T TypRätt skrev:
Ja, fick många galna historier om omöjligheter i faktureringsverktyg när jag satt i styrelsen för den Brf jag tidigare bodde i. Företag som vi anlitade återkommande gick man ju med på att de ställde ut krediter när det blivit någon nolla för mycket på fakturan men andra va det blankt nej, makulera fakturan och skicka en ny eller va nöjda med en betalning som är mindre än vad som (felaktigt) står på fakturan. Mycket pip och ylande ibland, men man får vara rädd om sina pengar, kan de inte göra rätt jobb, ta rätt betalt och så vill de att jag ska lita på att de på ett korrekt sätt skickar tillbaka pengarna? Man tar sig för pannan :)
Hahaha…ja, den fick jag också. Att deras system inte är byggt så. Tro fn för det….inte byggt för viten eller kreditering.

Jag vill svara att jag precis insett att mitt betalkort inte var byggt för betalning över 50,000kr så tyvärr kan jag inte betala mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men jobbet är väl inte klart? Då ska du ju absolut inte betala fakturan...
 
saken är väl den att även om ni skulle vara överens om att vitet uppgår till 10000kr så drar du av det på fakturan eller dom lägger en rad. Tolkningen blir då att avdraget är arbetstid vilken du betalar 70% av. Resterande knappt 4300kr kan entreprenören inte få från Skatteverket

Ett avdrag på 10000 kostar alltså entreprenören 14300kr. Nu har jag inte tagit med momsen. Den betalar du men den får inte entreprenören, men det spelar mindre roll.

Jag säger inte att det är rätt att ni ska behöva stämma dem, men ROT-avdraget ställer till det och du undrade varför.
 
Persson88 Persson88 skrev:
Men jobbet är väl inte klart? Då ska du ju absolut inte betala fakturan...
Vi har besiktning löpande och betalning plan. Vi har mycket kvar till slutfakturan.
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
saken är väl den att även om ni skulle vara överens om att vitet uppgår till 10000kr så drar du av det på fakturan eller dom lägger en rad. Tolkningen blir då att avdraget är arbetstid vilken du betalar 70% av. Resterande knappt 4300kr kan entreprenören inte få från Skatteverket

Ett avdrag på 10000 kostar alltså entreprenören 14300kr. Nu har jag inte tagit med momsen. Den betalar du men den får inte entreprenören, men det spelar mindre roll.

Jag säger inte att det är rätt att ni ska behöva stämma dem, men ROT-avdraget ställer till det och du undrade varför.
Ja…det var nog ungefär detta min fråga handlade om. Vitet är avtalat så vi är överens. Den är per påbörjad vecka och i % därav vet jag inte hur mycket i pengar ännu. Men mindre än slutfakturan.

Vad menar du med att jag betalar momsen. Är det inte underförstått att viten mot privatperson är inklusive moms?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Ja…det var nog ungefär detta min fråga handlade om.

Vad menar du med att jag betalar momsen. Är det inte underförstått att viten mot privatperson är inklusive moms?
Då har jag förklarat varför det ställer till det med ROT. Du betalar ju moms ja och företaget går enligt mitt exempel miste om 14300kr inklusive moms. Däremot så säljer dom mer moms än dom köper så momsen ska betalas till SKV, efter att det som kan kvittas mot köpt moms kvittats. Så deras förlust blir inte så stor som 14300kr. Men det kan eventuellt bli för invecklat därför skrev jag att man kunde bortse från momsen.
 
J Johan456 skrev:
Då har jag förklarat varför det ställer till det med ROT. Du betalar ju moms ja och företaget går enligt mitt exempel miste om 14300kr inklusive moms. Däremot så säljer dom mer moms än dom köper så momsen ska betalas till SKV, efter att det som kan kvittas mot köpt moms kvittats. Så deras förlust blir inte så stor som 14300kr. Men det kan eventuellt bli för invecklat därför skrev jag att man kunde bortse från momsen.
Men…vad innebär det du skriver rent praktiskt? Inget för mig antar jag. Jag ska väl dra av ett förseningsvite på det jag ska betala?
 
Det beror väl på vad ni kommit överens om. Men det är därför entreprenören vill att du betalar först, annars kan dom inte söka ROT.
 
J Johan456 skrev:
Det beror väl på vad ni kommit överens om. Men det är därför entreprenören vill att du betalar först, annars kan dom inte söka ROT.
Jag förstår inte vad du menar? Kan de inte söka ROT om de lägger på en rad med försening vite?

Jag tror de får ta vite ur egen ficka. Inte söka ROT på vitet.
 
Nej precis. De kan bara söka ROT för det du betalt, det blir som jag skrev i mitt exempel. Du ett vite på 10000kr kostar företaget 14300kr.
 
J Johan456 skrev:
Nej precis. De kan bara söka ROT för det du betalt, det blir som jag skrev i mitt exempel. Du ett vite på 10000kr kostar företaget 14300kr.
Ja, men det är väl med i deras kalkyl?

Om deras ROT sänks pga att belopp att betala för mig sänks. Hur påverkar det mig? Det är ok för mig om de får mindre ROT
 
Jag har ingen aning, det beror på vad ni avtalat om. Men det var många i tråden som inte förstod vad ROT spelade in, därför försökte jag förklara det. Här hamnar du och din entreprenör ännu längre ifrån varandra bara för ni har olika kunskap om hur EOT-avdraget fungerar. Jag hade nog tagit den smällen som företagare och dragit av beloppet. Förmodligen fått en nöjd kund trots allt.
 
J Johan456 skrev:
Jag har ingen aning, det beror på vad ni avtalat om. Men det var många i tråden som inte förstod vad ROT spelade in, därför försökte jag förklara det. Här hamnar du och din entreprenör ännu längre ifrån varandra bara för ni har olika kunskap om hur EOT-avdraget fungerar. Jag hade nog tagit den smällen som företagare och dragit av beloppet. Förmodligen fått en nöjd kund trots allt.
Vi har avtalat förseningsvite på 3% av totalbeloppet för entreprenaden per påbörjad försening vecka.

Men, jag förstår fortfarande inte vad du menar. Du menar att jag inte förstår och att jag borde betala mer än överenskommet?
 
3% före eller efter ROT är ju då frågan. Återigen. För ett jobb på 100000kr i arbetstid så betalar du bara 70000kr. Entreprenören får de sista 30000kr från SKV. Avser vitet då 3% av summan du ska betala eller 3% den totala summan?
 
Och jag har inte menat någonting mer än att jag har försökt förklara hur ROT spelar in.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.