Trodde först att jag hade varit slarvig och inte dragit åt tillräckligt (vilket vore olikt mig), men när jag öppnade fick jag se detta:

Närbild av en avbruten bult i en maskindel, med en bit av bulten kvar inuti hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbruten. Är det rimligt? Har jag gjort något fel? Och framför allt, hur får jag ut resten av bulten?
 
Gauthier Gauthier skrev:
Trodde först att jag hade varit slarvig och inte dragit åt tillräckligt (vilket vore olikt mig), men när jag öppnade fick jag se detta: Avbruten. Är det rimligt? Har jag gjort något fel? Och framför allt, hur får jag ut resten av bulten?
Att någon varit slarvig och dragit åt för hårt är en mycket rimlig orsak.
 
O O skrev:
Att någon varit slarvig och dragit åt för hårt är en mycket rimlig orsak.
Ja är rädd för det. Fast jag menade inte att min stil är "brutal", snarare "ordentlig". Men visst, jag har ingen momentnyckel, förutom att jag är rätt svag.
 
Har du kollat så att inte resterna är lösa? Ofta sitter inte resterna speciellt hårt då du tappat momentet från skruvskallen.
 
  • Gilla
Gauthier
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
Ja är rädd för det. Fast jag menade inte att min stil är "brutal", snarare "ordentlig". Men visst, jag har ingen momentnyckel, förutom att jag är rätt svag.
Jo, som man bäddar får man ligga. Men se det positivt. Det är sådant här som bygger upp erfarenhetsbanken🤣
 
  • Arg
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Gauthier Gauthier skrev:
Trodde först att jag hade varit slarvig och inte dragit åt tillräckligt (vilket vore olikt mig), men när jag öppnade fick jag se detta:

[bild]

Avbruten. Är det rimligt? Har jag gjort något fel? Och framför allt, hur får jag ut resten av bulten?
Borra o använd grispitt så borde du få ur den.
 
O O skrev:
Jo, som man bäddar får man ligga. Men se det positivt. Det är sådant här som bygger upp erfarenhetsbanken🤣
Och verktygsförrådet 😅
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jo, som man bäddar får man ligga. Men se det positivt. Det är sådant här som bygger upp erfarenhetsbanken🤣
Men vad tänker du då? Att jag borde kollat upp specat vridmoment och dragit med nyckeln? Det är knappt möjligt att hitta något alls om denna.
 
S
Det ska nog sitta en slirande bricka - den är skålad - mellan skruv och knivfäste. Brickan kan alltså flexa, dvs plattas till, när kniven fastnar på något, och inget går av. Drar man djävulskt hårt, eller, kanske vanligare, har en platt bricka, kan man nog enklare slå av skruven.

Så glöm inte att kolla att du har alla delar, efter att/om du fått ut skruven.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det ska nog sitta en slirande bricka - den är skålad - mellan skruv och knivfäste. Brickan kan alltså flexa, dvs plattas till, när kniven fastnar på något, och inget går av. Drar man djävulskt hårt, eller, kanske vanligare, har en platt bricka, kan man nog enklare slå av skruven.

Så glöm inte att kolla att du har alla delar, efter att/om du fått ut skruven.
Bra där! Den breda brickan var med, och jag har kvar den. Jag förstod inte att den skulle fjädrar, smart!
 
Om det saknas andra verktyg så är torxbits fantastiska som skruvutdragare.. borra lämpligt hål i skruven och vålda ner bitsen så det biter ordentligt i skruven och skruva sedan ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Har du kollat så att inte resterna är lösa? Ofta sitter inte resterna speciellt hårt då du tappat momentet från skruvskallen.
Geni!! Definitionen av jobba smart, inte hårt! Tack!
Närbild på en metallcylinder med en delvis avbruten skruv inuti, omgiven av rost och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller i en avbruten skruv framför en bakgrund av maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ska ändå skaffa skruvutdragare.)

Kvarstår bara frågan om hur jag ska gå tillväga för att tajta den nya skruven lagom mycket.
 
Stryk på litet blå loctite låsvätska/gänglåsning och dra litet lagom hårt. Brukar funka fint på såna där.
 
S
Har brickan kvar sin skålade form, så den kan fungera som tänkt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Har brickan kvar sin skålade form, så den kan fungera som tänkt?
Jadå. Dock fanns det en till bricka mellan den och skruvhuvudet, som jag måste ersätta. Jag förväntade mig hitta en bult med flänsat skruvhuvud, med de flesta knivbultarna jag kunde hitta hade inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.