Hej
Jag har en pågående entreprenad med avtal om besiktning och försening vite. Jag är privatperson och det är ROT avtalat.

Pga entreprenör strul har de / kommer de bekosta minst två besiktningar a ca 5000kr/styck plus att vi har x tusen i förseningsvite (oklar kostnad).

De säger nu att jag får driva in detta krav mot den (i Tingsrätten?) och att jag måste betala hela fakturan. Enligt mig helt orimligt. Det ska ju dras av på fakturan. De säger att det inte går pga ROT.

Någon som vet?
 
Claes Sörmland
Du har ett avtal om fast pris och förseningsvite som justerar ned det priset om det missar. Nu har de missat så priset ska justeras ned med förseningsvite. Ja då ska du betala det nedjusterade priset. Jag förstår inte vad ROT har med detta att göra. En försök att lura dig att betala ett högre pris än avtalat?
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
R
Ja företaget går miste om beloppet men får inte ihop vad ROT har med detta att göra..
Betala ingett förrän du har färdig entreprenad och besiktigat och klart..
Sedan drar du av försenings vitet samt dom extra besiktningarna som ni har varit överens om att företaget ska ta och den summan som återstår efter avdragen fakturerat dom dig..
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Jag hör och tycker ni har rätt. Men jag tror de måste dra av det på fakturan.

Om de fakturerar mig säg 67890kr och jag av olika legitima skäl drar av 24560kr och betalar 43330kr så tror jag de blir fel.

Lägger man inte bara en rad på fakturan, avgår Förseningvite och besiktning?
 
ROT gäller ju bara arbetskostnad så den delen ändras ju inte, dom kan fortfarande få det oavsett vad sista raden på fakturan efter vitesavdrag och annat säger.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har ett avtal om fast pris och förseningsvite som justerar ned det priset om det missar. Nu har de missat så priset ska justeras ned med förseningsvite. Ja då ska du betala det nedjusterade priset. Jag förstår inte vad ROT har med detta att göra. En försök att lura dig att betala ett högre pris än avtalat?
Mycket möjligt. Men jag är inte lättlurad så de kommer gå bet 😂
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ROT gäller ju bara arbetskostnad så den delen ändras ju inte, dom kan fortfarande få det oavsett vad sista raden på fakturan efter vitesavdrag och annat säger.
Så efter redovisningen står tex ATT BETALA: 50 SEK

Efter det kan de skriva

Avgår förseningsvite….. 5kr
Avgår besiktning kostnad ……..10kr

ATT BETALA: 35kr

?
 
R
Globetrot Globetrot skrev:
Jag hör och tycker ni har rätt. Men jag tror de måste dra av det på fakturan.

Om de fakturerar mig säg 67890kr och jag av olika legitima skäl drar av 24560kr och betalar 43330kr så tror jag de blir fel.

Lägger man inte bara en rad på fakturan, avgår Förseningvite och besiktning?
Ja det går att göra så som du beskriver bara att dom behöver göra en kredit på 24560kr så är saken klar..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Så efter redovisningen står tex ATT BETALA: 50 SEK

Efter det kan de skriva

Avgår förseningsvite….. 5kr
Avgår besiktning kostnad ……..10kr

ATT BETALA: 35kr

?
Skatteverket skiter väl i alla andra fakturarader än
Arbetskostnad och eventuelt Avdrag ROT.
Det är arbetskostnad som man kan få avdrag för, allt annat är irrelevant avseende Skatteverket.
 
D Dilato skrev:
Skatteverket skiter väl i alla andra fakturarader än
Arbetskostnad och eventuelt Avdrag ROT.
Det är arbetskostnad som man kan få avdrag för, allt annat är irrelevant avseende Skatteverket.
Gör de verkligen det? Tänker att man då kan fuska genom att lägga säg 80,000kr på arbete o 0kr material och sedan kreditera kund med 56,000kr så får de ROT utan att något beställts eller levererats…(hård draget)

Låter som ett målvakt upplägg…😂
 
Saken är väl den att du kan välja att betala det belopp som du anser att ni avtalat om och sedan är det upp till företaget att stämma dig på resterande belopp, tingsrätten avgör då vem av er som tolkat avtalet rätt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Gör de verkligen det? Tänker att man då kan fuska genom att lägga säg 80,000kr på arbete o 0kr material och sedan kreditera kund med 56,000kr så får de ROT utan att något beställts eller levererats…(hård draget)

Låter som ett målvakt upplägg…😂
Om du hyr en snickare att bygga med ditt egeninköpta material så hamnar du ju där.


Men om både du och firman är villiga att begå grovt skattebrott/bokföringsbrott så varför inte, go for it😃
 
Jävla nötter till oseriösa aktörer

(Ursäkta språket)
 
T TypRätt skrev:
Saken är väl den att du kan välja att betala det belopp som du anser att ni avtalat om och sedan är det upp till företaget att stämma dig på resterande belopp, tingsrätten avgör då vem av er som tolkat avtalet rätt.
Ja, det var det jag gjorde. Hahaha nu hörde de av sig. Den första uppmaningen var att jag skulle betala fakturan igen (en gång till) och betala den korrekt för att den driva krav mot dem för att få tillbaka mina pengar! Galet!!!! Och såååå orimligt så jag blir mörkrädd

Men ja, det är ju det som kommer ske. Galet knäppt av dem

Innan jag betalade försökte jag kontakta dem i skrift och per telefon. Utan att lyckas. Men jag har underlag så tingsrätten är ok för mig.
 
Ja, fick många galna historier om omöjligheter i faktureringsverktyg när jag satt i styrelsen för den Brf jag tidigare bodde i. Företag som vi anlitade återkommande gick man ju med på att de ställde ut krediter när det blivit någon nolla för mycket på fakturan men andra va det blankt nej, makulera fakturan och skicka en ny eller va nöjda med en betalning som är mindre än vad som (felaktigt) står på fakturan. Mycket pip och ylande ibland, men man får vara rädd om sina pengar, kan de inte göra rätt jobb, ta rätt betalt och så vill de att jag ska lita på att de på ett korrekt sätt skickar tillbaka pengarna? Man tar sig för pannan :)
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.