Tja,
Har nylligen köpt mitt andra hus och när vi bott här en månad så börjar man ju märka saker som inte står rätt till.
Vissa saker kan jag ta på mig att jag inte tänkte på att prova själv som att t.ex. inte stänga alla dörrar i huset ordentliget för att sedan öppna dem och se om någon fastnar (Alla utom en på nederplan fastnar).

Men det jag inte kan förstå är hur vitvaror kan vara exluderade från Anticimex försäkring. Osäker på om bastuaggregatet är inkluderat.
Det tog oss säkert en vecka att testat med olika program för att inse att den 5 år fräscha diskmaskinen vi köpt inte diskar rent, det är inget som säljaren uppgivit någon stans och inte heller är det med i besiktningsprotokollet. (Huset vi sålde hade en 6 årig diskmaskin utan några som helst problem)
Bastuagregatets timer fungerar inte, ställer man det på 1 h så tar det 4 h innan det når sitt noll-läge och då slår det inte av (brandfara?).

Vad jag kan googla fram så är det mesta om inte allt jag skriver här under min undersökningsplikt... Nästa gång jag köper hus, ska jag behöva begära att bo där en vecka innan för att kunna ha fullgjort min undersökningsplikt?
 
M Maltavius skrev:
Tja,
Har nylligen köpt mitt andra hus och när vi bott här en månad så börjar man ju märka saker som inte står rätt till.
Vissa saker kan jag ta på mig att jag inte tänkte på att prova själv som att t.ex. inte stänga alla dörrar i huset ordentliget för att sedan öppna dem och se om någon fastnar (Alla utom en på nederplan fastnar).

Men det jag inte kan förstå är hur vitvaror kan vara exluderade från Anticimex försäkring. Osäker på om bastuaggregatet är inkluderat.
Det tog oss säkert en vecka att testat med olika program för att inse att den 5 år fräscha diskmaskinen vi köpt inte diskar rent, det är inget som säljaren uppgivit någon stans och inte heller är det med i besiktningsprotokollet. (Huset vi sålde hade en 6 årig diskmaskin utan några som helst problem)
Bastuagregatets timer fungerar inte, ställer man det på 1 h så tar det 4 h innan det når sitt noll-läge och då slår det inte av (brandfara?).

Vad jag kan googla fram så är det mesta om inte allt jag skriver här under min undersökningsplikt... Nästa gång jag köper hus, ska jag behöva begära att bo där en vecka innan för att kunna ha fullgjort min undersökningsplikt?
Det går inte att få mm-rättvisa, gå vidare i livet….
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går inte att få mm-rättvisa, gå vidare i livet….
Jag är inte ute efter mm-rättvisa, men om jag förstår det rätt så är undersökningsplikten skriven så att jag behöver ha tillgång till huset i några dagar en vecka för att kunna fullgöra den enligt så som den är skriven.

Det är ju tråkigt med en lär-kostnad men jag hoppas ju göra ett bättre jobb själv nästa gång :)
 
M Maltavius skrev:
Jag är inte ute efter mm-rättvisa, men om jag förstår det rätt så är undersökningsplikten skriven så att jag behöver ha tillgång till huset i några dagar en vecka för att kunna fullgöra den enligt så som den är skriven.

Det är ju tråkigt med en lär-kostnad men jag hoppas ju göra ett bättre jobb själv nästa gång :)
Brukar räcka med en besiktning för de flesta. Du kan besiktiga vitvaror mm samtidigt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brukar räcka med en besiktning för de flesta. Du kan besiktiga vitvaror mm samtidigt
Så man ska ta med sig skitiga kläder och skitig disk till besiktningstfillället och bara köra?
 
M Maltavius skrev:
Så man ska ta med sig skitiga kläder och skitig disk till besiktningstfillället och bara köra?
Du kan alltid se om maskinerna går igång, ser ut att fungera.
 
Får igång gör de ju. Men det blir ju inte rent.
 
M Maltavius skrev:
Får igång gör de ju. Men det blir ju inte rent.
Som du själv säger är det omöjligt att just funktionstesta alla maskiner. Om de har 5+ år på nacken får du ändå räkna med att de måste ersättas inom några år. Ingen överraskning alltså.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som du själv säger är det omöjligt att just funktionstesta alla maskiner. Om de har 5+ år på nacken får du ändå räkna med att de måste ersättas inom några år. Ingen överraskning alltså.
Diskmaskiner har en livslängd på 10-15 år. Det är inte ersättas inom några år.

Alltså är det något käpprätt fel med undersökningsplikten och vitvaror.
 
M Maltavius skrev:
Diskmaskiner har en livslängd på 10-15 år. Det är inte ersättas inom några år.

Alltså är det något käpprätt fel med undersökningsplikten och vitvaror.
Man kan inte reglera alla små detaljer med lagar, du är ute efter detaljer som det aldrig kommer lagstiftas om.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B
Man ska räkna med att inte allt är tipptopp när man budar helt enkelt. Anpassa budet utifrån det. Ju äldre det är desto mer brister ska man förvänta sig.

Du ska vara tacksam om det bara är så här små problem huset har.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Min helt nya Bosch series 4 diskmaskin diskar inte heller rent om jag har för dåligt diskmedel.

det enda som funkar är Yes Platinum och då blir det gnistrande rent.

Kan bero på vattenkvaliteten i min grävda brunn.
 
Redigerat:
M Maltavius skrev:
Diskmaskiner har en livslängd på 10-15 år. Det är inte ersättas inom några år.

Alltså är det något käpprätt fel med undersökningsplikten och vitvaror.
Det kanske var en diskmaskin som aldrig diskade rent? Min gamla diskar rent om jag rengör den ordentligt (fastnar en massa i armarna som man måste ta bort för hand), kör en behållare diskmaskinsrengöring, och sedan kör programmet för kastruller istället för eco (och med varmvatten kopplat till maskinen istället för kallt då den inte riktigt klarar av att värma själv).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är diskmaskinen rätt inställd?

Vem säger att den skall hålla 10-15 år?
Isf inte utan reparationskostnader under tiden.

En diskmaskin som strular är smällar man får ta helt enkelt. Frågan är som sagt om det ens är fel på den eller inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Blanda inte ihop det med dolda fel och dess försäkring. Dolda fel är stora fel, man inte kan förvänta sig. Det ska vara fel som skulle påverkat försäljningspriset. En halvklass tvättmaskin eller halvklass diskmaskin påverkar inte priset.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.