kanske hittar du sådana erfarenheter om du söker på forumet.
 
M Mach77777 skrev:
Härjade en del med min hydropress nyligen. När den inte lirar till sin fulla kapacitet tror jag det står vatten i den som blir svart och skitigt av okänd anledning. Bla proppade filtret i toastolen igen med svart jox när jag fick fart på ledningarna igen pga att jag inte tömde ordentligt ur tappkran när jag justerade pressen.

Testa att spola runt hela systemet ordentligt. Blir det bättre över tiden eller är det konstant dåligt?
Hej!
Nej, det kommer och går. Ibland smakar det inget, ibland smakar det lite illa. Första gången det hände smakade det överjävligt, det var dagen efter hydropressbytet, i tisdags (fick bytt hydropress i måndags). Nu känner man det från och till men mycket svagare.
 
S stugfar skrev:
Hej, det vore bra om du nämnde hur lång tid som har gått sedan bytet. Jag tror att förändringarna ni gjort tillsammans med gamla ledningar kan ha oväntade effekter, men de borde vara avtagande och ganska kortvariga. Vill minnas att någon annan nämnt någon gummismak från hydropressbyte, kanske hittar du sådana erfarenheter om du söker på forumet.
Hej!
Vi bytte hydropress i måndags (6 dagar sedan).
 
Om man ser att det blir bättre hela tiden så är det nog bara låta det 'verka ut' under några månader - blir det inte tillräckligt bra trots det, ja då blir det att undersöka vidare.

Synd att du inte hade kran/tapp innan avjärningsanläggningen och kunna ta ut prov av vattnet innan behandlingen - för det tror jag är viktigt för att försöka hitta källan till doft/smak - om det genereras före och finns i råvattnet eller bildas inom avjärnings-anläggningen. - för hydropressens inverkan tror jag du kan avföra vid det här laget.

- Med ny hydropress så har förutsättningarna ändrats en del med nu längre pumptider mm. och det ger nya förutsättningar i både vattenuttag i brunn och filtermassornas backspolning etc. och det kan ta ett tag innan det 'satt sig' och det kanske har rivits upp och blandats om i bäddarna som inte gjorts förr och det är saker som avlagrats tidigare som nu flyttar på sig.
 
  • Gilla
FluxVortex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.